گروه بنگاه‌های اقتصادی- مهتاب رحمتعلی: مدیر مالی شرکت پتروشیمی مارون گفت: عملکرد این شرکت در نیمه دوم سال با افزایش همراه خواهد بود. مصطفی احمدزاده در گفت‌وگویی اختصاصی با «دنیای‌اقتصاد» افزود: در نیمه دوم سال با خروج از فصل گرما، عملکرد شرکت افزایش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: به‌طور معمول بازارهای جهانی نیز در نیمه دوم فعال‌تر بوده و برای پتروشیمی مارون شرایط مناسب‌تری مهیا است.

احمدزاده عملکرد منتشر شده در سایت بورس را که مربوط به نیمه اول سال است، حاصل فعالیت ۵ماهه شرکت دانست و گفت: پتروشیمی مارون و پتروشیمی لاله که زیرمجموعه مارون است، یک ماه به علت تعمیرات اساسی تولید نداشته‌اند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال تعدیل پیش‌بینی سود شرکت در نیمه دوم سال گفت: این موضوع قابل پیش‌بینی نیست؛ اما پیش‌بینی سود سال ۹۲ سه بار تعدیل شد.

شرکت پتروشیمی مارون پیش‌بینی سود هر سهم سال ۹۳ را ۶ هزار و ۹۱۸ ریال اعلام کرده که در نیمه اول سال، سه هزار و ۲۹۳ ریال آن را محقق کرده است.

این رقم ۳۰ بهمن‌ماه و ۱۹ اسفندماه سال ۹۲ مبلغ ۵ هزار و ۵۳۰ ریال اعلام شده بود که در حال حاضر با تعدیل مثبت همراه است.

شرکت دلایل این تعدیل را افزایش نرخ فروش براساس میانگین نرخ فروش ۶ ماه اول سال ۹۳، افزایش نرخ تسعیر ارز فروش‌های صادراتی از مبلغ ۲۸ هزار ریال به مبلغ ۳۰ هزار ریال به ازای هر دلار، کاهش هزینه‌های مالی به دلیل عدم دریافت تسهیلات در ۶ ماه اول سال ۹۳، افزایش درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های ناشی از افزایش سهم شرکت پتروشیمی مارون از سود خالص شرکت فرعی پتروشیمی لاله دانسته است.

این شرکت از ۴۵ هزار و ۳۳۹ میلیارد ریال پیش‌بینی فروش مبلغ ۲۰ هزار و ۸۷۶ میلیارد ریال آن را ۶ ماهه

پوشش داد.

مارون سود ناخالص سال ۹۳ را بیش از ۲۷ هزار میلیارد ریال و سود عملیاتی آن را بیش از ۲۵ هزار میلیارد ریال پیش‌بینی کرده که به ترتیب بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال و ۱۱ هزار میلیارد ریال آن را محقق کرده است.

بنابراین گزارش پیش‌بینی خالص سایر درآمد (هزینه)‌های متفرقه برای سال ۹۳ شرکت به مبلغ ۳۸۴ میلیارد ریال بوده که در‌برگیرنده مبلغ یک هزار و ۸۸۰ میلیارد ریال زیان تسعیر ارز است. هیات مدیره مارون در نظر دارد معادل ۸۰ درصد از سود خالص سال مالی ۹۳ را برای تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد دهد.