گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد حمایت سهامداران عمده از بازار بود تا شاخص بورس پس از دو روز افت شاهد رشدی معادل ۲۱/ ۰ درصد باشد. در بازار دیروز معامله‌گران در ابتدا شاهد تزریق نقدینگی به برخی از نمادهای بزرگ بازار از جمله پالایشگاه‌ها بودند این تزریق نقدینگی در شرایطی انجام شد که تغییر نرخ بنزین به شایعه‌ای غیرواقعی در مورد انتفاع پالایشگاه‌ها در بازار منجر شده بود. دیروز پیش از آغاز معاملات اقتصاد کشور با خبر حذف نرخ بنزین ترجیحی مواجه شد. این امر که گامی دیگر در کاهش کسری بودجه دولت و طرح هدفمندی یارانه‌ها بعد از حذف شماری از دریافت‌کنندگان یارانه به شمار می‌رود، هزینه‌های شرکت‌ها را افزایش می‌دهد.

این اقدام دولت در راستای جبران کسری بودجه هدفمندی یارانه‌ها صورت گرفته و برای دولت ۴هزار میلیارد تومان درآمد ایجاد می‌کند.

در بازار دیروز معامله‌گران شاهد بازگشایی نماد مخابرات پس از برگزاری مجمع سالانه بودند که با افت قیمت نسبت به بهای تعادلی بازگشایی شد تا وضعیت نامناسب برگزاری مجامع در سال جاری را در معرض دید سرمایه‌گذاران قرار دهد.

جدال لفظی بر سر تعرفه تلفن ثابت

در همین حال دیروز رسانه‌ها آکنده از خبرهایی در مورد شرکت مخابرات و اعتراض این شرکت به سخنان وزیر ارتباطات و پاسخ نهادهای دولتی به این شرکت بودند. دیروز شرکت مخابرات اعلام کرد این شرکت در اجرای مصوبه دولت و با هماهنگی وزیر محترم ارتباطات طرح هم‌کدی تلفن ثابت را با میلیاردها تومان هزینه و کاهش ۱۰ تا ۳۰ درصدی درآمد، با هدف ارائه خدمات مطلوب‌تر به مشترکان و قول وزیر برای جبران کاهش در‌آمد اجرا و گزارش اقدامات خود را در زمستان ۹۳ تقدیم ایشان کرد.

از آنجا که تغییر یا تعدیل تعرفه‌ها نیازمند مصوبه کمیسیون ارتباطات است، این کمیسیون علاوه بر گزارش کاهش در‌آمد ناشی از هم‌کدی، برنامه توسعه مخابرات در سال‌های آتی را نیز درخواست داشت که این برنامه در تاریخ ۲۷/ ۱۱/ ۹۳ با شماره ۱۳۲۲۷/ ۲ به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارسال و رسید دریافت شد.

اساس این برنامه، نظر کارشناسان داخلی و مشاوران خارجی شرکت مخابرات ایران، میزان سرمایه‌گذاری در چهار سال ۷ هزار میلیارد تومان در بخش تلفن ثابت و توسعه زیرساخت به‌ویژه شبکه و IT است.

با توجه به اظهارات وزیر ارتباطات مبنی بر عدم‌دریافت برنامه توسعه مخابرات، به نظر می‌رسد همکاران محترم سازمان تنظیم مقررات یا دبیرخانه کمیسیون این برنامه را عمدا یا سهوا به وی نداده باشند.

با این توضیحات و از آنجا که به صحت گفته‌های آقای دکتر واعظی اطمینان کامل داریم، تقاضا داریم جناب وزیر از همکاران خود در این باره توضیح بخواهند و حقیقت را به اطلاع افکار عمومی برسانند و درخصوص تعدیل تعرفه‌ها اقدام عاجل بفرمایند. چرا‌که از دستور خارج شدن تغییر تعرفه‌ها به این بهانه ناشی از عملکرد دبیرخانه کمیسیون است. در مقابل دیروز در گروه شرکت‌های هلدینگی علیرضا برادران به‌عنوان مدیرعامل جدید شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری منصوب شد.

علیرضا برادران از آبان ماه سال گذشته معاونت سرمایه‌گذاری و اقتصاد صندوق بازنشستگی را بر عهده داشت و در کارنامه کاری وی معاونت سرمایه‌گذاری اقتصادی آتیه صبا، ریاست هیات مدیره شرکت سنگ‌آهن گل‌گهر سیرجان و قائم مقام و عضو هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری امید به چشم می‌خورد.

در گروه بانکی دیروز بانک انصار با اعلام فروش سهام دانایان پارس متوقف شد.

در پی اعلام عرضه ۸/ ۹۸ درصدی سهام شرکت سرمایه‌گذاری دانایان پارس در ۱۸خرداد، آیت‌الله ابراهیمی مدیرعامل بانک انصار با اشاره به انتشار آگهی این عرضه در بازار پایه فرابورس به سازمان بورس اعلام کرد: با توجه به تعدیل سیاست تقسیم سود شرکت‌های تابعه از جمله سرمایه‌گذاری ایرانیان اطلس، اثرات مالی ناشی از فروش احتمالی سهام سرمایه‌گذاری دانایان پارس در تاریخ مزایده، منتج به افزایش حدود ۱۰ درصدی درآمد هر سهم پیش‌بینی شده در سال مالی ۹۴ خواهد شد.

در گروه لیزینگی، دیروز لیزینگ بهمن به هر سهم ۳۰۰ریال سود نقدی داد.

در گروه فلزی شرکت صنعت روی زنگان براساس گزارش شفاف‌سازی اعلام کرده که عملیات واحد هوی مدیا در شهریور‌ماه سال ۹۳ به بهره‌برداری رسید و در آبان ماه سال ۹۳ با ظرفیت ۳۰ تن در ساعت فعالیت خود را آغاز کرده بود و بنا به دلایل وجود برخی مشکلات فنی متوقف و مجددا در اردیبهشت ۹۴ تمام نواقص مربوطه رفع و ظرفیت فیلتراسیون آن تقویت و از تاریخ ۲۰/ ۰۲/ ۹۴ راه‌اندازی شد و راندمان استحصال مواد معدنی خود را به ۸۵ درصد رسانده است. در گروه فلزی ذوب‌آهن با گنجاندن افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی ماشین‌آلات، زمین و ساختمان در ترازنامه آخر این شرکت شگفتی‌ساز شده است. افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی ماشین‌آلات تا‌کنون در بورس مورد موافقت مسوولان بازار قرار نگرفته است. این افزایش سرمایه با افزایش هزینه استهلاک سود شرکت را کاهش می‌دهد.

عملکرد واحد هوی مدیا در اولین پیش‌بینی سال ۱۳۹۴ لحاظ شده است. در گروه سیمانی سیمان خوزستان نیز در اولین مجمع بورسی خود رای به تقسیم ۸۸۰ ریال سود نقدی به ازای هر سهم داد. در گروه تصفیه نفت دیروز یک بلوک ۱۰۰ میلیونی سهام پالایشگاه اصفهان در بازار جابه‌جا‌ شد.

در همین حال در مجموع بازار دیروز بازاری با شاخص مثبت اما همچنان کم حجم بود. شاخص دیروز با رشد ۱۳۳واحدی به رقم ۶۳‌هزار و ۴۹۶ واحد رسید.