مهتاب رحمتعلی: مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سایپا از آزادشدن سهام وثیقه سایپا از شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی خبر داد. سیدمحمدرضا صباغی در نشستی با حضور خبرنگاران با اشاره به ۹۰۰ میلیارد تومان سهام وثیقه شرکت در سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی و شرکت بهمن گفت: با بهمن تسویه حساب کامل انجام شده و بدهی به آن شرکت نداریم و از بدهی سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی نیز تنها ۹۰ میلیارد تومان باقی مانده که تا پایان سال تسویه خواهد شد.

وی افزود: در صورت تحقق این امر، می‌توانیم در پرتفوی شرکت تنوع ایجاد کنیم. صباغی ارزش فعلی پرتفوی سرمایه‌گذاری سایپا را معادل ۲۵۳ میلیارد تومان سهام بورسی و ۲۰۵ میلیارد تومان سهام غیربورسی دانست که شامل ۷۰ درصد سهام خودرویی، ۱۴ درصد محصولات شیمیایی، ۵ درصد دارویی، ۵ درصد واسطه‌گری‌های مالی، ۴ درصد فرآورده‌های نفتی و ۲ درصد سایر سهام است.

وی با اشاره به روند مثبت شرکت‌های خودرویی در بازار سرمایه طی ماه‌های اخیر، اظهار امیدواری کرد: قیمت سهام «وساپا» هم می‌تواند با توجه به پتانسیل‌های موجود افزایش یابد.

وی سال‌های ۹۱ و ۹۲ را در کل برای خودروسازی با زیان‌های سنگین همراه دانست و افزود: سایپا برای ۳ ماه پایانی امسال و سال‌های ۹۴ و ۹۵ برنامه‌ریزی جدیدی برای تولید دارد.

صباغی با تاکید بر افزایش ۳۷ درصدی تولیدات سایپا اضافه کرد: بودجه تولید شرکت برای سال ۹۳ معادل ۴۲۰ هزار دستگاه برآورد شده که نسبت به تولید سال ۹۲ شرکت که ۲۵۵ هزار و ۱۶۲ دستگاه بوده، معادل ۶۵ درصد رشد نشان می‌دهد.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری سایپا با اشاره به تنوع تولیدات شرکت سایپا از افزایش صادرات نیز خبر داد و گفت: ظرفیت‌های صادراتی سایپا همیشه روبه‌رشد بوده و برای چند سال متوالی رتبه اول را کسب کرده است.

صباغی در ادامه ارزش ذاتی شرکت سایپا را بیش از سه‌میلیارد دلار (۹ هزار میلیارد تومان) دانست و از پایین بودن قیمت سهام این شرکت زیر ارزش ذاتی اظهار تاسف کرد.

وی دلایل افت بورسی را رفتار هیجانی سهامداران به دنبال اخبار داخلی و خارجی به ویژه کاهش قیمت نفت و معلق بودن نتیجه مذاکرات ذکر کرد و گفت: سهامداران باید با نگاه بلندمدت وارد بازار سهام شوند تا دچار ضرر و زیان نشوند.

وی ملک الهیه شرکت با ارزش ۹۰ میلیارد تومان، ملک ۱۰ هکتاری ایزدشهر با ارزش ۱۱۰ میلیارد تومان و ملک پلاسکوکار در فتح به ارزش ۷۰ میلیارد تومان را از دیگر سرمایه‌های شرکت سرمایه‌گذاری سایپا دانست.

وی در پایان با اشاره به تحقق سود شرکت تا پایان سال گفت: به احتمال زیاد، سایپا نیز در نیمه دوم امسال، به دنبال افزایش تولید و افزایش قیمت محصولات اگر از زیان هم خارج نشود، به نقطه سربه‌سری خواهد رسید.