سنا: معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس، از برگزاری جلسات مشترک با تشکل‌های تعاونی برای حضور در بازار سرمایه خبر داد.

دکتر حسن امیری گفت: هدف از این جلسات این است که زمینه‌ها و بسترهای لازم را فراهم کنیم تا تعاونی‌ها هم بتوانند از امکانات بازار سرمایه استفاده کنند. تا پایان سال گذشته، تعداد کل تعاونی‌های به ثبت رسیده کشور بیش از ۱۹۴۶۰۹ واحد بوده که از این تعداد ۱۰۰۵۵۷ تعاونی در حال فعالیت هستند.


امیری در پاسخ به این سوال که چرا به‌رغم اینکه تعداد تعاونی‌های فعال کشور سه برابر آمریکا و ۵ برابر تعداد تعاونی‌ها در فرانسه است، از این امکان آن چنان که شایسته است استفاده نشده، گفت: یکی از مهم‌ترین‌ معضلات، ناآشنایی برخی از این تشکل‌ها با امکانات بازار سرمایه است و اینکه چه پتانسیل‌هایی وجود دارد و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد. وی افزود: ابتدا باید مجموعه‌ای از دوره‌های آموزشی برای هر دو گروه برگزار شود تا هم بخش تعاون با بازار سرمایه و امکانات و نحوه استفاده از آن آشنا شود و هم همکاران ما در بازار سرمایه با تعاونی‌ها و قوانین و مقررات و پتانسیل‌ها و معافیت‌هایی که در آن بخش هست، آگاه شوند؛ ضمن اینکه این تعامل مشترک، خودش زمینه همکاری‌های جدید را به وجود می‌آورد.


امیری اظهار کرد: در این جلسات عمدتا دنبال این هستیم که این تعامل مشترک را به وجود بیاوریم و ببینیم اگر جایی، قوانینِ مخلی وجود دارد یا اینکه محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی هست، آنها را شناسایی کنیم و به حداقل ممکن برسانیم.


معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس، محور این برنامه‌ها و اقدامات را اتاق تعاون اعلام کرد و افزود: در حقیقت، کارگروهی از طرف اتاق تعاون تعریف و نفراتی هم از طرف سازمان بورس مشخص شده‌اند.

وی با بیان اینکه در این جلسات به تناوب، همکارانی از وزارت تعاون حضور خواهند یافت، گفت: محورهایی که ما در این جلسات دنبال می‌کنیم، یکی تعاملات مشترک فیمابین است.


امیری در ادامه این گفت‌وگو یکی دیگر از محورها را بررسی انواع و اقسام نهادهای مالی دانست و افزود: در این جلسات این بحث مطرح شد که در قوانین و مقررات، ما محدودیت و ممنوعیتی از لحاظ نوع شرکت نداریم که مثلا سهامی عام باشد یا خاص باشد، یا اینکه آیا می‌تواند شکل تعاونی هم داشته باشد یا خیر.