بورس در آستانه افزایش دامنه نوسان

گروه بورس- همایون دارابی:در بازار داد و ستد سهام روز گذشته همچنان شاخص مثبت اما توام با حجم اندک معاملات بود. دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در بازار سهام همچنان نبود نقدینگی مهم‌ترین‌ موضوعی است که به چشم می‌خورد. دیروز نیز این کمبود موجب شد تا معاملات بورس در حد کمتر از صد میلیارد تومان رقم بخورد. دیروز ارزش معاملات بورس در حد ۶۴میلیارد تومان رقم خورد و در فرابورس نیز معاملات در حد ۲۳۱ میلیارد تومان بود که بخش عمده آن معاملات اوراق بود.

اخراج ناگهانی و افزایش دامنه

در بازار دیروز در ساعات میانی معاملات نماد «آلومراد» متوقف شد که دقایقی بعد دلیل این توقف لغو پذیرش شرکت عنوان شد. از زمستان سال ۹۲ که ۱۴نماد به‌صورت ناگهانی از فرابورس به بازار پایه منتقل شده و ضربه سنگینی به بازار وارد کرد تاکنون انتقاد‌های جدی به رفتار ناگهانی بورس طرح شده است. تغییرات ناگهانی در پذیرش شرکت‌ها موجب انتقادات زیادی بوده است. نامشخص بودن قوانین پذیرش و انتقال میان بازارها و عدم اجرای دقیق آنها موجبات دلسردی بازار را فراهم کرده است. در بازار دیروز اعلام شد که از ابتدای خرداد ماه دامنه نوسان با رشد یک واحد درصد بیشتر خواهد شد. در همین رابطه معاون بازار بورس تهران از افزایش یک واحد درصدی دامنه نوسان قیمت سهام در بورس تهران خبر داد و گفت: از روز شنبه ۲ خرداد ماه امسال دامنه مجاز نوسان روزانه قیمت سهام از مثبت (منفی) ۴ به مثبت (منفی) ۵ درصد افزایش خواهد یافت. در عین حال برای حق تقدم سهام نیز دامنه مجاز نوسان روزانه قیمت سهام از مثبت (منفی) ۸ به مثبت (منفی) ۱۰ درصد تغییر می‌یابد. وی با بیان اینکه موضوع نقدشوندگی سهام در بازارهای سرمایه دنیا همواره دغدغه متولیان بورس‌ها بوده است، عنوان کرد: بورس ایران در مقایسه با بازار جهانی از کمترین میزان دامنه نوسان قیمت برخوردار بوده که موضوع نقدشوندگی را همواره به چالش کشیده است. از این‌رو تصمیمات گرفته شده در این زمینه در راستای افزایش نقدشوندگی و با توجه به شرایط و خواست سهامداران صورت گرفته است. معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران افزود: همواره موضوع محدودیت دامنه نوسان در بازار سرمایه یکی از دلایل اصلی رفتار توده‌وار سرمایه‌گذاران در شرایط مختلف بوده که با تعدیل دامنه نوسان قیمت‌ها می‌توان انتظار داشت که سرمایه‌گذاران رفتار خود را به سمت افزایش تحلیل و فاصله گرفتن از رفتارهای هیجانی سوق دهند. وی در پرسش دیگری مبنی بر نحوه اعمال قانون گره و بازگشایی نمادهای معاملاتی افزود: با تعدیل دامنه مجاز نوسان روزانه قیمت سهام دامنه قیمتی برای رفع گره معاملاتی به ترتیب ۵ و ۱۰ درصد و در مجموع ۱۵ درصد در یک روز تغییر خواهد کرد.هر چند افزایش دامنه نوسان می‌تواند اندکی از مشکلات صف‌های خرید و فروش متعدد بازار را کم کند اما عدم حذف افزایش مبنا و افزایش یک درصدی دامنه نوسان کمتر از انتظار بازار بوده و انتظار می‌رود نظیر تصمیم زمستان سال گذشته در مورد حجم مبنا تاثیر عملی نداشته باشد. در تحولات اقتصادی دیروز رئیس کل بانک مرکزی با انتقاد از رقابت عجیب بانک‌ها بر سر نرخ سود سپرده‌ها در قالب تبلیغات گفت: ارائه خدمات بانک‌ها به موسسات غیرمجاز هیچ‌گونه توجیهی ندارد.

در بازار دیروز در گروه سیمانی سیمان خزر که روز یکشنبه با معامله ۸هزار سهم در ۶۷درصد مثبت بازگشایی شد همچنان با صف فروش مواجه بود که حتی یک سهم آن نیز معامله نشد. نحوه بازگشایی سیمان خزر انتقادات فراوانی را به همراه داشته است چنین بازگشایی‌هایی نقدشوندگی بازار را با چالش جدی مواجه ساخته است.در این گروه سیمان کرمان ۲هزار ریال سود نقدی داد. در گروه معدنی نایب رئیس انجمن سنگ آهن در مورد جزئیات موافقت وزیر صنعت برای مهلت‌دهی به فعالان معادن سنگ‌آهن، اظهار کرد: طبق این موافقت، قرار شد حقوق دولتی معادن سنگ‌آهن برای سال‌های ۹۲ و ۹۳ فعلا اخذ نشود و در مورد تعرفه‌های سال ۹۴ نیز بازبینی صورت گیرد. وی با بیان اینکه حقوق دولتی معادن در بودجه سال گذشته ۱۳۰۰ میلیارد تومان تعیین شده بود، گفت: از این رقم حدود ۵۳۷ میلیارد تومان محقق شده بود.سلطانی افزود: برای سال ۹۲ نیز ۸۰۰ میلیارد تومان حقوق دولتی تعیین شده بود که کمتر از نصف آن محقق شد. در گروه تصفیه نفت، شرکت سرمایه‌گذاری نفت قشم در نظر دارد، ۵۱ درصد از سهام کنترلی این شرکت را به‌طور یکجا و نقد یا نقد و اقساط از طریق عرضه در بازار سوم فرابورس به فروش برساند.

قیمت پایه هر سهم سرمایه‌گذاری نفت قشم که در مرحله قبل از بهره‌برداری قرار دارد، ۲۷ هزار و ۴۴ ریال و قیمت پایه کل آن ۸۱۹ میلیارد و ۲۷۰ میلیون و ۹۳۶ هزار ریال اعلام شده و عرضه بلوکی سهام این شرکت روز دوشنبه ۱۱ خرداد‌ماه ۱۳۹۴ انجام می‌شود.

در گروه خودرویی دیروز غلامرضا جمالی مدیرعامل شرکت رینگ‌سازی مشهد با ارسال نامه‌ای به اداره نظارت بر ناشران بورس سازمان بورس اعلام کرد: «شرکت رینگ‌سازی مشهد در سال جاری در نظر دارد به منظور توسعه طرح‌ها و پروژه‌های خود، اقدام به افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران کند. به همین منظور به دنبال اخذ مجوزهای لازم از طرف شرکت ایران خودرو است.» همچنین سایپا از ارائه درخواست افزایش کمتر از ۱۵ درصدی قیمت محصولات سایپا به شورای رقابت خبر داد.

در گروه بازرگانی پخش البرز با تقسیم سود ۶۴۰ریالی مواجه شد. در گروه پتروشیمی نیز پتروشیمی خراسان ۱۸۰۰ریال سود نقدی داد. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت اما بدون حجم بود که در آن شاخص در انتهای بازار به ۶۳هزار و ۶۴۴واحد رسید.