در حالی که قرار بود خصوصی‌سازی در سال ۱۳۹۳ شتاب زیادی بگیرد و سازمان خصوصی‌سازی در واگذاری‌ها با شیب تندی حرکت کند، اما این هدف محقق نشد و خصوصی‌سازی در رسیدن به هدف خود ناکام ماند. به گزارش «ایسنا»، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در فروردین ماه ۱۳۹۳ اعلام کرده بود برای اینکه واگذاری‌ها در پایان سال ۱۳۹۳ به اتمام برسد، این سازمان در واگذاری‌ها با شیب تندی جلو می‌رود زیرا در غیر این صورت سازمان به وظایف قانونی خود نمی‌رسد. کارنامه عملکرد سازمان خصوصی‌سازی از ابتدای سال تا هشتم اسفند ماه ۱۳۹۳ نشان می‌دهد که در این مدت میزان واگذاری‌ها نسبت به سال گذشته به شدت کاهش پیدا کرده و بورس تهران مقام آخر واگذاری‌ها را به خود اختصاص داد و در این مدت هیچ سهمی برای اولین بار وارد بورس نشده و تمام واگذاری‌ها به‌صورت بلوکی انجام شده است. بر این اساس در مقابل ۴/ ۳۳ درصد واگذاری در سال ۱۳۹۲، تنها ۹/ ۲ درصد واگذاری در سال ۱۳۹۳ صورت گرفته و میزان واگذاری‌ها از ۴۴۵ هزار و ۴۵۹ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۲ به ۳۸ هزار و ۳۸۶ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۳ رسیده است. به این ترتیب طی ۱۲ ماه ۱۳۹۳ در مجموع ۳۸ هزار و ۳۸۶ میلیارد ریال سهم واگذار شد که این میزان شامل ۳۵ هزار و ۸۱۳ میلیارد ریال عرضه و فروش سهام یا دارایی به عموم متقاضیان بوده و ۲هزار و ۵۷۳ میلیارد ریال نیز انتقال مستقیم سهم یا دارایی بابت سهام عدالت صورت گرفته بود همچنین در سال گذشته سهمی بابت رد دیون واگذار نشده است.

بر این اساس طبق گزارش عملکرد سازمان خصوصی‌سازی به دلیل شرایط نامناسب بورس، در سال گذشته فرابورس گوی سبقت را از دیگران ربوده و بیشترین میزان واگذاری‌ها را به خود اختصاص داده است؛ به‌طوری که از ۳۸ هزار و ۳۸۶ میلیارد ریالی که از ابتدای سال ۱۳۹۳ تا پایان سال واگذار شده، ۲۶ هزار و ۸۵۴ میلیارد ریال از این طریق واگذار شده است. در این میان واگذاری از طریق مزایده دومین رتبه را کسب کرده و در مجموع ۸ هزار و ۵۴۵ میلیارد ریال از این طریق واگذار شده است. بورس نیز در آخرین رتبه قرار گرفته و ۲۹۸۷ میلیارد ریال سهم از این طریق واگذار شده است.

همچنین در سال گذشته تمام واگذاری‌ها به‌صورت بلوکی انجام شده و سهمی به واگذاری‌های تدریجی و ترجیحی تعلق نگرفته است به‌طوری که از ابتدای سال گذشته تا هشتم اسفند ماه ۳۷ هزار و ۷۵۱ میلیارد ریال به‌صورت بلوکی واگذار شده است. طبق آمار خصوصی‌سازی از میان شرکت‌های واگذار ‌شده، گروه یک ماده ۲ قانون از گروه یک پیشی گرفته و پیشتاز واگذاری‌ها شده است، به‌طوری که از این گروه سهمی معادل ۳۷ هزار و ۷۶۶ میلیارد ریال واگذار شده و از گروه دو ماده ۲ قانون تنها ۶۲۱ میلیارد ریال واگذاری صورت گرفت. همچنین در سال گذشته در مجموع ۱۲۶ هزار و ۴۳۵ میلیارد ریال به خزانه به علاوه تهاتر واریز شده است.