گروه بنگاه‌ها- شرکت ماشین‌سازی اراک درباره دو پروژه پالایشگاه نفت سنگین و احداث ترمینال نفتی در منطقه آزاد قشم شفاف‌سازی کرد. براساس اطلاعیه سازمان بورس و اوراق بهادار، «فاراک» طی نامه‌ای که هفته جاری منتشر شد، اعلام کرد: در راستای رعایت ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات در مورد مذاکره انجام شده با کارفرمای پروژه پالایشگاه ۳۵هزار بشکه‌ای نفت سنگین در منطقه آزاد قشم به ارزش تقریبی ۲۰۰ میلیون یورو و با مدت اجرای دو سال و تاکید کارفرمای مربوطه مبنی بر واگذاری اجرای این پروژه به شرکت یا کنسرسیومی که تجربه اجرای کار و نیز توانایی تامین مالی از محل فاینانس خارجی را داشته باشد این شرکت توافقنامه‌ای جهت اجرای پروژه مذکور به‌صورت EPCF با شرکت چینی CAMCE در قالب مشارکت و تامین مالی خارجی از محل خط اعتباری مابین بانک مرکزی ایران و سایناشور (شرکت بیمه چینی) منعقد کرد.

در صورت نهایی شدن قرارداد در این کنسرسیوم شرکت چینی علاوه بر تامین منابع مالی، بخشی از مواد اولیه و تجهیزات موردنیاز پروژه را نیز تامین می‌کند و این شرکت مسوولیت اجرای پروژه را عهده‌دار خواهد بود.

علاوه بر این «فاراک» در رابطه با پروژه احداث ترمینال نفتی ۳۰ میلیون بشکه‌ای این منطقه به‌صورت EPCF نیز مذاکراتی با کارفرمای مربوطه صورت گرفته که در این خصوص توافقنامه‌ای با شرکت چینی CAMCE مبنی بر مشارکت در اجرای پروژه و تامین مالی خارجی از محل خط اعتباری مندرج در بند یک تنظیم شده است.

در صورت انعقاد قرارداد، شرکت چینی تامین‌کننده منابع مالی و بخشی از مواد اولیه و تجهیزات موردنیاز خواهد بود و مسوولیت انجام پروژه که مدت اجرای آن سه سال برآورد شده با ماشین‌سازی اراک است. با توجه به حجم کار و ظرفیت این شرکت احتمالا بخشی از اجرای پروژه از طریق برون‌سپاری صورت خواهد گرفت.

در همین حال شرکت ماشین‌سازی اراک پیش از این نیز در تاریخ ۱۹ اسفندماه ۹۳ عنوان کرد که در مناقصه برگزار شده توسط شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با واگذاری پروژه احداث اسکله صادرات گوگرد بندر ماهشهر به روش EPC به مبلغ ۶۹۹ میلیارد و ۳۸۴ میلیون ریال به اضافه مبلغ ارزی به میزان ۹ میلیون و ۳۳۶ هزار و ۲۵۶یورو با مدت اجرای ۲۴ ماهه به این شرکت موافقت شده است.

از این رو با توجه به زمان لازم جهت برنامه‌ریزی‌های اولیه شامل تجهیز کارگاه، طراحی و سفارش‌گذاری مواد موردنیاز جهت اجرای پروژه یادشده در حال حاضر امکان تعیین تاثیر آن بر درآمد هر سهم سال مالی منتهی به شهریور ۱۳۹۴ فراهم نیست.

در صورت تاثیر آن بر EPS سال مالی فوق هرگونه تغییرات احتمالی به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام خواهد شد.

از سوی دیگر شرکت ماشین‌سازی اراک برای سال مالی ۹۴ درآمد هر سهم خود را مبلغ ۱۹۰ ریال پیش‌بینی کرده است که طی دوره ۶ ماهه منتهی به پایان اسفندماه ۹۳ معادل ۹۹ ریال سود به ازای هر سهم کنار گذاشت.

این شرکت از بابت پوشش پیش‌بینی بودجه ۹۴ توانست ۵۲درصد از رقم در نظر گرفته شده را شناسایی کند.

«فاراک» در همین دوره از فروش و درآمد ارائه خدمات معادل یک‌هزار و ۲۸۱ میلیارد و ۱۲۴ میلیون ریال درآمد کنار گذاشت.پیش‌بینی فروش این شرکت معادل دوهزار و ۶۶ میلیارد ریال اعلام شده است.