زیان 4/1 درصدی بورس در یک هفته

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته نیز همچنان در مدار افت بود به گونه‌ای که شاخص با افت ۴۴/۱درصدی زیان معامله‌گران را در ابتدای سال به ۵/۱۶درصد رساند. در هفته گذشته بورس همچنان با جریان کاهشی مواجه بود، هر چند که یک بازگشت موقت در میانه هفته و یک روز منفی با شاخص مثبت نیز در روز چهارشنبه در بازار رخ داد که البته در روند کلی بازار تغییری ایجاد نکرد؛ افت شدید بهای نفت، نبود نقدینگی در بازار و همچنین بی‌انگیزگی معامله‌گران همچنان بازار سهام را در دایره افت نگاه داشته است. در این میان با وجود تغییر مدیریت در سازمان بورس نیز تغییر جدی در شرایط بازار رخ نداده وهنوز از اتخاذ تصمیم‌هایی که بتواند چرخه فرسایشی کاهش بازار را بشکند خبری نیست. در همین حال روز چهارشنبه ثبت رشد ۱۰واحدی شاخص کل به مدد رشد قیمتی سه نماد هلدینگ خلیج فارس، نفت و گاز پارسیان و مپنا موجب بروز بحث‌هایی در بازار شده است.

این رشد که با فضای منفی بازار روز چهارشنبه تناسبی نداشت موجب بروز تردیدهایی در واقعی بودن آن و احتمال اولویت‌دهی بر ثبت شاخص مثبت به جای جریان معاملات مثبت شده است.در همین حال با نزدیکی اسفند ماه که به‌صورت طبیعی بازار با افت تقاضا و افزایش عرضه‌ها مواجه می‌شود بازار عملا تنها بهمن ماه را برای جبران افت پیش روی دارد؛ امری که به نوعی آخرین امید بازار برای سال ۹۳محسوب می‌شود.

در همین حال، بازار چهارشنبه شاهد انتظار معامله‌گران برای نتایج مذاکرات ژنو بود. هر‌چند این مذاکرات در جو نزدیکی به ویژه با پیاده‌روی وزرای خارجه ایران و آمریکا همراه بود اما به نظر نمی‌رسد بتواند قفل توافق نهایی را باز کند.

تعطیلی همه کارخانه‌های سیمان

در همین حال در حوزه اقتصاد روز چهارشنبه خبر عجیبی در فضای رسانه‌ای منتشر شد. در حالی که وزارت نفت در ماه‌های اخیر مدعی افزایش تولید گاز و تامین نیاز صنایع شده بود و در حالی که هنوز سرمای شدیدی بر آب و هوای کشور حاکم نشده است، گاز کلیه کارخانه‌های سیمان قطع شده و حتی مخازن مازوت آنها پلمب شده است.

در این رابطه دبیر انجمن سیمان ازقطع شدن گاز کلیه کارخانه‌های سیمانی و پلمب مخازن مازوت خبر داده تا برای اولین بار در تاریخ ۸۰ ساله صنعت سیمان، روال تولید ۷۰شرکت مختل شود و در عوض وزارت نفت این خلأ را در آینده جبران کند.

براساس این گزارش، صنعت سیمان به همراه سایر صنایع انرژی‌بر هر ساله تجربه قطعی گاز مقطعی یا قطع گاز و مازوت چندین شرکت در فصل زمستان را دارد اما تاکنون با دستور قطعی گاز و پلمب مخازن مازوت همه شرکت‌ها مواجه نشده بود. اما طبق هماهنگی‌های به عمل آمده بین انجمن سیمان و وزارت نفت مقرر شده از ۲۴ دی تا زمان نا معلوم گاز کلیه کارخانه‌های سیمانی قطع و مخازن مازوت پلمب شود.

عبدالرضا شیخان با صدور نامه‌ای در روزگذشته به مدیران عامل همه شرکت‌های سیمانی اعلام کرد: با توجه به دپو ( انبار) بیش از ۱۸ میلیون تن کلینکر و سیمان در کارخانه‌های سیمان کشور و پیش‌بینی ادامه این روند در ماه‌های آتی، مقرر شد تا با هماهنگی وزارت نفت نسبت به توقف تولید کوره‌های تولید کلینکر اقدام شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه با پیگیری‌های مستمر انجمن نهایتا توافق شد تا در مقابل توقف کلیه کوره‌های تولید کلینکر، وزارت نفت با تمهیدات لازم بخشی از هزینه‌های ثابت مرتبط تولید کلینکر را در قبوض آتی گاز یا خریدهای آتی مازوت جبران کند.

هنوز مشخص نیست زیان شدید کارخانه‌های سیمان از محل توقف تولید چگونه در این شرکت‌ها جبران خواهد شد.

در تحولات بازار جهانی نیز همچنان نگاه‌ها به بازار جهانی نفت و شناسایی کف قیمتی این ماده خام است.

به نظر می‌رسد در حال حاضر با توجه به نوسانات هفته گذشته تا شروع به کار بازار، سطح ۴۵دلار به یک کف موقتی برای نفت تبدیل شده است؛ در همین حال در بازار فلزات ریزش‌های سنگینی شروع شده است.

بهای مس هفته گذشته کاهش شدیدی را تجربه کرد و به ۵هزار و ۶۲۷دلار رسید تا یکی از بدترین افت‌های هفتگی خود را تجربه کند. بهای سه فلز آلومینیوم‌، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و ۷۶۷دلار، ۲هزار و ۲۱دلار و هزار و ۷۴۵دلار رقم خورده است. در همین حال بازار فولاد نیز شرایط نامناسبی دارد. در بازار داخل دپوی شدید فولاد تولیدی در شرکت‌های عمده تولید این محصول باعث کاهش شدید تولید و توقف کوره‌ها شده است. در بازار جهانی سنگ‌آهن نیز با توجه به اینکه نبود تقاضا در چین باعث شده کارخانه‌ها هیچ عجله‌ای در خرید سنگ‌آهن نداشته باشند، قیمت این ماده اولیه این هفته هم نزولی بود و به کمترین قیمت ٥ سال اخیر نزدیک شد.

موسسه سیتی گروپ پیش‌بینی جدید قیمت سنگ‌آهن در سال ٢٠١٥ را از ٦٥ دلار به ٥٨ دلار کاهش داده و پیش‌بینی سال ٢٠١٦ را از ٦٥ دلار به ٦٢ دلار هر تن خشک سی‌اف‌آر چین رسانده است.

مازاد عرضه باعث شد سال گذشته قیمت این ماده اولیه تقریبا نصف شود و در دسامبر به ٦٥ دلار و ٦٠ سنت برسد که از ژوئن ٢٠٠٩ بی‌سابقه بوده است.

با افزایش سرمای زمستان و افت بیشتر تقاضای فولاد، در چین کسی عجله‌ای برای خرید سنگ‌آهن ندارد. شاید پس از فستیوال بهاره و سال نو چینی در فوریه تقاضای فولاد در چین کمی بهتر شود.