از زمان ابلاغ اصل ۴۴ قانون اساسی در سال ۸۴ تاکنون، ۵۴ درصد کل واگذاری‌ها از طریق بورس اوراق بهادار انجام شده است. به گزارش تسنیم؛ از سال ۸۴ و همزمان با ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی بالغ بر ۱۳۲ هزار و ۴۵۶ میلیارد تومان سهم دولتی واگذار شده است که از این میزان ۷۱ هزار و ۵۴۳ میلیارد تومان از طریق بورس اوراق‌بهادار فروخته شده که ۵۴ درصد کل واگذاری‌های خصوصی‌سازی را دربرمی‌گیرد. همچنین در این مدت، ۴۵ هزار و ۴۵۵ میلیارد تومان سهم دولتی از طریق مزایده، ۱۵ هزار و ۳۲۲ میلیارد تومان از طریق فرابورس و ۱۸۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان از طریق مذاکره واگذار شده که به ترتیب با ۳/۳۴، ۶/۱۱ و ۱/۰ درصد، رتبه‌های دوم تا چهارم واگذاری‌های دولت را به خود اختصاص می‌دهند. افزون بر این از سال ۸۴ تاکنون ۱۲۶ هزار و ۹۸۰ میلیارد تومان سهم دولتی شامل ۸/۹۵ درصد کل واگذاری‌ها به صورت بلوکی، ۴ هزار و ۲۱۰ میلیارد تومان شامل ۲/۳ درصد کل واگذاری‌ها به‌صورت تدریجی و هزار و ۳۳۷ میلیارد تومان شامل یک درصد کل واگذاری‌ها در غالب سهام ترجیحی واگذار شده است. همچنین در این مدت، ۴۵ هزار و ۹ میلیارد تومان سهم دولتی متعلق به گروه یک واگذاری‌ها و ۸۷ هزار و ۴۴۶ میلیارد تومان متعلق به گروه دو واگذاری‌ها به فروش رسیده است که به ترتیب ۳۴ و ۶۶ درصد واگذاری‌ها را شامل می‌شود. این گزارش می‌افزاید: به استناد ماده دو فصل دوم سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴قانون اساسی دولت مجاز و مکلف است تا صد درصد سهام شرکت‌های «گروه یک» را به بخش خصوصی واگذار کند آن هم تا پایان برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی یعنی سال ۸۸، اما در تبصره ۲ ماده ۳ این فصل به تمدید این زمان البته با تصویب مجلس شورای اسلامی برای مدت معین اشاراتی شده است.

ردپای سفته‌بازی در بازارها

خروج مجدد حقیقی‌ها

از سوی دیگر، بر اساس بررسی‌های «دنیای اقتصاد» بار دیگر با افت شاخص کل، فعالیت سهامداران حقیقی نیز کاهش یافت. به این ترتیب، طی ماه گذشته تغییر مالکیتی به ارزش ۱۴۶ میلیارد تومان از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی انجام شد (در لحظه تنظیم این گزارش، آمار مربوط به روزهای ۲۹ و ۳۰ دی ماه در سایت شرکت بورس به روزرسانی نشده بودند). به این ترتیب، سرمایه حقیقی‌ها به ارزش ۱۴۶میلیارد تومان از بازار خارج شد. همچنین، سهامداران حقیقی که در آذر ماه مشارکت بیشتری در معاملات داشتند، میزان مشارکت آنها در دی ماه و در نقش خریدار به ۳۴درصد کاهش یافته است.

چهار صنعت مثبت در یک ماه

از طرف دیگر، بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد طی ماه گذشته در میان ۳۶ گروه بورسی، تنها چهار صنعت با رشد شاخص مواجه بودند. به این ترتیب، استخراج زغال‌سنگ، استخراج نفت و گاز، دستگاه‌های برقی و مواد دارویی به ترتیب با ۳/۲، ۵/۰، ۴/۰ و ۳/۰ درصد رشد تنها صنایع مثبت ماه گذشته بودند. در این میان، صنعت چاپ، قندی و سایر معادن به ترتیب با ۲۱، ۱۷ و ۱۴ درصد افت، زیان‌ده‌ترین گروه‌های دی ماه بودند. همچنین، گروه‌های خودرویی، بانک‌ها و کانه‌های فلزی بیشترین حجم معاملات را در ماه گذشته به خود اختصاص دادند.