دومین روز نوسان شاخص در کانال 64 هزار واحدی

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد ادامه افت شدید قیمت‌ها بود. در بازار دیروز معامله‌گران در ابتدای بازار صف‌های خرید در گروه قندی تشکیل داده بودند.

این گروه کوچک که در روزهای اخیر مورد توجه بازار قرار گرفته است به دلیل مشکلات شدید در شرایط نامناسبی به سر می‌برد. صرف‌نظر از شرایط گروه قندی دیروز بازار در بقیه گروه‌های خود ریزش قیمت‌ها را شاهد بود که در نهایت این مساله به کاهش ۲۲۹واحدی شاخص کل معادل ۳۵/ ۰درصد منجر شد. با این افت شاخص به رقم ۶۴هزار و ۶۵۱واحد رسید. در بازار دیروز در تحولات داخلی بازار، روند اعلام پذیرش شرکت‌های جدید در فرابورس ادامه داشت و برخی خبرها از پذیرش چرم مشهد، ساینا و شرکت‌های سرمایه‌گذاری گوهران امید و سبحان در فرابورس حکایت داشت.

در گروه پتروشیمی نماد معاملاتی نفت و گاز پارسیان بعد از اعلام سود ۶۵۰ ریالی هر سهم سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور سال آینده بسته شد، در حالی که نگاه اولیه به اطلاعات منتشره این شرکت نشان می‌داد با توجه به کاهش ۹ درصدی سود نسبت به سود ۷۱۴ ریالی سال جاری، دلیلی برای توقف این نماد وجود نداشت.در گروه واسطه گری دیروز مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نیرو از تحقق سود ۱۰ تومانی «ونیرو» خبرداد.

شرکت سرمایه‌گذاری نیرو در سال گذشته مبلغ سرمایه خود را به میزان ۶۶ درصد افزایش داد که سرمایه شرکت از ۲۴ به ۴۰ میلیارد تومان رسیده است.در گروه واسطه‌گری مالی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان براساس گزارش شفاف‌سازی پیرو ارسال اولین پیش‌بینی درآمد سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور سال ۹۵ اعلام کرده که این شرکت در نظر دارد از محل فروش املاک و سهام شرکت‌های تابعه نسبت به تسویه تسهیلات اخذ شده خود از بانک‌ها اقدام کرده و در نتیجه هزینه‌های مالی شرکت را کاهش دهد.در این میان درگروه لاستیک‌سازی روز گذشته عضو انجمن تایر از واردات تایر توسط خودروسازان خبر داد و گفت: واردات بی‌رویه این محصول باعث انباشت تولیدات کارخانه‌های داخلی و کاهش ۲۰ درصدی تولید نسبت به سال گذشته شده است. اسکندر ستوده در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس افزود: در حال حاضر ۷۰ درصد تایرهای وارداتی تولید چین، ۱۲ درصد تولید کره و ۷ درصد نیز تولید هند هستند و بقیه تایرهای وارداتی نیز به کشورهای دیگر اختصاص دارند.

در گروه چاپ نیز روز قبل افست در شفاف‌سازی خبر از افزایش ۳/ ۱۳درصدی سود این شرکت داد.شرکت افست براساس گزارش شفاف‌سازی پیرو انتشار اولین پیش‌بینی عملکرد سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۹۵ این شرکت اعلام کرده افزایش ۳/ ۱۳ درصدی سود هر سهم برآورد شده است.در گروه حمل‌ونقل دیروز محمدحسین داجمر که در سال ۸۴ به‌عنوان مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران منصوب شده بود پس از ۱۰ سال از این شرکت رفت. محمد سعیدی سرپرست سابق شستا و عضو کنونی هیات‌مدیره شستا به‌عنوان مدیرعامل جدید شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران انتخاب شده است.

در مجموع بازار دیروز بازاری به شدت منفی بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۷/ ۵۱ میلیارد تومان و در فرابورس به ۷/ ۹۴میلیارد تومان بالغ شد.