عبدالله رحیم لوی‌بنیس مدیرعامل کارگزاری پارس گستر خبره بازار سرمایه ایران در برهه کنونی در شرایط حساسی قرار دارد؛ از طرفی ابهامات بر این بازار سایه افکنده و از سوی دیگر ظرفیت‌‌های رشد و شکوفایی نمایان است؛ به عبارتی در این دوره، عوامل اساسی گسترش و توسعه بازار شکل گرفته‌اند، اما هنوز تاثیر خود را بر ویترین اقتصاد نگذاشته‌اند. از آنجا که کل اقتصاد ایران در حال گذار از رکود به سمت رونق نسبی است، بازار سهام به‌عنوان پیشروترین بازار، با سرعت بیشتری از این موضوع تاثیر می‌پذیرد.

اگر این مبحث را از جنبه‌های مختلف و کلان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بررسی کنیم، نشانه‌هایی از رشد و پیشرفت شگرف دیده می‌شود. از جمله این موضوعات می‌توان به ثبات و رشد اقتصادی طی دوره اخیر اشاره کرد و از طرف دیگر نباید فراموش کنیم که تغییرات خاصی در یک سال اخیر در شرایط سیاسی کشور رخ داده است؛ تغییراتی تاریخی که می‌تواند چرخش بزرگی در وضعیت اقتصادی و نقش ایران در جامعه بین‌المللی ایفا کند.

کشورمان اکنون به راحتی با قدرت‌های بزرگ جهان به‌صورت شانه به شانه مذاکره می‌کند و خود را در میان بزرگان جهان مطرح کرده است. شرکت‌های بزرگ جهان برای سرمایه‌گذاری در ایران صف کشیده‌اند و انتظار سپری شدن آخرین روزهای پیش از تحریم را می‌کشند. این تغییر از بزرگترین عوامل موثر بر بازار است که پس از طی زمان، اکنون نتایج آن در حال ظهور است و اثرات آن بر بازار را خواهیم دید.

افزایش حجم معاملات و دور نمای مثبت اخبار مهمی چون تفاهم هسته‌ای و توافق هسته‌ای در آینده‌ای نزدیک و همچنین افزایش شدید احتمال کاهش نرخ سود بانکی از عواملی است که تغییر در شرایط بازار را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

مرحله گذار بازار در پی ارتقا و بهبود عوامل بنیادی موثر بازار سرمایه تا شکل‌گیری بازاری با کارآیی قوی ادامه می‌یابد. اتفاقی که با توجه به سیاست‌های دولت مبنی بر حرکت بازار سهام بر اساس رشد و رونق اقتصادی در بنگاه ها، می‌تواند با سرعت بیشتری اتفاق بیفتد. شمار بازیگران و سهامداران فعال بورس از عوامل بسیار موثر بر رونق بازار سرمایه و رشد سهم این بازار در اقتصاد و تامین مالی بخش‌های اقتصادی است. این مورد، اثر‌بخشی بالایی در عمق بخشیدن به بازار دارد.

ارزش بازار سرمایه از بارزترین نشانه‌های توسعه‌یافتگی در بازارهای سرمایه است. موضوعی که علاوه بر رشد میانگین P/ E بازار مستلزم عرضه‌های اولیه و افزایش سرمایه شرکت‌های پرظرفیت بیشتری است.

با توجه به مراحل پیشرفت مذاکرات هسته‌ای، بعید به نظر می‌رسد توافق هسته‌ای به نتیجه نهایی نرسد و همان‌طور که رئیس‌جمهوری هم بر آن تاکید کرد، دیگر به شرایط پیش از مذاکرات باز‌نخواهیم گشت.