گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز سه‌شنبه در سایه خوش‌بینی زود‌هنگام نسبت به نتیجه مذاکرات وین شاهد رشد ۱۲/ ۱ درصدی شاخص کل بود. روز سه‌شنبه بازار سهام با توجه به تعطیلی روز چهارشنبه ناشی از ایام شهادت امیرالمومنین (ع) شاهد رفتار دوگانه بود به گونه‌ای که معامله‌گران خوش‌بین نسبت به آینده مذاکرات به خرید سهام و معامله‌گران محافظه‌کار اقدام به عرضه سهام کردند که در نهایت این امر موجب اوج‌گیری ارزش معاملات شد همچنین دست بالاتر معامله‌گران خوش‌بین موجب شد تا شاخص با رشد ۷۴۲واحدی معادل ۱۲/ ۱ درصد بتواند به رقم ۶۶هزار و ۷۶۸واحد برسد. ارزش معاملات در بورس به ۲۵۸میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۲۷میلیارد تومان بالغ شد.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز سه‌شنبه شاهد برخورد شدید عرضه و تقاضا با دست بالاتر خریداران بود به گونه‌ای که اکثر نمادهای مورد اقبال بازار با رشد قیمتی مواجه شدند. خوش‌بینی نسبت به توافق احتمالی موجب شد تا گروه‌های بانکی و خودرویی بیش از گروه‌های دیگر مورد توجه بازار باشد.

در گروه خودرویی پارس خودرو و ایران خودرو با رشد قابل ملاحظه قیمتی مواجه شدند. هر‌چند که در بازار واقعی خرید و فروش خودرو به دلیل ماه مبارک رمضان و انتظار برای کاهش قیمت ارز با رکود مواجه است. در گروه خودرویی شرکت مهرکام پارس جهت اصلاح ساختار مالی، تامین نقدینگی و جلوگیری از خروج وجه نقد اقدام به افزایش سرمایه ۵۰ درصدی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده‌های نقدی کرده است.

بر همین اساس سرمایه «خمهر» از مبلغ ۵۵۲ میلیارد ریال به مبلغ ۸۲۸ میلیارد ریال افزایش خواهد یافت. در گروه معدنی سهامداران دو غول سنگ آهنی روز سه‌شنبه با شوک توقف نماد برای تعدیل منفی مواجه شدند. گل‌گهر و چادر‌ملو به دلیل کاهش معنا‌دار بهای محصولات به ویژه گندله شاهد توقف نماد بودند. در همین ارتباط، مدیرعامل شرکت چادرملو در گفت‌وگو با بورس‌نیوز علت توقف این دو نماد را تعدیل منفی سود هر سهم برای سال مالی جاری اعلام و اظهار کرد: به دلیل کاهش دستوری قیمت گندله توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت به منظور حمایت از شرکت‌های فولاد‌سازی، «کچاد» نیز در گزارش سه ماهه سال مالی ۹۴ خود تعدیل منفی اعلام کرده که هنوز میزان این تعدیل مشخص نشده است.

محمود نوریان افزود: میزان کاهش نرخ فروش گندله و شمش به‌صورت محرمانه اعلام شده و به زودی اطلاع‌رسانی در این خصوص انجام خواهد شد. در گروه تصفیه نفت نماد سرمایه‌گذاری نفت بعد از به تعویق افتادن برگزاری مجمع بازگشایی شد که با صف خرید همراه شد.

در گروه فلزی شامگاه چهارشنبه ذوب‌آهن اصفهان با انفجار در کنورتور شماره ۲مواجه شد که باعث کشته و زخمی شدن شماری از کارکنان این واحد شد. انتظار می‌رود این حادثه وضعیت نامناسب ذوب آهن را تشدید کند. در گروه غذایی امروز مهرام برای برگزاری مجمع عادی و فوق‌العاده و سالمین برای برگزاری مجمع عادی متوقف می‌شود.

در نماد مخابرات این شرکت در اقدامی عجیب برای پرداخت بدهی خود از روز دوشنبه ۴۵۰میلیارد تومان اوراق ۲۱درصد منتشر می‌کند این اوراق ۴ساله نشانه دیگری از وخامت شرایط مالی این شرکت به شمار می‌رود.

درگروه بیمه‌ای جلسه مجمع عمومی عادی سالانه شرکت بیمه سرمد رای به تقسیم ٢٤٠ ریال سود نقدی به ازای هر سهم و انتخاب روزنامه «دنیای اقتصاد» به‌عنوان روزنامه رسمی داد. در این گروه شرکت بیمه کارآفرین جهت اصلاح ساختار مالی و رعایت الزامات بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران اقدام به افزایش سرمایه ۲۵ درصدی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده‌های نقدی (۸۹درصد) و سود انباشته(۱۱درصد) کرده است.

بر همین اساس سرمایه «وآفری» از مبلغ ۱۲۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.

درگروه پتروشیمی عرضه ۵درصدی پتروشیمی پردیس توسط پترول روز سه‌شنبه انجام شد که توسط بازرگانی پتروشیمی خریداری شد. در گروه دارویی روز دارو روز سه‌شنبه بعد از تقسیم سود ۳۵ریالی بازگشایی شد. در گروه شیمیایی نیز شیمیایی فارس بعد از تقسیم سود ۱۰۰ریالی به تابلو بازگشت.

در مجموع بازار روز سه‌شنبه بازاری مثبت اما با عرضه زیاد بود که در آن معامله‌گران با رشد شاخص مواجه شدند با این کارنامه درکل هفته شاخص با رشد ۹۳/ ۲ درصدی مواجه شد تا بازدهی بازار به ۸/ ۶ درصد از ابتدای سال بالغ شود. در کل هفته باوجود یک روز فعالیت کمتر نسبت به هفته قبل ارزش معاملات با ۵/ ۲۶ درصد و شمار خریداران با ۸/ ۲۲ درصد رشد مواجه شد.