گروه بورس- همایون دارابی: بازار داد‌و‌ستد سهام روز گذشته شاهد تقویت تقاضا بود به گونه‌ای که اکثر عرضه‌های موجود در بازار خریداری شدند. در بازار دیروز ارزش معاملات در بورس به ۱۷۵میلیارد تومان بالغ شد که تقریبا دوبرابر معاملات روز یکشنبه بود این امر خوش‌بینی‌هایی را در بازار از نظر بهبود میزان نقدینگی فراهم کرده است به ویژه آنکه به نظر می‌رسد منابع صندوق توسعه بازار نیز در روزهای اخیر تقویت شده است. براساس شنیده‌ها نزدیک به ۳هزار میلیارد ریال ورودی جدید به صندوق توسعه بازار افزوده شده است.

در بازار دیروز، معامله‌گران شاهد بازگشایی بازارهای جهانی بودند هرچند در معاملات نفت بهای این ماده نوسان داشته است، اما میزان تغییرات چندان نگران‌کننده نبود.

در تحولات درون بازار دیروز بحث پالایشگاه‌ها و شرایط آنها همچنان در بازار مطرح بود که در این زمینه دیروز اعلام شد در پی تعیین مهلت پنج ساله برای شرکت‌های پالایشی جهت اجرای پروژه کیفی‌سازی محصولات تولیدی از سوی هیات وزیران، نشستی با حضور مدیران مجموعه‌های مذکور، وزارت نفت، شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و رئیس سازمان بورس برگزار شد تا در این جلسه پیرامون اقدامات اجرایی نهایی در راستای شفافیت اطلاعاتی و روابط مالی میان شرکت‌های پالایشی و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تصمیم‌گیری شود.

در گروه کاشی دیروز چینی ایران نیز به جمع تعدیل منفی‌های سنگین پیوست؛ شرکت چینی ایران با سرمایه ۱۶۷ میلیارد و ۲۹ میلیون ریال در گزارش پیش‌بینی ۹ ماهه حسابرسی نشده سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۳۹۳ سود هر سهم خود را مبلغ ۱۲۸ ریال پیش‌بینی کرده که در ۹ ماهه موفق به پوشش ۲۰۷ درصدی آن شده است.

شرکت سود هر سهم خود را نسبت به گزارش قبلی با تعدیل منفی ۸۲ درصدی برآورد کرده است.

شرکت عمده دلایل این تغییرات را کاهش مقادیر تولید و فروش ناشی از رکود شدید بازار و همچنین کاهش سایر درآمدها و هزینه‌های متفرقه در ارتباط با درآمد حاصل از فروش دارایی‌های غیر‌مولد می‌داند.

در گروه انفورماتیک نیز شرکت کارت اعتباری ایران کیش با سرمایه۶۵۵ میلیارد ریال در پیش‌بینی براساس عملکرد ۹ ماهه سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۳۹۳ سود هر سهم خود را مبلغ ۳۷۷ ریال برآورد کرده و ۸۵ درصد آن را در ۹ ماهه پوشش داده است. «رکیش» سود هر سهم خود را نسبت به گزارش قبلی با ۴۷ درصد تعدیل منفی برآورد کرده است. در گروه سرمایه‌گذاری مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی در اسفند ماه سال جاری برگزار خواهد شد و هیأت مدیره در نظر دارد در این مجمع، رقمی بیش از ۵۵ تومان را برای تقسیم به جمع پیشنهاد کند.