گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران پنج روز کاری ابتدای سال باوجود درگیری در چنبره ماراتن مذاکرات هسته‌ای به بازدهی ۱/ ۵ درصدی دست یافت؛ بازدهی که بیش از انتظار اولیه معامله‌گران بود. در بازار سهام معامله‌گران در حالی فعالیت خود را شروع کردند که همزمان با شروع معاملات در روز چهارشنبه و پس از آن در نخستین هفته کاری کامل سال ۹۴ که مذاکرات لوزان سوئیس شروع و با فراز و فرود آن بازار نیز با تلاطم مواجه شد. اوج این تلاطم‌ها در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته گذشته زمانی به نمایش گذاشته شد که کارگزاران با پایان ساعات معاملاتی به ویژه در روز سه‌شنبه برای حفظ دست برتر در هر سناریوی مذاکرات اقدام به چیدن صف خرید و فروش در نمادهای متاثر از مذاکرات کردند. اکثر معامله‌گران در هفته گذشته با احساس خوش‌بینی نسبت به نتیجه مذاکرات به ویژه توجه خود را به دو گروه خودرویی و بانکی معطوف کردند. در این میان معامله‌گران در تعطیلات پایان هفته سرانجام شاهد اعلام حصول تفاهمی نهایی بودند؛ تفاهمی که زمینه ساز تدوین برنامه جامع اقدام هسته‌ای و زمینه ساز رفع تحریم‌ها خواهد بود. براساس بیانیه مشترکی که در پایان ۸ روز مذاکره به دست آمد در برابر برخی محدودیت‌ها در برنامه هسته‌ای کشورمان و پذیرش داوطلبانه پروتکل الحاقی و پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک، تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت لغو خواهد شد و همه تحریم‌های اقتصادی و مالی چندجانبه اروپا و یکجانبه آمریکا از جمله تحریم‌های مالی، بانکی، بیمه‌ای، سرمایه‌گذاری و تمامی خدمات مرتبط با آنها در حوزه‌های مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی و خودروسازی لغو خواهند شد. همچنین تحریم‌ها علیه اشخاص حقیقی و حقوقی، سازمان‌ها، نهادهای دولتی و خصوصی تحت تحریم‌های مرتبط هسته‌ای ایران از جمله بانک مرکزی، سایر موسسات مالی و بانکی، سوئیفت، کشتیرانی و هواپیمایی جمهوری اسلامی و کشتیرانی نفت به‌طور همه ‌جانبه برداشته خواهند شد.

در هفته گذشته در کنار تحولات سیاسی در صحنه اقتصادی نیز باوجود تعطیلی نسبی، در حوزه اقتصاد خبرهای مهمی در جریان بود. در این شرایط البته برخی از خبرها به پیش‌بینی شرایط اقتصاد کشور در سال جاری پرداختند. در یکی از مهم‌ترین‌ اظهار نظرها محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و سخنگوی دولت در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با تاکید بر عزم دولت در حمایت از واحدهای تولیدی گفت: ما در ادامه این بخش از سیاست هایمان مبلغ ۵۲۰۰ میلیارد تومان یارانه به بخش تولید در سال آینده اختصاص داده‌‌ایم. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که این رقم در صورت تحقق ۱۰۰ درصدی بودجه دریافتی که بخشی از آن به قیمت نفت بستگی دارد، پرداخت خواهد شد.

وی افزود: علاوه بر آن نیز ما حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی را در این بخش سرمایه‌گذاری کردیم و علاقه‌مند بودیم این رقم به ۴۰ هزار میلیارد تومان می‌رسید. رئیس سازمان برنامه‌ریزی در پاسخ به سوالی درخصوص پیش‌بینی دولت از وضعیت رشد اقتصادی در سال جاری نیز گفت: پیش‌بینی ما این است که در سال ۹۴ حداقل ۳ درصد رشد مثبت اقتصادی داشته باشیم.

در همین حال در صحنه اقتصادی، رئیس کل بانک مرکزی از ارائه پیشنهاد تعیین سقف سود تسهیلات بانکی خبر داد و گفت: این پیشنهاد در نخستین جلسه شورای پول و اعتبار در سال ۹۴ مطرح می‌شود تا سقف سود تسهیلات بانکی با حفظ ویژگی‌های عقود اسلامی تعیین شود.

