گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد اعلام توافق هسته‌ای بود. این توافق پس از ۱۲سال کشمکش و بیش از دو هفته مذاکرات فشرده در وین حاصل شد که مهم‌ترین ریسک اقتصادی کشور یعنی تحریم‌های بین‌المللی را مرتفع خواهد کرد. این امر دیروز انگیزه مضاعفی را برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران ایجاد کرد.در بازار دیروز معامله‌گران در ابتدای وقت معاملاتی به دلیل رشد قیمت‌ها و تردیدهای اولیه در مورد حصول توافق شاهد عرضه‌های سنگینی بودند، اما رفته‌رفته با انتشار خبرهای رسمی از حصول توافق عرضه‌ها جمع‌آوری شده و بازار به مدار رشد بازگشت، هر‌چند توافق هسته‌ای نمی‌تواند به فوریت وضعیت شرکت‌ها را تغییر دهد و تاثیرات عملی آن احتمالا نیازمند ماه‌ها زمان است، اما حصول توافق می‌تواند انگیزه‌ای مهم در حرکت اقتصادی بنگاه‌ها و بازار سرمایه ایجاد کند.

در بازار دیروز در تحولات اقتصادی همچنین براساس ابلاغیه بانک مرکزی، واحدهای صنعتی که بدهی ارزی دارند، می‌توانند بدهی‌هایشان را به تاریخ روز گشایش ارز، تسویه و تعیین تکلیف کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، افشار فتح‌اللهی‌ گفت: براساس ابلاغیه بانک مرکزی، واحدهای صنعتی که بدهی ارزی دارند، می‌توانند بدهی‌هایشان را به تاریخ روز گشایش ارز، تسویه و تعیین تکلیف کنند. در این راستا، چنانچه ظرف مدت ۳ ماه از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل، واحدهای صنعتی به بانک‌های عامل مراجعه کنند، می‌توانند این اقدام را انجام دهند. معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران همچنین افزود: این مساله محدودیت زمانی دارد و زمان اجرای آن از ابتدای تیرماه به مدت سه ماه است که براساس آن، واحدهای صنعتی مشمول می‌توانند بدهی‌هایشان را تعیین تکلیف کنند.

وی تصریح کرد: این قانون را مجلس شورای اسلامی تصویب کرده و بخشنامه آن نیز به بانک مرکزی ابلاغ شده است که بر این اساس، واحدهای صنعتی می‌توانند طی مهلت مذکور از این بخشنامه استفاده کنند.

این مصوبه تاثیرات مهمی را برای شرکت‌های دارای بدهی ارزی ایجاد می‌کند.از سوی دیگر در بازار دیروز در گروه پتروشیمی سرپرست پذیرش شرکت بورس از پذیرش شرکت ۹۶۰ میلیارد تومانی پتروشیمی جم به‌عنوان دومین شرکت انتقالی از فرابورس به بورس طی سال جاری خبر داد.