در شرایطی کارشناسان از نیاز سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در دوره‌های پرنوسان بازار و نیز در روزهای منفی بورس، به‌عنوان امن‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاران خبر می‌دهد که بررسی‌های «دنیای اقتصاد» از ریزش ۹۵ درصد صندوق‌ها در دوره ۶ ماهه خبر داده است. دکتر ابوالفضل شهرآبادی معاون تامین مالی شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان در این رابطه گفت: بازدهی بورس اوراق بهادار از ابتدای سال جاری تاکنون برای سرمایه‌گذاران جذاب نبوده و این به معنای کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس است. وی ادامه داد: اما در همین دوران برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری پرتفوی خود را به خوبی مدیریت کردند و در بعضی موارد علاوه بر پوشش سود تضمین شده، رقمی بالاتر از تضمین بین سهامداران توزیع کردند.

شهرآبادی تاکید کرد: مقایسه بازدهی متوسط سرمایه‌گذاری در بورس در مقابل صندوق‌های سرمایه‌گذاری به خوبی نشان می‌دهد که سهامداران تازه کار با سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس و کسب زیان، در واقع هزینه فرصت از دست رفته سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مزبور را می‌پردازند، چراکه می‌توانستند با سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها و سپردن مدیریت سرمایه خود به متخصصان، به جای زیان، حداقل بازدهی مثبت ۲۰ درصدی و در مواردی بیش از آن را کسب کنند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: در نیمه دوم سال نیز توصیه می‌شود سرمایه‌گذاران تازه کار منابع خود را در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند تا از زیان سرمایه‌شان جلوگیری کنند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر مناسب‌ترین گزینه سرمایه‌گذاری، ابزارهای دارای تضمین هستند، بنابراین با توجه به وضعیت

نه چندان مناسب بازارهای موازی، به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود از بازارسرمایه خارج نشوند بلکه با تغییر نوع سرمایه‌گذاری خود و استفاده از ابزارهای دارای تضمین که عمدتا شامل صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت است، به فعالیت در این بازار ادامه دهند.

شهرآبادی راه‌های حمایت از بورس در شرایط فعلی را به سه دسته کوتامدت، میان‌مدت و بلندمدت تقسیم کرد و افزود: برای حمایت از بازار در کوتاه‌مدت می‌توان از اوراق اختیار فروش تبعی استفاده کرد و با پیاده‌سازی این ابزار روی سهامی که پیش‌بینی بازدهی بالاتر از ۲۵ درصد برای آنها می‌شود، می‌توان جذابیت سرمایه‌گذاری ایجاد کرد. همچنین درصورتی‌که حمایت حقوقی‌ها و صندوق توسعه بازار، جدی‌تر و ملموس‌تر شود، بلافاصله اثرات مثبت آن بر بازار مشاهده خواهد شد.شهرآبادی به تشریح عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تامین سرمایه لوتوس پارسیان پرداخت و گفت: صندوق سرمایه‌گذاری لوتوس پارسیان با درآمد ثابت تضمین شده ۲۰ درصد از شهریورماه ۹۱ پذیره‌نویسی کرده و مشغول به فعالیت شده است. این صندوق در طول دوره فعالیت خود، همواره بازدهی بالاتر از رقم تضمین نصیب سهامداران کرده است و در شهریور گذشته هم ۴۷/۲۲ درصد سود تقسیم کرد و تا پایان هفته دوم مهرماه این بازدهی به بالای ۲۳ درصد رسید.