گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد افت شاخص به میزان ۱۰۲ واحد بود؛ افتی که بخش عمده‌ای از آن ناشی از عرضه‌های معامله‌گران کوتاه‌مدت بود. در بازار سهام معامله‌گران دیروز در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که جو معاملاتی مثبت بازار در چند روز کاری اخیر به ویژه روز دوشنبه و افزایش چنددرصدی قیمت‌ها موجب تشویق معامله‌گران کوتاه‌مدت برای عرضه سهام بود این امر موجب شد تا اکثر نمادها که روز دوشنبه با رشد قیمت همراه شده بود عرضه‌های سنگینی را تجربه کنند که به ویژه در گروه بیمه‌ای و قندی به چشم می‌خورد. در گروه قندی البته به تعویق افتادن جلسه تصمیم‌گیری در مورد افزایش سرمایه منجر به افت قیمت قندی‌ها و صف فروش نمادهایی شد که روز دوشنبه با صف خرید همراه بودند.

در تحولات مهم بازار نگاه‌ها به سوی سوم آذرماه و موعد تصمیم‌گیری در مورد توافق هسته‌ای است؛ در همین حال رفع تحریم‌ها از بخشی شرکت‌های ایرانی توسط انگلیس برخی از کارشناسان را امیدوار کرده است. در همین زمینه یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: لغو تحریم‌های وزارت دارایی بریتانیا از برخی موسسات و افراد ایرانی به دنبال دیدار روحانی با کامرون صورت گرفته است.

علی خرم در گفت‌وگو با «ایسنا»، با اشاره به لغو تحریم‌های وزارت دارایی بریتانیا از ۶ فرد و موسسه ایرانی و خارج کردن اسامی آنها از فهرست تحریم‌ها گفت‌: پس از ملاقات رئیس‌جمهور کشورمان با نخست‌وزیر انگلیس و دادن وعده‌ همکاری از سوی انگلیس در رابطه با تحریم‌ها و لغو آنها شاهد خروج نام چند موسسه و فرد از فهرست تحریم‌های بریتانیا بودیم.

او ادامه داد: هر چند پس از این دیدار، کامرون در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل مطالبی را عنوان کرد که در ایران با مخالفت‌هایی مواجه شد، زیرا چندان جنبه‌ دوستانه‌ای نداشت ولی می‌توان گفت احتمال دارد نوع صحبت‌های نخست‌وزیر انگلیس در سازمان ملل به دلیل درگیری‌هایی بود که پیش از این در سفارت این کشور در ایران صورت گرفته بود. در بازار دیروز در تحولات مهم دیگر همچنین سخنان مدیر عامل تامین سرمایه امین در مورد صندوق توسعه بازار اهمیت داشت.

سنگینیان با بیان اینکه در کل دوره معاملات، ۱۱۳ شرکت هدف تزریق نقدینگی از طرف صندوق توسعه بازار بودند گفت: بیشترین معامله صندوق توسعه بازار روی ۲۰ سهم مهم و بزرگ بازار صورت گرفته است. وی تصریح کرد: ۷۰درصد از منابع صندوق به این ۲۰ نماد تخصیص داده شد، چرا که سعی کردیم منابع به سمتی حرکت کند که در پرتفوی سرمایه‌گذاران بیشترین نقش را داشته است. از نظر صنایع نیز بیشترین سرمایه‌گذاری صندوق در صنایع چندرشته‌ای، محصولات شیمیایی، فرآورده‌های نفتی، خودرو، خدمات فنی و بانک بوده است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۳ از کل ارزش معاملات بورس و فرابورس تنها ۷ درصد به فعالیت‌های صندوق توسعه بازار سرمایه اختصاص داشته گفت: اما این حجم کم تا حد زیادی در اطمینان‌بخشی به بازار موفق بود. مدیرعامل تامین سرمایه امین در پاسخ به این سوال که با توجه به فعالیت‌های صندوق توسعه بازار سرمایه قطعا پرتفوی این صندوق زیانده بوده است، تاکید کرد: مشخصا صندوق توسعه بازار تا حد ممکن به دنبال دستیابی به اهداف کلان بود و سعی کردیم، نقدشوندگی سهام را در بازار را حفظ کنیم و سود و زیان مبنای تصمیمات مدیران صندوق نبود. بر این اساس، دارایی‌های صندوق توسعه بازار سرمایه با توجه به افت ۹ درصدی شاخص، به همین میزان کاهش داشته است.

سنگینیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا درست است که صندوق توسعه بازار با هدف افزایش شاخص و به اصطلاح شاخص‌سازی، اقدام به انجام معاملات بلوکی سهام با قیمت‌های بالاتر از نرخ تابلو کرده است، گفت: روی خریدهای بلوکی به دنبال قیمت‌‌سازی نبودیم و در این میان با برخی خریداران سهام مذاکره داشتیم که برای جابه‌جایی از طریق صندوق توسعه بازار اقدام کنند، تا فشار فروش تا حد ممکن به بازار عادی منتقل نشود. در بازار دیروز در گروه تجهیزات قائم مقام وزیر نیرو با بیان اینکه این وزارتخانه در بودجه جاری مستاصل است گفت: پرداخت بدهی‌های وزارت نیرو به پیمانکاران و بانک‌ها به‌طور یکجا شدنی نیست اما خوشبختانه در بند «ق» تبصره ۲ مواردی دیده شده است تا بدهی‌ها کاهش یابد.

در گروه پتروشیمی افت قیمت نفت کاهش بهای برخی از محصولات پتروشیمی و مواد خام از جمله نفتا را به همراه آورده است؛ برخی منابع از انتظار معامله‌گران برای کاهش بهای محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی خبر می‌دهد.در همین رابطه یک عضو کمیسیون صنایع مجلس با اعلام اینکه اعضای این کمیسیون تاکنون در مورد فرمول پیشنهادی برای تعیین نرخ خوراک پتروشیمی به توافق نرسیده‌اند گفت: برخی به خوراک ارزان عادت کرده‌اند که همین موضوع دلیل توسعه نیافتن صنایع پایین‌دستی شد.

در گروه مالی مدیر‌عامل بیمه آسیا هدف‌گذاری شرکت برای سال ۹۳ را رسیدن به سهم حداقل ۱۲ درصدی از بازار بیمه کشور عنوان کرد و گفت: باید بیمه‌های زندگی به اقتصاد کلان وصل شود تا جایگاه خود را در تامین مالی اقتصاد پیدا کند. به گزارش خبرگزاری فارس، ابراهیم کاردگر در نشست خبری دیروز با اشاره به توانمندی پرسنل و شبکه فروش شرکت بیمه آسیا اظهار کرد: در یک سال گذشته توانسته‌ایم با کمک این افراد موفقیت‌های خوبی به دست آوریم.

در گروه قندی در هفته جاری نماد «قلرست» در راستای برگزاری مجمع فوق‌العاده متوقف خواهد شد و این شرکت سرمایه خود را به میزان ۹۰۰ درصد افزایش خواهد داد. در همین راستا، مدیر سهام شرکت قند لرستان در گفت‌وگو با بورس نیوز ضمن بیان مطالب فوق اظهار کرد: در هفته جاری نماد معاملاتی سهام شرکت قند لرستان متوقف خواهد شد و این شرکت سرمایه خود را طی یک مرحله افزایش خواهد داد. مشک فام در ادامه افزود: افزایش سرمایه ۹۰۰ درصدی شرکت قند لرستان از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و همچنین سود انباشته سنوات گذشته شرکت خواهد بود.

در گروه معدنی شورای عالی اقتصاد در هفته گذشته عوارض صادراتی گندله و کنسانتره را به میزان ۱۵ درصد کاهش داد. این در حالی است که کاهش عوارض سنگ‌آهن دانه‌بندی شده تصویب نشد. در مجموع بازار دیروز بازاری پرتب و تاب با حضور پر رنگ معامله‌گران کوتاه مدت بود که در آن ارزش معاملات در بورس و فرابورس به ۲۱۷میلیارد تومان رسید.