دنیای اقتصاد: یکی از مدیران سرمایه‌گذاری انگلیسی با شرکتی مستقر در تهران برای تاسیس صندوقی برای سرمایه‌گذاری در بازار اوراق بهادار وارد مذاکره شده است. این نشانه‌ای از جریان ورود پول خارجی در داخل اقتصاد ایران قبل از رفع تحریم‌های اقتصادی است. شرکت سرمایه‌گذاری شارلمانی در لندن واقع است و یک گروه مدیریت دارایی بازارهای نو ظهور با ۲.۵ میلیارد دلار سرمایه را در اختیار دارد. بر اساس این گزارش این شرکت در نظر دارد با مشارکت صندوق فیروزه یک صندوق جدید سرمایه‌گذاری را در بورس تهران تاسیس کند. انگیزه سرمایه گذاران خارجی در ایران بعد از تفاهم برنامه هسته‌ای اولیه بین تهران و قدرت‌های جهانی افزایش یافته است. آخرین مهلت برای توافق نهایی بین ایران و قدرت‌های جهانی در ۳۰ ژوئن به پایان می‌رسد و در صورت توافق تمام تحریم‌هایی که تجارت و سرمایه‌گذاری در ایران را برای سال‌ها تحت فشار قرار داده بود، برداشته خواهد شد.

هدف شارلمانی این است که اولین صندوق سرمایه‌‌گذاری خود را قبل از پایان مهلت مذاکرات در چند هفته آینده تاسیس کند. به گفته بوکر، مشاور این شرکت در ابتدا این سرمایه‌گذاری با ۷۰ میلیون دلار شروع خواهد شد و در مدت کوتاهی تا ۲۰۰ میلیون دلار افزایش می‌یابد.

او گفت شارلمانی از تمام الزامات قانونی و محدودیت مربوط به تحریم پیروی می‌کند، اما شرکت فکر نمی‌کند نیازی برای به تاخیر انداختن راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری و بعضی از سرمایه‌گذاری‌ها تا رفع کامل تحریم‌ها داشته باشد.

بوکر ادامه داد که انگیزه زیادی برای سرمایه‌گذاری بین سرمایه‌گذاران در ایران وجود دارد و ما در حال بررسی آن هستیم. یکی از موانع بزرگ برای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران مقررات تحریم در مورد انتقال پول به این کشور است، انتقال پول به ایران به دلیل اینکه از سیستم مالی جهانی خارج است و سیستم‌های بانکی ایرانی در خارج از کشور مسدود هستند، دشوار است.

در طول چند سال گذشته سرمایه‌گذاری خارجی در ایران تقریبا صفر شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد ۷۰ میلیون دلار پول خارجی در اختیار این صندوق بیش از ۹۰ درصد از سرمایه‌های خارجی در بورس اوراق بهادار است.

علاوه بر تحریم، سرمایه‌گذاران خارجی در ایران با مواردی‌ مواجه بودند که ورود و خروج آنها به این بازار را دشوار می‌کرد؛ اما پتانسیل اقتصادی ۷۵ میلیون نفر ایرانی و بازار سهام متنوع با ۱۱۲ میلیارد دلار سرمایه ممکن است ریسک این سرمایه‌گذاری را کاهش دهد.