دنیای اقتصاد: بورس تهران روز گذشته با افت ۴۵۴ واحدی شاخص کل مواجه شد و در رقم ۶۴ هزار و ۱۹۷ واحدی ایستاد. به این ترتیب، دماسنج بازار سهام به کمترین مقدار خود از ۳۱خرداد رسید. در این شرایط، تقابل دو دسته سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر و ریسک‌گریز در بازار سهام مشاهده می‌شود. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد معامله‌گران حقوقی بیشتر ریسک‌پذیر بوده و با نگاه بلندمدت به خرید سهام در قیمت‌های نسبتا پایین می‌پردازند. این در حالی است که سهامداران حقیقی به‌دلیل هراس از وضعیت کوتاه‌مدت سهام در صف‌های فروش فعالیت می‌کنند.


گروه بورس- مهرنوش سلوکی: افت روز گذشته بورس تهران، رقم شاخص کل را به آخرین روز‌های فصل «بهار» برگرداند. شاخص بازار سهام روز گذشته با ۷/ ۰ درصد افت مواجه شد تا در آستانه عبور از سطح ۶۴هزار واحدی قرار بگیرد. بررسی حجم و ارزش معاملات در روز گذشته این گمانه‌زنی‌ها را به وجود آورده که افت‌های شدید این روز‌ها تا حدی جذابیت خرید در بین سهامداران را افزایش داده؛ از سوی دیگر بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد بازار در شرایط کنونی شاهد تقابل بازیگران ریسک‌پذیر و ریسک‌گریزی است که این روند توانسته تا حدودی حجم و تعداد دفعات معاملات را افزایش و باعث شود صف‌های عرضه بیش از پیش توسط معامله‌گران حقیقی طویل شود.


بازار سهام روز گذشته با 454واحد افت به رقم 64هزار و 197واحد رسید. همچنین شاخص کل(هم وزن) نیز نسبت به روز قبل خود با کاهش 8/ 0 درصدی روبه‌رو‌ شد. بررسی نماد‌های تاثیر‌گذار بر رقم شاخص حاکی از این است که «فارس»، «حکشتی» و «وبملت» به ترتیب با 27/ 62، 04/ 48 و 35/ 35 واحد بیشترین تاثیر منفی را روی رقم شاخص به جا گذاشتند و از میان 7نماد ابتدایی تنها نماد «همراه» با تاثیر مثبت همراه بود. همچنین بیشترین افزایش قیمت روزانه مربوط به نماد «قشکر» و بیشترین افت قیمت روزانه نیز در نماد «شپلی» دیده شد. بررسی حجم و ارزش معاملات در روز گذشته نشان از افزایش این مولفه‌ها در بازار دارد به‌طوری‌که حجم معاملات با 186 درصد افزایش به رقم 682میلیون و 175هزار سهم و ارزش معاملات نیز با 140درصد افزایش به رقم 1242میلیارد ریال رسیده است.


تقابل دو گروه در بازار سهام

افزایش حجم و ارزش معاملات در روز گذشته استراتژی‌های متفاوتی را برای بازار تعریف کرد، به زعم تعدادی از کارشناسان بازار با جذابیت خرید و ارزندگی سهم‌ها روبه‌رو‌ شده و عده‌ای دیگر بر این باورند که عدم حمایت بلند‌مدت از سهامداران حقیقی تمایل خرید را برای این سهامداران کاهش داده است. در همین رابطه «دنیای اقتصاد» در گفت‌وگویی با سلمان نصیرزاده کارشناس بازار سرمایه به بررسی شرایط بازار پرداخته است. نصیر‌زاده درخصوص وجود سیگنال‌های خفیف جذابیت در بازار سهام بیان کرد: افزایش حجم و خرید برای یک یا دو روز نمی‌تواند سیگنال محکمی برای ایجاد جذابیت در بازار باشد. در حال حاضر فشار‌های روانی درخصوص کاهش بیشتر رقم شاخص در بازار وجود دارد. این نگرش منفی در دو حالت خودنمایی می‌کند، از سویی بحث کاهش قیمت‌های جهانی و به تبع آن کسری بودجه در کشور مطرح است که این موضوع چشم‌انداز صنایع را تا حدی در ابهام قرار داده و از سوی دیگر بررسی روند کلی بازار و دید کلان به شاخص بازار سهام مطرح است.


