نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان نشست علنی دیروز مجلس بر مدیریت سهام عدالت توسط مردم و آزادسازی هر‌چه سریع‌تر آن تاکید و علاوه بر این اعلام کردند که دولت نباید در شرکت‌های مشمول سهام عدالت، عضو هیات مدیره تعیین کند. به گزارش خبرگزاری فارس، پیشنهاد آزادسازی سهام عدالت دو دهک پایین درآمدی جامعه توسط حسن کامران، حمید‌رضا فولادگر و برخی دیگر از نمایندگان مجلس در نشست صبح دیروز ارائه شد، اما مجلس به دلیل ناقص بودن آن پیشنهاد رای موافق نداد.

بر‌اساس این گزارش، کامران نماینده پیشنهاد‌دهنده طرح آزادسازی سهام عدالت معتقد بود که به واسطه پرداخت اقساط سهام عدالت طی ۱۰ سال و به میزان آزاد شدن آن، سهام عدالت در اختیار مردم قرار گیرد، در غیر این صورت مجازات مقرر و مربوط به دخل و تصرف اموال عمومی توسط دولت حاکم خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تصویب آزادسازی سهام عدالت برای دو دهک پایین جامعه به نفع محرومان خواهد بود، گفت: این طرح موجب می‌شود که دولت برای آزادسازی سهام عدالت برنامه‌ریزی داشته باشد. در ادامه بحث مربوط به این پیشنهاد، نادر قاضی‌پور درباره پیشنهاد آزادسازی سهام عدالت دو دهک پایین جامعه تاکید کرد: این دهک‌ها هنوز مشخص نبوده و دولت به جای کارگران و کشاورزان به مدیران کل سهام عدالت خواهد داد.

وی افزود: من یکی از طرفداران سرسخت کارگران و کشاورزان هستم و از این می‌ترسیم که دولت پس از تصویب این قانون فقط کارگران و کشاورزان را حذف کند و پیشنهاد می‌کنم نسبت به این طرح رای مخالف بدهند.

قاضی‌پور همچنین افزود: سهام عدالت به مدیران و مدیران کل دولتی رسید، اما مستضعفان جامعه از این سهام محروم ماندند.

علیرضا سلیمی دیگر نماینده مجلس نیز در این باره به‌عنوان موافق طرح آزادسازی سهام عدالت برای دو دهک پایین جامعه گفت: قرار بود طبق قانون ۵۰ درصد به این دهک‌ها تخفیف داده شود و ۵۰ درصد مابقی طی ۱۰ سال از محل بازپرداخت اقساط مستهلک شود. وی گفت: این برگه‌های سهام عدالت در دست مردم هیچ ارزشی ندارد و هیچ مشکلی از آنان را حل نکرده است، بنابراین یکی از مشکلات معلق بودن به بلاتکلیفی سهام عدالت بازمی‌گردد. رضا عبداللهی نماینده ماهنشان نیز در این باره گفت: دیوان محاسبات در اجرای این حکم هم باید کمک کند تا آزادسازی سهام عدالت انجام شود؛ اینجا بحث دو دهک پایین نیست، چرا که هم در سیاست ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی و هم در اصل ۴۴ تاکید شده که به ۶ دهک سهام عدالت تعلق بگیرد و این پیشنهاد مغایر با سیاست‌ها است. علاوه بر این، اکنون در کمیسیون تخصصی طرحی توسط دولت و نمایندگان مجلس در حال تکمیل شدن است که باید اجازه دهیم کمیسیون تخصصی نسبت به آن نظر دهد. ابوترابی رئیس جلسه نیز با این پیشنهاد عبداللهی موافق بود و با رای‌گیری از نمایندگان، رسیدگی به این پیشنهاد برای بررسی تخصصی به کمیسون برنامه و بودجه ارجاع شد.