گروه بورس: در روزهای اخیر اطلاعیه‌های مربوط به روند افزایش سرمایه «وبانک»، «کی‌بی‌سی»،‌ «شلرد» و گزارش‌هایی از روند سودآوری نمادهای «کتوکا»، «قشهد» و «ثشاهد» روی سامانه کدال منتشر شده است که در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرند.

افزایش سرمایه بیش از دو برابری «وبانک»

هیات‌ مدیره شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، افزایش سرمایه بیش از ۲۰۷ درصدی را در دستور کار خود قرار داده است. بر‌اساس اطلاعیه‌های منتشر شده در سامانه «کدال»، هیات‌ مدیره این شرکت بر‌اساس مصوبه ۲۱/ ۶/ ۹۴ به منظور افزایش سرمایه‌گذاری و جبران مخارج بابت مشارکت در افزایش سرمایه در شرکت‌های سرمایه‌پذیر گروه و به منظور حفظ درصد سرمایه‌گذاری، پیشنهاد افزایش سرمایه را به مجمع عمومی فوق‌العاده داده است. بر این اساس، سرمایه «وبانک» از ۶۵۰۰ میلیارد ریال به ۲۰ هزار میلیارد ریال از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران افزایش خواهد یافت.

افزایش سرمایه «کی‌بی‌سی»

شرکت «کی‌بی‌سی» مجمع عمومی فوق‌العاده را در تاریخ ۲۳/ ۶/ ۹۴ برگزار کرد. براساس تصمیمات مجمع این شرکت سرمایه خود را از مبلغ ۹۰ میلیارد ریال به ۱۴۰ میلیارد ریال معادل ۵۶ درصد افزایش داده است. این افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران تامین می‌شود. افزایش سرمایه مزبور در جهت اصلاح ساختار مالی و جلوگیری از خروج سرمایه در گردش و افزایش سودآوری صورت گرفته است. همچنین این شرکت سود هر سهم برای سال مالی منتهی به اسفند ۹۴ بر اساس عمکرد سه ماهه را با سرمایه جدید ۷۰۰ ریال به ازای هر سهم عنوان کرده است.

افزایش سرمایه «شلرد»

هیات‌مدیره کود شیمیایی لردگان پیشنهاد افزایش سرمایه ۱۵۰درصدی به مجمع عمومی فوق‌العاده را روی سامانه «کدال» منتشر کرده است. بر این اساس، «شلرد» که از نمادهای فعال در بازار معاملات توافقی پایه فرابورس است، قصد دارد سرمایه خود را از مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد ریال به ۵۰۰۰ میلیارد ریال افزایش دهد. محل تامین این افزایش سرمایه مطالبات حال شده و آورده نقدی عنوان شده است. افزایش سرمایه مزبور در جهت اصلاح ساختار مالی و همچنین تامین بخشی از نیازهای مالی اجرای طرح توسعه است.

روند سودآوری «کتوکا»

شرکت تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا پیش‌بینی سود خالص را بر اساس عملکرد سه ماهه به‌صورت حسابرسی شده ارائه داده است. بر این اساس، نماد فرابورسی «کتوکا» سود هر سهم با سرمایه ۷۲ میلیارد ریالی برای سال مالی منتهی به اسفند ۹۴ را ۹۴۷ ریال عنوان کرده است. این شرکت در دوره سه ماهه ۲۱۹ ریال سود معادل ۲۳ درصد را محقق ساخته است. «کتوکا» همچنین در سال مالی ۹۳، با سرمایه ۶۶میلیارد ریالی، ۶۹۹ ریال سود به ازای هر سهم محقق کرده است.

سود «قشهد» در سال مالی گذشته

شرکت شهد (قند خوی) صورت‌های سال مالی منتهی به تیر ۹۴ را ارائه کرده است. بر این اساس، «قشهد» به ازای هر سهم در سال مالی گذشته ۴۵۰ ریال سود را برآورد کرده است. با وجود رشد فروش این شرکت در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳، بهای تمام شده کالا رشد بیشتری داشته، در نتیجه، سود ناخالص این شرکت با افت مواجه شده است. این شرکت در عملکرد خود در سال گذشته ۷۹۱ ریال سود به ازای هر سهم محقق ساخته است.