گروه بورس - هدیه لطفی: بورس تهران در ادامه روند صعودی روزهای اخیر، روز گذشته نیز با موجی مثبت همراه شد و در پی رشد قیمت سهام اکثر شرکت‌های فعال بورسی شاخص کل با عبور از کانال ۶۴ هزار واحدی در روز شنبه و رشد بیش از هزار واحدی در ۳ روز بار دیگر کانال ۶۵ هزار واحدی را بازپس گرفت. به گزارش «دنیای اقتصاد»، از ابتدای ساعات معاملاتی روز گذشته همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای، بازار با موج مثبتی به محدوده ۶۵ هزار و ۱۰۰ واحدی صعود کرد و در پی رشد قیمت سهام بانکی‌ها و خودرویی‌ها شاخص کل با صعود ۱۵۳ واحدی در رقم ۶۵ هزار و ۱۲۲ واحد متوقف شد؛ در این روز نمادهای بانک صادرات، تجارت، ملت و پاسارگاد به همراه دو نماد سایپا و ایران خودرو از جمله نمادهایی بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر صعود نماگر بازار سهام داشتند که به این ترتیب با احتساب رشد روز گذشته، شاخص در مجموع سه روز اخیر رشد ۱۰۵۲ واحدی را به ثبت رسانده است. در چند ماه اخیر، اخبار و تحلیل‌های داخلی و خارجی درخصوص نتایج مذاکرات هسته‌ای و به ویژه اخبار مثبت چند روز اخیر، کاهش ۱۰ درصدی قیمت جهانی نفت از حدود ۲ هفته گذشته و همچنین افت قیمت در بازارهای موازی از جمله ارز و طلا از جمله مهم‌ترین‌ عوامل برای بازگشت رونق به بازار سرمایه بوده و از روز چهارشنبه هفته گذشته با جدی شدن مذاکرات و اخبار مثبت از توافقات احتمالی صورت گرفته، رشد بازار با جدیت پیگیری شد. به عقیده کارشناسان بازار سرمایه نتایج مذاکرات هسته‌ای به احتمال زیاد با موفقیت همراه خواهد بود که این اتفاق منجر به بازدهی قابل توجهی در بورس تهران و برای سهام شرکت‌های بورسی می‌شود و در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای نیز همچنان افت قیمت‌ها و شاخص را باید انتظار داشت.

با این حال به عقیده کارشناسان، در وضعیت فعلی همچنان یکی از بزرگ‌ترین‌ عوامل موثر بر بازار سرمایه، مساله تحریم‌ها است؛ تحریم‌ها موجب شده تا شرکت‌ها به‌عنوان اجزای اقتصاد از طرق مختلف تحت تاثیر قرار گیرند. برخی از شرکت‌ها به دلیل تحریم بانک‌ها و عدم امکان انتقال وجوه حاصل از فروش محصولاتشان به داخل کشور، از طریق کاهش فروش و برخی به دلیل نیاز به مواد اولیه یا ماشین آلات از خارج و عدم امکان واردات این موارد، از طریق کانال کاهش تولید از تحریم‌ها متضرر شده‌اند.

با این حال همه سهام بازار لزوما به یک اندازه از این موضوع تاثیر نمی‌پذیرند و بسته به شرایط بنیادین خود ممکن است بعد از رفع تحریم‌ها با شرایط مناسب‌تری روبه‌رو‌ شوند و اصطلاحا با سرعت بیشتری از شرایط مثبت به‌وجود آمده بهره‌مند شوند. در این میان، مساله مهم دیگر کاهش قیمت نفت در یکی دو هفته اخیر است؛ از حدود دو هفته گذشته قیمت جهانی نفت روند نزولی حدودا ۱۰ درصدی را تجربه کرده که این امر تحت تاثیر عوامل مختلفی از قبیل مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی، عدم کاهش تولید کشورهای عضو اوپک، کاهش تقاضا در بازارها به دلیل رشد اقتصادی پایین کشورهای مختلف از جمله چین و همچنین افزایش ذخایر نفتی آمریکا صورت گرفته است. در واقع بزرگ‌ترین‌ لطمه از کاهش قیمت نفت به کشورهایی که وابستگی شدیدی به این موضوع دارند وارد می‌شود که ایران نیز از جمله این کشورها است؛ این تاثیر بالطبع بر کل اقتصاد کشور و در نهایت در بازار سرمایه و صنایع بورسی بیشتر نمایان خواهد بود، اما در این میان مساله اساسی این است که صنایع بورسی به چه میزان از تغییر قیمت نفت تأثیر خواهند گرفت؟

لیدرها برای سال ۹۴ در راهند

در این راستا دکتر حسین ایزدی، مدیر عامل شرکت کارگزاری اطمینان سهم در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» از نفت به‌عنوان یکی از عواملی یاد کرد که در کنار رشد یکباره قیمت ارز به ویژه در بازارهای غیر‌رسمی، افزایش نرخ طلا و سکه و همچنین جو نگرانی که از آذرماه و پس از به نتیجه نرسیدن مذاکرات به وجود آمده، باعث از بین رفتن دلخوشی و اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار شد و این امر افت‌های اخیر بورس را به دنبال داشت. به گزارش «دنیای اقتصاد» این امر بیشتر از اعتماد بالای فعالان بورسی از توافق در آذر ماه ناشی می‌شد، به‌طوری‌که امیدواری که با تخمین بیش از حد معامله‌گران آمیخته شده بود باعث شد انتظار این گروه افزایش یابد، اما عدم توافق بین ایران و غرب در آن زمان در کنار اخباری که شنیده می‌شد باعث خمودگی بازار و حتی ریزش‌های شدید بورس بعد از عدم توافق شد به‌طوری‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد از سوم آذر‌ماه تاکنون میزان ریزش بازار بیش از ۱۴ درصد بوده درحالی‌که کل ریزش بازار در یک سال اخیر ۵/ ۱۷ درصد بوده است.

به عقیده ایزدی از یک ماه گذشته ورق برگشته و نه تنها روند قیمتی ارز کاهش پیدا کرده، بلکه سکه نیز با حدود ۱۰۰ هزار تومان کاهش نرخ روبه‌رو‌ شده که این دو موضوع باعث عدم جذب سرمایه به بازارهای غیر رسمی شده است، از سوی دیگر شائبه اینکه دولت در سال آینده نرخ سود بانکی را کاهش می‌دهد نیز مزید بر علت شده تا روند منفی حاکم بر بازار سرمایه معکوس شده و مجدد سرمایه‌ها راهی بورس شود.

ایزدی در ادامه گفت: خبر بازگشایی پالایشگاه‌ها و همچنین خبرهای مثبت از بودجه و تصمیمات مجلس برای کمک به صنایع می‌تواند به رشد گروه‌های مختلف بازار از قبیل معدنی‌ها و پتروشیمی‌ها بینجامد.

وی توافق هسته‌ای را از دیگر عوامل رشد بورس در آینده دانست و گفت: با اخبار مثبت از مذاکرات ۱+۵ به‌طور حتم دو گروه بانکداری و خودرو با رشد چشمگیری مواجه خواهند شد و به این ترتیب می‌توان گفت که چهار صنعت پتروشیمی، پالایشگاهی، خودرو و بانکی از لیدرهای بازار در سال ۹۴ باشند. به عقیده ایزدی، صنعت، ساختمان و سرمایه‌گذاری از دیگر گروه‌های پراقبال و با اندکی تاخیر از صنایع مزبور خواهند بود.