گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته با وجود شروع متعادل به دلیل کاهش قیمت گسترده شرکت‌های پالایشگاهی تن به افت داد. در بازار دیروز معامله‌گران هر‌چند در شروع بازار، شاهد جوی متعادل بودند، اما اشتیاق برخی از معامله‌گران برای فروش سهام موجب شد تا فشار عرضه‌ اکثر نمادهای بازار را در بر گیرد. این فشار در برخی از نمادهای بازار از جمله پالایشگاه‌ها بیش از نمادهای دیگر بود که در نهایت موجب تشکیل صف فروش برای برخی از نمادهای پالایشگاهی شد. بر این اساس بازار تن به افت ۴۵ واحدی شاخص کل داد به گونه‌ای که دیروز شاخص در پایان معاملات در رقم ۶۴هزار و ۸۱۲ واحد آرام گرفت. در بازار دیروز نگاه اکثر کارشناسان به سوی مذاکرات اتمی وین بود. در این رابطه وزیر خارجه ایران گفت: مطمئن هستیم که اگر طرف مقابل آمادگی این را داشته باشد که حقوق مردم ایران را به رسمیت بشناسد، اقدامات خودش را انجام دهد و زیاده‌خواهی نکند، حتما به یک توافقی می‌رسیم که به نفع همه خواهد بود.

در بازار دیروز در گروه تصفیه نفت همچنان نگاه‌ها به سوی پخش و پالایش و نتیجه رایزنی‌ها برای شفاف شدن وضعیت نهایی شرکت ‌های پالایشی بود. با توجه به ابهام رخ داده در مورد وضعیت یارانه‌های شرکت‌ها شرایط این گروه همچنان دستخوش تلاطم ناشی از ابهام است.

در گروه معدنی، نایب رئیس خانه معدن اعلام کرد: افت قیمت سنگ آهن در بازار جهانی به اوج خود رسیده که در این میان معادن سنگ‌آهن ایران با شوک مواجه شده‌اند و دولت، حقوق دولتی را به نسبت کاهش قیمت محصول کاسته است.

محمدرضا بهرامن در گفت‌وگو با «ایسنا»، با اشاره به اینکه کاهش جهانی قیمت سنگ‌آهن از یک سال قبل آغاز شده و اکنون به اوج رسیده است، اظهار کرد: کاهش قیمت با توجه به سیاست‌های موجود در جهان صورت گرفته و در پی آن برخی از کشورهای صادر‌کننده سنگ آهن نسبتا وضعیت نامطلوبی پیدا کرده‌اند و معادن‌شان غیرفعال شده است.

نایب رئیس خانه معدن با تاکید بر اینکه معادن کوچک در شرایطی نیستند که به راحتی صادرات داشته باشند، افزود: بسیاری از معادن در شمال غرب و شمال شرق ایران هستند و باید هزینه زیادی برای حمل سنگ آهن تا بنادر بپردازند.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی، نیاز کشور به ماده خام سنگ‌آهن به اندازه تولید نیست، گفت: نیاز داخل به راحتی تامین می‌شود اما مازاد تولید بر مصرف که صادر می‌شد با چالش مواجه است.

به اعتقاد نایب رئیس خانه معدن با استفاده خوب از ابزارها می‌توانیم توقف فعالیت را کنترل کنیم؛ به‌عنوان مثال با استفاده از تبصره ۵ ماده ۱۴ قانون معادن می‌توان برای فعالیت‌های ویژه در معادن برنامه‌ریزی کرد.بهرامن در مورد صادرات سنگ آهن و خام‌فروشی نیز تصریح کرد: خام‌فروشی در صادرات سنگ آهن معنا ندارد، چرا که برای تکمیل محصول سنگ‌آهن پروسه‌ای طی می‌شود و عیار آن از ۲۰ درصد و پایین‌تر به ۴۰ تا ۴۵ درصد می‌رسد.وی در پایان خاطر‌نشان کرد: ۲۰ میلیون تن سنگ‌آهن مازاد تولید بر مصرف در کشور وجود دارد که می‌تواند صادر شود.

در گروه بیمه‌ای؛ آخرین پیگیری‌ها از طرح اولیه افزایش سرمایه بیمه دانا حکایت از آن دارد که زمان، محل تامین مالی و نحوه افزایش سرمایه این شرکت مشمول اصل۴۴ هنوز مشخص نشده و تابع تصمیم بیمه مرکزی و سهامدار عمده است. در این رابطه بررسی‌ها نشان می‌دهند با توجه به مصوبه هیات وزیران در مورد افزایش سرمایه شرکت‌های بیمه، سرمایه این شرکت‌ها باید تا پایان سال آینده به ۴۰۰ میلیارد تومان برسد. از سوی دیگر مهلتی که بیمه مرکزی برای عملیاتی شدن آن ابلاغ کرده تا آخر سال۹۴ بوده و این موضوع باعث شده تا شرکت‌های بیمه‌ای به تکاپو افتاده و اقدام به افزایش سرمایه کنند. بنابراین بیمه دانا نیز از این موضوع مستثنی نیست. در گروه پتروشیمی دیروز پتروشیمی خارک عملکرد سال ۹۳را با رشد ۴درصدی به ۳۳۴تومان به ازای هر سهم رساند. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل رو به ضعف بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۹۴میلیارد تومان و در فرابورس به ۷۱میلیارد تومان بالغ شد.