بازار در انتظار نقدینگی - ۲۹ اردیبهشت ۹۴

گروه بورس- همایون دارابی: بازار داد‌و‌ستد سهام روز گذشته شاهد جو کم‌رونق اما با شاخصی مثبت بود. در بازار دیروز معامله‌گران در حالی شاهد رشد ۵۸ واحدی شاخص بودند که ارزش معاملات در بورس همچنان در زیر رقم یکصد میلیارد تومان باقی ماند. ارزش معاملات دیروز در بورس ۷۷میلیارد تومان و در فرابورس ۴۵میلیارد تومان بود که همچنان نشان‌دهنده نبود نقدینگی در بازار است. در معاملات دیروز، تحولات بانکی عمده‌ترین موضوع اقتصادی مورد توجه معامله‌گران بود. رفتار دولت با بانک‌ها و موسسات قانونی و غیر قانونی و همچنین وضعیت وام مسکن مهم‌ترین‌ موضوعاتی بودند که در بازار دیروز مورد توجه معامله‌گران بود.

در خبر‌ها آمده رقم نهایی وام مسکن منوط به تصمیم امروز (سه‌شنبه) شورای پول و اعتبار است که گفته شده به محض تصمیم‌گیری در این خصوص رقم نهایی اعلام خواهد شد. اعلام احتمال تغییر وام مسکن دیروز برخی نمادهای ساختمانی را با صف خرید همراه کرد.

اکثر کارشناسان اتخاذ تصمیم دولت در مورد وام مسکن در آستانه فصل اوج‌گیری معاملات مسکن را مغایر با سیاست‌های دولت در مهار تورم ارزیابی می‌کنند.

پرداخت حقوق دولتی تا اطلاع ثانوی استمهال شد

رئیس انجمن سنگ‌ آهن با تشریح جزئیات موافقت وزیر صنعت با استمهال در پرداخت حقوق دولتی معادن سنگ‌‌آهن گفت: قرار شد فعلا حقوق دولتی معادن سنگ‌ آهن برای سال‌های ۹۲ و ۹۳ اخذ نشود.پروا سلطانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در مورد جزئیات موافقت وزیر صنعت برای مهلت‌دهی به فعالان معادن سنگ‌آهن اظهار کرد: طبق این موافقت، قرار شد حقوق دولتی معادن سنگ‌آهن برای سال‌های ۹۲ و ۹۳ فعلا اخذ نشود و در مورد تعرفه‌های سال ۹۴ نیز بازبینی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه حقوق دولتی معادن در بودجه سال گذشته ۱۳۰۰ میلیارد تومان تعیین شده بود، گفت: از این رقم حدود ۵۳۷ میلیارد تومان محقق شده بود.نایب رئیس انجمن سنگ‌آهن گفت: البته هنوز موافقت وزیر صنعت در این مورد به بخشنامه تبدیل نشده است.

در گروه مخابراتی، پس از برگزاری مجمع شرکت مخابرات، اختلاف میان وزارت ارتباطات و سهامداران این شرکت به شدت بالا گرفته است.در همین فضا، دیروز وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که درخواست افزایش تعرفه مخابرات برای تلفن ثابت زیاده‌خواهی نیست، گفت: بستگی دارد که مخابرات چه هدفی را دنبال کند؛ اگر هدف این شرکت خدمت‌رسانی به مردم باشد در کمیسیون رگولاتوری بررسی می‌کنیم اما سال گذشته بحث کردیم تا مخابرات بسته‌ای بیاورد و بر مبنای آن تصمیم‌گیری کنیم.

در همین شرایط رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: کارخانه‌های مخابراتی در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند و کاش همراه با مخابرات آنها را هم واگذار می‌کردیم.

در گروه بانکی، هیات مدیره موسسه مالی و اعتباری کوثر با افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از محل صرف سهام موافقت کرد تا این شرکت فرابورسی ۶۰۰ میلیارد تومانی شود. طبق اعلام قبلی، هیات مدیره موسسه مالی و اعتباری کوثر در مورد افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی تشکیل جلسه داد که با تصویب این تصمیم، سرمایه اسمی این شرکت فرابورسی از محل صرف سهام به ۶۰۰ میلیارد تومان بالغ شد.

به این ترتیب در روزهای آینده ۳ میلیارد سهم «وکوثر» با قیمت ۱.۱۵۹ ریالی هر سهم با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی، عرضه عمومی می‌شود.

هدف از این افزایش سرمایه احراز سرمایه مورد نیاز موسسات مالی و اعتباری غیر‌دولتی طبق مصوبات شورای عالی پول و اعتبار برای تبدیل شدن به بانک، اصلاح و بهبود نسبت کفایت سرمایه، کاهش ریسک مالی از طریق بهبود بافت مالی، افزایش ظرفیت برای توسعه فعالیت‌های سودآور و حفظ توان رقابت‌پذیری در صنعت بانکداری است.در همین گروه مجوز انتشار یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون سهم شرکت در شرف تاسیس بیمه تجارت نو به قیمت هر سهم ۵۰ تومان توسط سازمان بورس صادر شد.

در گروه خودرویی، آمار تولیدات فروردین امسال نشان از رشد قابل ملاحظه تولیدات خودرویی دارد. براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت فروردین امسال تولید انواع سواری در گروه صنعتی ایران خودرو با رشد ۶/ ۸۵ درصدی از ۱۵ هزار و ۵۷۴ دستگاه در فروردین ۱۳۹۳ به ۲۸ هزار و ۹۰۶ دستگاه افزایش یافت.

تولید انواع سواری در خودروسازی مدیران نیز با افزایش ۹/ ۳۳ درصدی از ۱۸۶۸ دستگاه در فروردین ۱۳۹۳ به ۲۵۰۱ دستگاه افزایش یافت.در این مدت تولید انواع سواری در گروه خودروسازی سایپا با رشد ۶/ ۳۲ درصدی از ۱۵ هزار و ۵۴۷ دستگاه در فروردین ۱۳۹۳ به ۲۰ هزار و ۶۱۶ دستگاه افزایش یافت.

تولید انواع سواری در گروه بهمن نیز با رشد ۷/ ۱۷۰۷ درصدی از ۱۳ دستگاه در فروردین ۱۳۹۳ به ۲۳۵ دستگاه افزایش یافت. در این مدت تولید انواع سواری در شرکت مرتب با افت صد درصدی از هشت دستگاه در فروردین ۱۳۹۳ به صفر رسید. در گروه سیمانی سیمان ایلام نیز رای به تقسیم سود ۹۳۰ریالی در مجمع این شرکت داد.

در مجموع بازار دیروز بازاری کم فروغ بود که در آن شاخص با رشد ۵۸واحدی به ۶۳هزار و ۵۲۲واحد رسید.