روند منفی روزهای اخیر بازار سهام در شرایطی دیروز نیز ادامه یافت که نگرانی از خروج دوباره بازیگران بازار تقویت شده است. این در شرایطی است که طی مدت اخیر بررسی‌ها نشان می‌دهند بازگشت حقیقی‌ها به معاملات بورس و تقویت حضور این گروه به‌عنوان یکی از بهترین حمایت‌ها از روند بازار محسوب می‌شوند. بررسی معاملات روزانه نشان‌دهنده حضور بینابین معامله‌گران حقیقی در بورس است. در این بین مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار با بیان اینکه براساس آمار سرمایه‌گذاران از بورس خارج نشده‌اند، گفت: در حالی که تعداد کدهای ایجاد‌شده در بورس در سال گذشته ۷۰ هزار کد بوده و این میزان با ۵۰ درصد رشد در سال جاری به ۱۰۵ هزار کد رسیده است.

حسن قالیباف‌اصل در گفت‌وگو با «ایرنا»، با اشاره به اینکه هرچند قیمت انواع سهام در حال حاضر در بازار سرمایه نوسان دارد، اما اندازه آن از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: این در حالی است که اندازه بازار تا حدی نسبت به گذشته بزرگ شده و قابل مقایسه با آن نیست.

وی ادامه داد: ارزش بورس اوراق بهادار درپایان سال ۸۷ حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان بود که اکنون این رقم به بیش از ۳۳۰هزار میلیارد تومان رسیده است. مدیرعامل بورس اوراق بهادار تصریح کرد: سرمایه‌گذاری که نگاه بلندمدت به بازار داشته باشد و با کار کارشناسی در بازار سرمایه‌گذاری کند به‌طور حتم سود مناسبی به‌دست خواهد آورد.

قالیباف‌اصل با تاکید بر اینکه نمی‌توان سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را با سایر بازارها مقایسه کرد، گفت: بازارهایی همانند ارز و سکه بازارهایی هستند که سرمایه‌گذاران از تورم قیمت‌ها منتفع می‌شوند و به همین دلیل سرمایه‌گذار نمی‌تواند همواره در آن باقی بماند.

وی اضافه کرد: در مقابل در بازار سرمایه تنوع مناسبی از صنایع و شرکت‌ها وجود دارد که سبب می‌شود شرکت‌ها ارزشمند شوند و سرمایه‌گذاران به خوبی امکان سرمایه‌گذاری داشته باشند.

بهبود وضعیت بازار سرمایه با اجرای بسته خروج از رکود

وی درباره جایگاه بازار سرمایه در بسته خروج از رکود تورمی نیز افزود: سیاست کنترل تورم و مدیریت نقدینگی منجر به کاهش نقدینگی در جامعه شده و بورس از این امر در بازار سرمایه تاثیر گرفته است. وی با اشاره به برنامه‌های دولت برای خروج از رکود اظهار کرد: اگر این لایحه به قانون تبدیل شود آثار مثبتی در بازار سرمایه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار با مقایسه وضعیت بورس با سال‌های گذشته تصریح کرد: زمانی که معاملات در نیمه دوم سال ۸۷ به حدود سه میلیارد تومان می‌رسید، مسوولان بورس از این وضعیت بسیار راضی بودند؛ اما در ماه‌های اخیر ارزش معاملات به حدود ۲۳۰ تا ۲۴۰ میلیارد تومان رسیده، البته این در حالی است که نقدینگی در بازار کم شده و دولت سیاست انقباضی را در اقتصاد اعمال کرده است.

وی با تاکید بر اینکه با وجود سیاست انقباضی حجمی مناسب از فعالیت در بازار سرمایه وجود دارد، گفت: البته در سال ۸۷ تنها بورس اوراق بهادار فعال بود و بازار فرابورس هنوز راه‌اندازی نشده بود و هم‌اکنون حجمی از فعالیت در این بازار وجود دارد که مناسب است.

مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: اگر لایحه خروج از رکود تورمی تبدیل به قانون شود به‌طور حتم شرایط بازار سرمایه بسیار بهتر از زمان کنونی خواهد شد البته با وجود اینکه حجم فعالیت کمتر شده اما باز هم معاملات نسبت به سال گذشته از کاهش زیادی برخوردار نیست. قالیباف‌اصل درباره عرضه‌های اولیه برای رونق بورس نیز گفت: مسوولان بورس برای انجام عرضه‌های اولیه دست نگه داشته‌اند تا از بازار بازخورد‌های لازم را دریافت کنند، هرچند اگر عرضه اولیه جذاب باشد، می‌تواند به بازار کمک کند.