مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) گفت: این شرکت در راستای غیر‌کاغذی کردن صدور گواهینامه‌ها، سال گذشته ۱۱ میلیون برگه گواهینامه غیر‌کاغذی (الکترونیک) در بازار سرمایه صادر کرد. به گزارش روابط عمومی سمات، حامد سلطانی نژاد در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار، افزود: آمارها نشان می‌دهد سال گذشته ۱۵۲ نماد در بازار سرمایه یا به ثبت رسید یا به بازارهای مختلف منتقل شد.

وی با بیان اینکه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار به‌عنوان یکی از نهادهای پشتیبان بازار سرمایه درحوزه‌های تسویه و پایاپای، ثبت و سپرده‌گذاری، انجام اقدامات شرکتی و مدیریت ریسک فعالیت می‌کند، گفت: رونمایی از سامانه جدید پس از معاملات، انتقال وظایف پس از معاملات بورس کالای ایران، فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی ابزارهای مالی جدید و برگزاری همایش ادغام و تملیک در راستای توسعه سواد مالی در کشور مهم‌ترین اقدامات داخلی سمات در سال ۹۳ بود.

مدیرعامل سمات با بیان اینکه صدور کدهای سهامداری در بازار سرمایه از مرز ۸ میلیون گذشته است، افزود: در مجموع ۸۳۸هزار نفر با استفاده از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن، صاحب خانه شده‌اند. سلطانی‌نژاد خاطرنشان کرد: شرکت سپرده‌گذاری در سال ۹۳ بالغ بر هزار میلیارد تومان سود اوراقی را که در بازار سرمایه منتشر شده است میان بیش از ۵۸هزار نفر سهامداران توزیع کرد. وی راه‌اندازی رسمی سامانه جدید پس از معاملات را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سال ۹۴ اعلام کرد و گفت: این سامانه با قابلیت‌ها و ویژگی‌های برتر (مدل رجیستری هیبرید کامل، استانداردسازی تعاملات، تغییر ساختار کد سهامداری، پشتیبانی از تعداد بالای سهامداران، داشبوردهای الکترونیک، اتصال امن، ارائه سرویس‌های ارزش افزوده، مدیریت هوشمند اسناد و مدارک و...) خود می‌تواند خدمات فراوانی را به فعالان بازار سرمایه ارائه دهد.

مدیرعامل سمات پروژه سهام عدالت را یکی از دغدغه‌های مسوولان بازار سرمایه دانست و اظهار کرد: هنوز نحوه واگذاری سهام عدالت در بازار ثانویه مشخص نشده است اما شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار برنامه‌هایی را برای قابل معامله کردن این سهام طراحی کرده است که امیدوارم منابع مالی لازم برای اجرای این پروژه پیش‌بینی شود.