گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد تقویت روند مثبت بود به گونه‌ای که شاخص بورس ۹۴واحد رشد کرد. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که با توجه به فعالیت معامله‌گران در روز یکشنبه و خریدهای مناسب شاهد تقویت انگیزه‌ها بود این شرایط موجب شد تا با رشد قیمت سهام بانک‌ها و خودروسازها بازار شرایط بهتری را شاهد باشد که در اوج این شرایط بهتر معاملات چندصد میلیون سهمی بانک صادرات رقم خورد که در آن خریداران به امید انجام معامله بلوکی سرمایه‌گذاری غدیر بانک صادرات در هفته آینده اقدام به خرید سهام کردند.

در بازار دیروز معامله‌گران شاهد اعلام سود ۳۰درصدی برای صندوق ویژه بازار بودند؛ این نرخ ممکن است ریسک‌های شدیدی را برای بازار به همراه داشته باشد. در همین رابطه معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار از عرضه اوراق پاداش سهامداری طی هفته آینده خبر داد و گفت: این اوراق دو رگه یا ممتاز است که برای یک دوره حدودا یکساله بازدهی ۳۰درصدی را تضمین می‌کند. به گزارش «سنا»، علی صحرایی اعلام کرد: برنامه‌ریزی‌های بورس به گونه‌ای است که این اوراق طی هفته آینده به بازار عرضه و اجرایی شود. معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار ادامه داد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری که پرتفوی مشخصی را اعلام می‌کنند، براساس آن NAV سهامشان مشخص می‌شود، سپس در پرتفویی که در مرکز مالی به فروش می‌رسد، برای سهامدارانی که تا پایان فروردین ماه ۹۵ مالک این اوراق باشند، بازدهی ۳۰درصدی تضمین می‌شود. وی تصریح کرد: اگر هم NAV بالاتر از بازدهی ۳۰درصد باشد، خود سهامداران اقدام به فروش در بازار می‌کنند. یعنی این اوراق یک اختیار فروش ضمنی را در خود دارد. صحرایی درباره روش عرضه این اوراق توضیح داد: روش عرضه شرکت بورس به‌صورت ثبت دفتری است که ممکن است، بر اساس شرایط بازار محدودیت‌هایی نیز برای تقاضا ایجاد کند. معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار مزیت این اوراق را جذب جریان‌های نقدی موجود در بازار دانست و اظهار کرد: این اوراق ریسک پذیری کمتری دارد و کسی که در این اوراق سرمایه‌گذاری کند، مطمئن است که قطعا بازدهی ۳۰درصدی یا حتی ممکن است بیشتر از آن را دریافت کند. به‌طور کلی می‌توان گفت این اوراق مطلوب‌تر از اوراق تبعی است.

وی ادامه داد: مزیت این اوراق با بازدهی ثابت و مزایای سرمایه‌گذاری در سهام است و جزو اوراق دورگه یا ممتاز محسوب می‌شود و به نظر ما اوراق پاداش سهامداری با استقبال شدیدی مواجه می‌شود. دیروز در گروه انفورماتیک در شرایطی که کارمزد خدمات دهندگان کارت‌های بانکی نامشخص است، تجارت الکترونیک پارسیان در اولین پیش‌بینی سال مالی ۹۴ سود هر سهم خود را معادل ۵۱۱ ریال برآورد کرده است. در گروه خودرویی، شرکت گروه بهمن با سرمایه‌ای به مبلغ ۵ هزار و ۷۰میلیارد ریال در اولین پیش‌بینی‌ سال مالی ۹۴، سود هر سهم خود را با رشد ۲درصدی معادل ۳۱۶ ریال برآورد کرده است.