در همین حال در صحنه بازار جهانی نیز شرایط به مذاکرات هسته‌ای وابسته بود جایی که بهای نفت با نوسانی قابل ملاحظه توام با فراز و فرودهای مذاکرات هسته‌ای مواجه شد در آخرین معاملات بازار بهای نفت برنت در حدود ۵۶ دلار باقی مانده است؛ جایی که به‌رغم بحران یمن و مساله هسته‌ای کشورمان شرایط همچنان برای بازار نفت ضعیف است. از دیدگاه کارشناسان با فرارسیدن فصل بهار و همچنین در صورت رخداد حوادث کاهنده تنش‌های موجود بازار نفت با احتمال کاهش قیمت روبه‌رو است. در بازار جهانی فلزات بهای مس به مرز ۶ هزار دلار رسیده است؛ جایی که بهای هر تن مس به ۶ هزار و ۷۰ دلار رسیده است بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و ۷۶۵ دلار، ۲ هزار و ۶۹ دلار و یک هزار و ۸۲۰ دلار رقم خورده است. در بازار سنگ‌آهن نیز هفته گذشته شاخص قیمت سنگ‌آهن خلوص ٦٢ درصد موسسه پلاتس با ٢ دلار کاهش به پایین ترین سطح ٥٣ دلار هر تن خشک سی‌اف‌آر رسید. شاخص قیمت استیل ایندکس نیز حدود یک دلار افت داشته و ٥٤ دلار و ١٠ سنت هر تن خشک سی‌اف‌آر ثبت شد.

مازاد عرضه سنگ‌آهن همچنان مشهود است. انتظار می‌رود قیمت باز هم کاهش یابد از این رو خریدارها ترجیح می‌دهند عقب بنشینند. به گزارش ایفنا، تقاضای سنگ‌آهن به دلیل کاهش تولید کارخانه‌های چینی رو به پایین است. کارخانه‌ها تولید را کاهش داده‌اند تا در بازار راکد فعلی کمتر ضرر کنند یا اینکه سعی دارند با قوانین جدید زیست محیطی در چین خود را سازگار کنند.

در این بین بازار سهام در آخرین روز کاری هفته گذشته با جمع‌آوری صف‌هایی مواجه بود که انتهای روز سه شنبه تشکیل شد و به این ترتیب حتی برخی از نمادها از منفی تا مثبت حرکت کردند. این امر البته به غیر از گروه پالایشی بود که در تمام روزهای معاملاتی سال جاری با صف خرید همراه بودند. وضعیت رفتاری گروه پالایشی بار دیگر مشکلات مربوط به دامنه نوسان ۴ درصد و ۵ درصدی و حجم مبنای نمادهای بورسی نظیر پالایشگاه اصفهان را به نمایش گذاشته است که پس از افت بیش از ۶۰ درصدی اینک با صف خریدی همراه شده است که می‌تواند پالس‌های اشتباهی را به بازار مخابره کند. از دیدگاه اکثر کارشناسان دامنه نوسان محدود با حضور حجم مبنا کارکرد اساسی بازار سرمایه در کشف قیمت عادلانه را با مشکل مواجه کرده است. در همین حال بازار با قرائت بیانیه مشترک میان تهران و گروه ۱+۵ در انتظار افزایش امیدواری‌ها و رشد قیمت‌ها است؛ امری که انتظار می‌رود اکثر گروه‌های سهام به ویژه گروه بانکی و خودرویی را تحت تاثیر قرار دهد. در بازار روز سه شنبه اکثر نمادها تحت تاثیر فراز و فرودهای مذاکرات هسته‌ای بودند. از این رو به نظر می‌رسد بازار بدون توجه به وضعیت نمادها در سه‌شنبه گذشته، شاهد رفتار جدیدی در بازار خواهد بود. در بازار روز سه‌شنبه در گروه دارویی نماد ابوریحان پس از افزایش سرمایه از ۸ میلیارد تومان به ۱۴/ ۴ میلیارد تومان بازگشایی شد. در این گروه پارس دارو امروز برای برگزاری مجمع افزایش سرمایه متوقف می‌شود.

در گروه بانکی نیز بانک ایران زمین شاهد اعلام سرمایه‌گذاری شاهد در واگذاری بلوک ۶۴/ ۸ درصدی سهام این بانک بود. این بلوک ۲۳ فروردین با قیمت پایه ۳ هزار و ۷۱۰ ریال عرضه می‌شود. شرایط تقسیط ارزش این بلوک برای خریداران به‌صورت ۴۰درصد نقد اعلام شده است. در گروه حمل و نقل فرابورس شاهد ورود یک تازه وارد است، شرکت کشتیرانی خط جنوب ایران در بازار اول فرابورس پذیرفته شده است. در گروه شوینده امروز بین‌المللی محصولات پارس شاهد توقف نماد برای برگزاری مجمع سالانه خواهد بود.

در مجموع بازار سهام در هفته گذشته به‌عنوان نخستین هفته کاری بازار سهام شاهد داد و ستد ۶۴۲ میلیارد تومان سهام بود که البته بخشی از آن در خارج از ساعت معاملاتی در روز سه‌شنبه و با انتقال چند بلوک در خارج از ساعت معاملاتی به ثبت رسید. شاخص نیز از ابتدای سال با رشد ۲هزار و ۸۴۳ واحدی معادل ۱/ ۵ درصد رشد را به ثبت رساند.