گروه بورس- زهرا رحیمی: در شرایطی که شاخص بازار سهام هفته جاری را با بازدهی مثبت به پایان رساند، اما پایین بودن حجم و ارزش معاملات حاکی از رکود و کمبود نقدینگی در بورس تهران است، به‌طوری که به‌زعم کارشناسان و براساس گزارش‌های پیشین «دنیای اقتصاد» انتظار هرگونه رشد و رونق در بازار سهام منوط به ورود نقدینگی به این بازار است. روز گذشته شاخص کل بورس در ادامه روند مثبت اما کم رمق خود با رشد ۱۲۸ واحدی مواجه شد و جایگاه خود را در پله ۶۵ هزار واحدی تثبیت کرد. به این ترتیب شاخص این هفته را با بازدهی سه دهم درصدی به پایان رساند.

بررسی رفتار دو دسته بازیگران بازار سهام یعنی معامله‌گران حقوقی و حقیقی در روز گذشته حاکی از این است که همچون روزهای اخیر، تحرک بازار بر دوش حقیقی‌ها بود و این معامله‌گران مشارکت بالایی در خرید سهام داشتند.حقوقی‌ها اما روز گذشته بیشتر در نقش فروشنده ظاهر شدند.

در نماد وبصادر حقیقی‌ها ۸۱ درصد از خرید توسط حقیقی‌ها و ۶۴ درصد از فروش توسط حقوقی‌ها صورت گرفت به این ترتیب در پایان معاملات مالکیت سهم به نفع حقیقی‌ها رقم خورد.در نماد (خودرو) ۵۵.۳ از خریدها و ۳۳ درصد از فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی انجام شد و در نهایت نیز با تغییر مالکیت سهم به نفع این معامله‌گران مواجه شد. عمده سهام نماد ( فولادح‌) بین معامله‌گران حقوقی دست به دست شد و در نهایت مالکیت این سهم به نفع حقیقی‌ها تغییر کرد.

حقیقی‌ها خریدند، حقوقی‌ها فروختند