از هفته‌های گذشته این موضوع دیده می‌شود که سطوح مقاومتی محکمی از شاخص در حال شکستن است و بسیاری از نماد‌های مهمی که در حال حاضر متوقف هستند مانند بانک‌ها (پارسیان و پاسارگاد)، پالایشگاه بندرعباس، معادن و صنعت سنگ‌آهن شرایط مطلوبی برای بازگشایی ندارند. این عوامل بازار را شکننده‌تر از قبل کرده و از لحاظ روانی بازار را در شرایط نامطلوبی قرار داده است. وی همچنین بیان کرد: از سوی دیگر این جو روانی بازیگران بازار را به دو دسته ریسک‌پذیر و ریسک‌گریز تقسیم کرده است. بررسی معاملات به خوبی نشان می‌دهد حقیقی‌ها که به‌عنوان بازیگران ریسک گریز در شرایط کنونی مطرح هستند، در روز‌های گذشته به‌دلیل عدم حمایت از سوی بازیگران بزرگ بازار اقدام به عرضه‌های سنگین کرده و حقوقی‌ها (ریسک‌پذیرها) در مقابل به جهت حمایت از شرایط کلی بازار عمده خرید سهم‌ها را به عهده گرفته‌اند. نصیر‌زاده همچنین در ادامه بیان کرد: معاملات بازیگران حقوقی در این روزها بیشتر به‌صورت خرید‌های پلکانی با حجم کم است که نشان از رفتار سنجیده و دید بلند‌مدت آنها در بازار دارد. بررسی شاخص عرضه و تقاضا نیز حاکی از آن است که شاخص عرضه در حالت اشباع قرار گرفته و در صورتی که شاخص به این سطح برسد افزایش رفتارهای هیجانی در بازار را شاهد هستیم. این موضوع به خوبی شرایط بازار را تشریح می‌کند که معامله‌گران که با دید کوتاه‌مدت در حال خروج از بازار و کسانی در این بازار به فعالیت خود ادامه می‌دهند که به روزهای آینده شاخص خوش‌بین هستند. وی در پایان بیان کرد: به نظر می‌رسد تنها موج مثبت شاخص در ماه‌های آینده را در شهریور و با خبر کنگره آمریکا شاهد باشیم. در حال حاضر این خبر پر‌پتانسیل‌ترین موضوع درخصوص تغییر روند بازار است که می‌تواند حتی برای کوتاه‌مدت بازار را با رونق همراه کند.


فرابورس در مسیر منفی

آیفکس روز گذشته را با کاهش ۹ واحدی پشت سر گذاشت تا با ۲۳/ ۱ درصد کاهش به رقم ۸/ ۷۲۶ واحد برسد. شاخص کل فرابورس در روز سه‌شنبه روندی کاهشی داشت و تنها افزایش قابل توجه شاخص که نتوانست مانع افت کلی آن شود در ساعات ابتدایی معاملات و تحت تاثیر نماد «بمپنا» رخ داد. نماد معاملاتی تولید برق عسلویه مپنا در کنار هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال‌غرب از نمادهای سبز‌پوشی بودند که بیشترین اثر را بر رشد شاخص داشتند در حالی که نمادهای شتران،‌ پترول و مارون بیش از سایر نمادها بر افت شاخص اثر‌گذار بودند و حدود نیمی از افت شاخص را رقم زدند. «ثغرب» با ۲۲/ ۵ درصد رشد قیمت بیشترین افزایش قیمت نمادهای فرابورس را به خود اختصاص داد و نماد «بالاس» با ۹۹/ ۴ درصد افت،‌ بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرد. حجم معاملات روز گذشته ۸/ ۱۳۴ میلیون سهم و ارزش معاملات ۵/ ۴۶۰ میلیارد ریال بود. نماد معاملاتی شرکت بیمه آرمان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم دیروز آماده انجام معامله بود.

بازگشت بورس به آخر بهار