گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شروعی ضعیف در ابتدای هفته داشت و به‌رغم تلاش معامله‌گران با افت قابل ملاحظه شاخص همراه شد. در بازار دیروز معامله‌گران در ابتدای بازار تحت تاثیر نگرانی‌های سیاسی و عدم هماهنگی معامله‌گران حقوقی که عرضه‌های سنگینی را در بازار صورت داده‌اند با ریزش قیمت‌ها مواجه شد، هر چند این ریزش در میانه جلسه معاملاتی دیروز تا حدودی کنترل شد، اما در ۱۵دقیقه آخر بازار نیز عرضه‌های خرد‌کننده موجب تشکیل درصدی فروش شد تا در نهایت شاخص کل با افت ۰/ ۹۴ درصدی معادل ۶۶۲واحد به رقم ۷۰هزار و ۲۲واحد رسید؛ انتظار می‌رود در صورت عدم تزریق نقدینگی به بازار، شاخص به کانال پایین‌تر سقوط کند. در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات کلان شاهد ارزیابی‌ها از وضعیت مذاکرات سیاسی به دنبال تحولات اخیر بودند هر چند مباحث رسانه‌ای خیلی در کلیت مذاکرات تاثیر‌گذار نیست اما تلاقی آن با بحران‌های سیاسی منطقه‌ای به ویژه وضعیت عربستان و یمن موجب جلب توجه بازار شده است. دیروز در تحولات اقتصادی همچنین معاون اول رئیس‌جمهور در بخشنامه‌ای، کلیه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و مراجع قیمت‌گذاری را از افزایش قیمت‌ها به هر نحو و بدون هماهنگی با دولت منع کرد و آنان را مکلف کرد در صورت لزوم قبل از هرگونه اقدام و تغییر قیمت، مراتب را با دلایل توجیهی برای بررسی به کارگروه تخصصی تنظیم بازار اعلام کنند تا پس از هماهنگی‌های لازم و در صورت مقتضی، اعمال شود. در بازار دیروز همچنان نگاه معامله‌گران به سوی دو گروه بانکی و خودرویی بود؛ در گروه بانکی بانک تجارت دیروز صدر نشین بازار بود و توانست با ۳۷۹میلیون سهم معامله همچنان مثبت باقی بماند، بانک صادرات با ۲۱۲میلیون سهم، پارس خودرو با ۱۳۳میلیون سهم، زامیاد با ۷۰میلیون سهم، بانک ملت با ۶۵میلیون سهم و ایران‌خودرو با ۴۵میلیون سهم بیشترین معاملات دیروز بازار را به خود اختصاص دادند. دیروز در گروه حمل‌ونقل‌ شرکت تاید واتر خاورمیانه جدیدترین پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی ۹۴ را به‌صورت حسابرسی شده، مبلغ ۶۵۵ ریال اعلام کرده است؛ شرکت تاید واتر خاورمیانه پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۹۴ را در اسفند ماه ۹۳ و در فروردین ماه ۹۴ به‌صورت حسابرسی شده، مبلغ ۶۵۵ ریال اعلام کرده، این شرکت پیش‌بینی سود هر سهم تلفیقی سال مالی ۹۴ را در اسفند ماه ۹۳ و همچنین در فروردین‌ماه امسال به‌صورت حسابرسی شده، مبلغ ۷۶۱ ریال اعلام کرده است.

در این گروه مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی، با بیان اینکه تحریم جدید علیه کشتیرانی وضع نشده است، گفت: سفارش ۲۰ فروند کشتی ایران به کره با تحریم متوقف شد و با شیطنت سیاسی، حکم برائت دادگاه اروپا باطل شد.

در گروه خودرویی دیروز اعلام شد که افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی کلید خورد و در اولین مرحله، قیمت محصولات سایپا ۲۰۰ هزار تا ۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان افزایش یافت که دلیل این اقدام، افزایش مالیات بر ارزش افزوده عنوان می‌شود. در گروه دارویی طبق مجوز سازمان بورس، صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی آرمان اعتلای کشاورزی در اجرای ماده ۲۸ و بند ۶ ماده ۷ قانون اوراق بهادار مصوب آذر ماه سال ۱۳۸۴ و ماده ۲ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار از تاریخ ۱۷ فروردین ۹۴ آغاز به کار کرد؛ این صندوق با مشارکت کارگزاری بانک کشاورزی به‌عنوان مدیر صندوق و شرکت تامین سرمایه آرمان و شرکت سرمایه‌گذاری اعتلای البرز به‌عنوان موسس و با هدف افزایش نقدشوندگی بازار سهام تاسیس شده و وظیفه بازارگردانی چهار شرکت سرمایه‌گذاری اعتلای البرز، شرکت تولید دارو، شرکت دارویی ایران و شرکت سبحان دارو را بر عهده دارد.

در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۲۶۷میلیارد تومان و در فرابورس به ۸۱میلیارد تومان بالغ شد.