گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته همچنان شاهد جو ضعیفی بود که در آن شاخص کل با کاهش ۱۸۸واحدی به زیر مرز ۶۷هزار واحد بازگشت.

در بازار دیروز معامله‌گران در شروع بازار شاهد ادامه جو ضعیف معاملات بودند این جو ضعیف با توقف نماد پالایشگاه اصفهان (یکی از دو صف خرید عمده بازار) شدید‌تر شد اما در میانه بازار با اعلام خبر غیر‌رسمی بازدید رئیس سازمان بورس و خواجه نصیری از شرکت بورس شرایط بازار رو به بهبود گذاشت تا نمادهای مورد اقبال بازار به سوی تعادل نسبی حرکت کنند.

انتظار می‌رود در صورت تزریق نقدینگی به بازار و با توجه به کاهش قیمت‌ها بتوان در روزهای آینده توقف روند کاهشی و بازگشت بازار را شاهد باشیم. در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات کلان شاهد سخنان سخنگوی دولت و وزیر اقتصاد در مورد سود بانکی بودند. در این رابطه محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران با بیان اینکه ۱۸۵۰ میلیارد تومان اعتبارات عمرانی به خزانه تخصیص داده شده تا برای طرح‌های ناتمام و مطالبات پیمانکاران اختصاص یابد، خاطر‌نشان کرد: این اولین بار است که این اقدام صورت می‌پذیرد. وی با اشاره با اینکه نرخ تسهیلات صندوق توسعه ملی برای صنعت که در آخرین جلسه در اسفند تصویب شد ۲۱ درصد بوده است، خاطرنشان کرد: از این رقم ۱۲ درصد برای ۱۰ استان کمتر توسعه یافته و ۱۶ درصد برای بقیه استان‌های کشور اختصاص می‌یابد. سخنگوی دولت افزود: همچنین تسهیلات برای کشاورزی حدود ۱۶ درصد بود که این نرخ به ۱۰ درصد و ۱۴ درصد تقلیل پیدا کرد؛ ۴ میلیارد دلار دیگر که به‌صورت ارزی تسهیلات داده می‌شود به جای ۶ درصد به ۳/ ۵ درصد نرخ سود تسهیلات ارزی خواهد رسید. وی با تاکید بر اینکه دولت نشان داده مصمم است هزینه استفاده از پول برای سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کند، گفت: دولت از کاهش نرخ سود بانکی دفاع خواهد کرد. دیروز همچنین وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس در مورد بالا بودن نرخ سود بانکی گفت: بررسی بسته کاهش نرخ سود بانکی در جلسه آینده شورای پول و اعتبار برای ساماندهی نرخ سود انجام می‌شود. دیروز در گروه پالایشی پس از آنکه روز دوشنبه نماد پالایشگاه بندرعباس متوقف شد دیروز نیز نمادهای اصفهان و تهران متوقف شدند تا بار دیگر این نمادها با شایعه تعدیل منفی برای سال ۹۳ و اعلام سود بالاتر برای سال ۹۴ از گردونه معاملات حذف شوند توقف نمادها بار دیگر سهامداران این گروه را با نگرانی توقف درازمدت نمادها نیز مواجه کرده است. در بازار دیروز در گروه پتروشیمی شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا در فرابورس پذیرفته شد. در گروه سیمانی، دبیر انجمن صنعت سیمان چندی پیش خبر از عرضه سیمان در بورس کالا از خرداد‌ماه سال جاری را داده بود، این در حالی است که معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا از هم‌اکنون آمادگی این شرکت را برای معاملات این محصول در بورس کالا اعلام کرد. در این گروه دیروز سیمان هگمتان در مجمع خود سود نقدی ۷۵۰ریالی برای هر سهم تصویب کرد. در گروه تجهیزات، شرکت بازرسی فنی و کنترل‌خوردگی‌ تکین‌کو براساس گزارش شفاف‌سازی اعلام کرده با توجه به عملکرد اسفند ماه شرکت درآمد نهایی شرکت بالغ بر ۸ درصد افزایش (انجام پروژه‌های جدید موردی) نسبت به آخرین بودجه مصوب سال ۹۳ داشته که نتیجه آن افزایش ۷ درصدی سود خالص است. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۱۰۵میلیارد تومان و در فرابورس به ۸۴میلیارد تومان بالغ شد.