در معاملات اوراق قراردادهای آتی سهام، خریدار تنها درصدی از پول را پرداخت می‌کند، اما کل منافع ناشی از معامله به وی تعلق می‌گیرد. مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس با بیان مطلب بالا گفت: قراردادهای آتی سهام از جمله ابزار مشتقه هستند که از معاملات آتی سهام مشتق می‌شوند و ابزاری برای مدیریت سرمایه‌گذاران به شمار می‌روند. به گزارش «سنا»، محمودرضا خواجه‌نصیری با اشاره به اینکه قراردادهای آتی سهام به‌صورت ساده تعهدی برای خرید و فروش سهام در آینده است، خاطرنشان کرد: به‌طور معمول در بسیاری از بورس‌های دنیا، این معاملات پررونق است و خریداران و فروشندگان به جای خرید و فروش سهام در بورس اوراق بهادار، متعهد می‌شوند که در تاریخی در آینده به قیمتی که امروز مشخص می‌کنند، سهم را مورد معامله قرار دهند.

وی ادامه داد: به این منظور و برای ایفای تعهد خودشان، درصدی از پول معامله را به‌عنوان تضمین نزد بورس قرار می‌دهند و در این حالت معامله و تعهد آنها انجام می‌شود. خواجه‌نصیری با اشاره به نام قراردادهای آتی سهام ابراز کرد: همان گونه که از نام این قرارداد پیداست، قراردادی درخصوص معاملات آینده است و اهرمی دارد که باعث افزایش جذابیت معاملات می‌شود.

مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس درخصوص جذابیت این قرارداد تصریح کرد: در این نوع از معامله، خریدار تنها درصدی از پول را پرداخت می‌کند، اما کل منافع ناشی از معامله به وی تعلق می‌گیرد.وی در پاسخ به این سوال که نحوه انجام این معاملات چگونه است، توضیح داد: همان‌طور که مشتریان بازار سرمایه برای خرید سهام به کارگزاری‌ها مراجعه کرده و درخواست خرید و فروش سهام را می‌دهند، می‌توانند درخواست خرید و فروش اوراق آتی سهام را به جای سهام بدهند.

خواجه‌نصیری ادامه داد: البته زمان سررسید این معاملات در تاریخ‌های آینده است، اما در حال حاضر انجام می‌شود و بخشی از منابع که در حال حاضر ۲۰ درصد کل ارزش معامله است را به‌عنوان تضمین نزد کارگزار می‌گذارند.وی تاکید کرد: سرمایه‌گذاران در بازار قراردادهای آتی، چه در بازار رو به بالا و چه در بازار رو به پایین می‌توانند سود کسب کنند. مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس گفت: اگر سرمایه‌گذاران اعتقاد دارند که قیمت سهام در آینده بالا می‌رود، می‌توانند در این بازار با تضمین گذاشتن ۲۰ درصد ارزش معامله خرید کنند و اگر اعتقاد دارند که در آینده قیمت سهم نزولی است، می‌توانند فروش انجام دهند، به هر ترتیب، در هر دو جهت، امکان کسب سود در این بازار وجود دارد.وی در پاسخ به این سوال که سازمان بورس چه اقداماتی برای توسعه این بازار انجام داده است، ابراز کرد: حدود دو سال است که بستر این معاملات آماده شده و در حال حاضر نیز، نرم‌افزار معاملاتی آن تسهیل و به‌روز‌رسانی شده است. به علاوه امکان معاملات آنلاین قراردادهای آتی سهام نیز ایجاد شده است. خواجه‌نصیری ادامه داد: در عین حال، ابزارهای کاملی برای اطلاع یافتن مشتریان از موجودی‌هایشان و نحوه معاملات و گزارش‌دهی وجود دارد. در کنار آن کارمزد این معاملات نسبت به گذشته «یک‌پنجم» کاهش یافته و ارزان‌تر شده است.