گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار هفته گذشته با نمایش نوسان‌های قابل ملاحظه اکثر تحلیل‌های معامله‌گران را نقش بر آب ساخت.در حالی، اکثر معامله‌گران در ابتدای هفته گذشته در انتظار رشد قیمت‌ها در سایه خوش‌بینی ناشی از مذاکرات سیاسی بودند اعلام تمدید زمان توافق ژنو بازار را با واکنش عجیبی مواجه ساخت. این درحالی بود که هیچ تغییر عملی در شرایط سیاسی کشورمان رخ نداده است. به گونه‌ای که در بازار سرمایه صف‌های فروش به ویژه در گروه‌های خودرویی و بانکی تشکیل شد. هر چند بخشی از صف‌های فروش در روز چهارشنبه با یک روز تاخیر و تامل جمع آوری شد؛ در چنین فضایی اکثر کارشناسان امیدوارند امروز باقی صف‌های فروش جمع‌آوری شوند. اما در این شرایط شاخص هفته گذشته با افت ۵۶/۱ درصدی مواجه شد تا زیان معامله‌گران مجددا به مرز ۳/۶ درصد بازگردد و شاخص که به رسیدن به مرز ۷۶هزار واحد امیدوار بود، اینک نگران سقوط به زیر ۷۴هزار واحد است. امری که روز چهارشنبه با رسیدن شاخص به ۷۴هزار و ۷۶واحد تقریبا قطعی شده است. با این وجود اکثر معامله‌گران امیدوارند به رغم تردیدها و مشکلات موجود بازار قادر به بازیابی تعادل خود باشد. در تحولات سیاسی، سخنان مقام معظم رهبری اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. ایشان بر ادامه مذاکرات تاکید کرده‌اند. مقام معظم رهبری فرمودند: بنده با تمدید مذاکرات مخالف نیستم به همان دلیل که با اصل مذاکره مخالف نبودم، هیات‌ مذاکره‌کننده ایران حقا و انصافا پرتلاش و جدی هستند، ایستادگی می‌کنند و زیر بار حرف زور نمی‌روند و با جدیت، منطق و دلسوزی کار می‌کنند.در همین حال در تحولات اقتصادی معامله‌گران شاهد ادامه بررسی لایحه تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت هستند. در کنار این لایحه با توجه به نزدیکی زمان بررسی لایحه بودجه تکلیف لایحه خروج از رکود دولت نامشخص است در حالی که در چند ماه گذشته این لایحه یک موضوع نجات بخش در اقتصاد کشور ارزیابی می‌شد اما اینک بلاتکلیفی این لایحه موجب سردرگمی کارشناسان است.

در همین حال در صحنه اقتصادی با اعلام بانک مرکزی نرخ تورم سالانه تا پایان آبان‌ماه به ۲/۱۸ درصد رسید. هر چند روند کاهش تورم به‌صورت ماهانه کاهش یافته است اما همچنان در سطح کمتر از سود بانکی است موضوعی که باعث انتظار برای کاهش نرخ سود بانکی به‌رغم مخالفت بانک مرکزی و وزارت اقتصاد شده‌است. به گونه‌ای که مشاور عالی رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان نظام مهندسی کشور نرخ بانکی ۲۸ درصدی در شرایط تورم زیر ۲۰ درصد را غیرمنطقی اعلام کرد. اکبر ترکان عصر چهارشنبه در آیین افتتاح ساختمان نظام مهندسی استان خراسان شمالی در بجنورد اظهار کرد: زمانی که نرخ تورم ۳۵ تا ۳۶ درصد بود، شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده را ۲۲ درصد و کارمزد بانکی را ۶ درصد تعیین کرد و در مجموع نرخ سود تسهیلات ۲۸ درصد بود. در این دوره زمانی نرخ سود بانکی و سپرده به نسبت تورم جامعه ۶ تا ۷ درصد پایین‌تر است و اکنون که تورم به زیر ۲۰ درصد رسیده باید نرخ سود بانکی نیز منطقی‌تر شود. رئیس سازمان نظام مهندسی، بخشی از رکود حاکم بر بازار خرید و فروش مسکن را ناشی از نرخ بالای سود بانکی دانست. در همین حال در تحولات بازار جهانی نتایج جلسه اوپک بازار نفت را با ریزش شدید مواجه کرد. با اجماع نظر اعضای اوپک مقرر شد سقف تولید برای سال ۲۰۱۵ میلادی به میزان ۳۰ میلیون بشکه در روز باقی بماند. در حالی که انتظار فشار فوق‌العاده‌ای برای شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی وجود دارد و دور‌نمای سهامداران پالایشی تیره‌تر شده‌است. بهای دیگر مواد خام نیز بیشتر کاهش خواهد یافت.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه منفی بود که با تلاش معامله‌گران برای جمع‌آوری صف‌های فروش همراه شد. هرچند که صف‌های فروش برخی از بانک‌ها جمع آوری نشد و جمع‌آوری آنها به روز شنبه موکول شد تا این گروه عملا وارد فاز تعادل شود. در گروه خودرویی شرکت مهندسی نصیر ماشین با سرمایه

۵۵ هزار میلیون ریال پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۹۳ را مبلغ ۳۲۷ ریال اعلام کرده که با توجه به عملکرد ۶ ماهه حدود ۳۴ درصد از آن را پوشش داده است.در گروه ساختمانی شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان، در اولین پیش‌بینی حسابرسی شده درآمد سال مالی منتهی به ۳۱/۶/۹۴، سود هر سهم خود را با ۳۰ درصد تعدیل منفی نسبت به برآورد قبلی مبلغ ۳۳۵ ریال اعلام کرده است. در گروه ساختمانی شرکت عمران و توسعه فارس در گزارش ۱۲ ماهه خود و بر اساس عملکرد واقعی سود هر سهم منتهی به ۳۱/۶/۹۳ شرکت را مبلغ ۳۵۳ ریال اعلام کرده است که نسبت به گزارش قبلی شرکت با تعدیل مثبت ۱۲ درصدی همراه بوده است. فروش شرکت مبلغ ۵ میلیارد تومان، سود عملیاتی شرکت مبلغ ۴ میلیارد تومان در این گزارش اعلام شده‌اند.در گروه شرکت‌های سلولزی، شرکت کارتن ایران سود پیش‌بینی شده هر سهم در سال مالی جاری را ۶۶۰ ریال برآورد کرده که در آخرین گزارش عملکرد ۶ ماهه اول سال جاری تنها ۲۴ درصد از سود خود را به میزان ۱۵۹ ریال پوشش داده است. در گروه پتروشیمی مدیر بازرگانی پتروشیمی بندر امام از افزایش ١٠٠ درصدی صادرات میعانات گازی این مجتمع در ٦ ماه نخست امسال و رسیدن به ارزش ٢٧٠ میلیون دلار خبر داد.در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات به ۳۷۹میلیارد تومان بالغ شد. با این کارنامه ارزش معاملات در کل هفته با رشد ۷/۷ درصدی به هزار و ۳۸۱میلیارد تومان بالغ شد، شمار خریداران نیز هفته گذشته با کاهش ۲۴درصدی به ۱۲۷هزار و ۹۱۸نفر بالغ شد.