توازن در عرضه و تقاضا در بورس

صندوق تثبیت بازار سرمایه در شرایط خاص فعال می‌شود تا بتواند با توجه به ظرفیتی که در بازار سرمایه آزاد می‌کند در بخش عرضه و تقاضا تعادل ایجاد کرده و مانع بروز نوسانات و هیجانات غیر معمول در بازار شود. به گزارش «سنا»، نایب رئیس کمیسیون ویژه اقتصادی با بیان مطلب فوق گفت: یکی از اقدامات مهم و اثر‌گذار نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای بازار سرمایه در تصویب بندهای لایحه رفع موانع تولید، تصویب صندوق تثبیت بازار سرمایه بود.

محمدرضا پورابراهیمی با تاکید بر این نکته که صندوق تثبیت بازار سرمایه یک اقدام مهم برای بازار سرمایه است، خاطرنشان کرد: بر‌اساس این مصوبه، سازمان بورس با تصویب شورای عالی بورس می‌تواند از منابع خود، بودجه‌ای برای صندوق تثبیت بازار سرمایه در نظر بگیرد.

وی درخصوص ساز و کار حمایتی این صندوق از بازار سرمایه گفت: این صندوق وقتی بازار در شرایط خاص است فعال می‌شود تا بتواند با توجه به ظرفیتی که در بازار سرمایه آزاد می‌کند در بخش عرضه و تقاضا تعادل ایجاد کرده و مانع بروز نوسانات و هیجانات غیر‌معمول در بازار شود.

این نماینده مجلس درخصوص سهام خزانه نیز گفت: تصویب سهام خزانه نیز کمک می‌کند که شرکت‌ها بتوانند به بازخرید سهام خودشان بر اساس ساز و کار تعیین شده در قانون اقدام کنند.

وی با بیان اینکه سهام خزانه محدودیت‌هایی را که درخصوص بازار گردانی وجود داشت؛ برطرف می‌کند، اظهار کرد: پیش از این امکان بازارگردانی برای خود شرکت‌ها وجود نداشت اما با تصویب سهام خزانه امکان بازارگردانی برای شرکت‌ها فراهم شده و هم‌اکنون خود شرکت‌ها اختیار عمل دارند که بازارگردانی سهام خود را به عهده بگیرند.