گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد ادامه توجه معامله‌گران به سوی نمادهای کوچک بازار بود. در بازار دیروز شاخص کل بورس معادل ۳۱.۵ واحد رشد کرد و به عدد ۷۱هزار و ۶۷۵ واحد رسید. این رشد در شرایطی حاصل شد که بازار همچنان با رویکرد معامله‌گران به سوی نمادهای کوچک مواجه بود این امر موجب تشکیل صف‌های خرید در نمادهای کوچک بازار و تداوم درجا زدن نمادهای بزرگ شد. در بازار دیروز همچنین نگاه‌ها به سوی تحولات سیاسی بود جایی که نماینده ایران در مذاکرات هسته‌ای با بیان اینکه اختلافات بر سر مسائل اصلی همچنان باقی است، گفت: دور آتی مذاکرات کمتر از ۲ هفته دیگر در یک شهر اروپایی برگزار می‌شود.

در بازار دیروز در تحولات اقتصادی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به منظور حفظ سلامت بازار و جلوگیری از رقابت‌های ناسالم در ریسک‌های بزرگ بیمه‌ای، شرکت‌های بیمه ایران، البرز، دانا، پارسیان، رازی و سینا را جریمه کرد. در گروه انفورماتیک هیات دولت درخصوص اخذ کارمزد کارتخوان‌ها از بانک مرکزی خواست تا ضمن بررسی جوانب موضوع، پیشنهاد لازم درباره چگونگی و میزان اخذ کارمزد به شورای پول و اعتبار منعکس و پس از تصویب آن در شورای مذکور اقدام کند.

در گروه مخابرات الزام واگذاری اپراتور دوم تلفن ‌همراه در بورس اوایل تیرماه ابلاغ شده و شرکت تا پایان آذرماه برای واگذاری مهلت دارد. مدیرعامل این اپراتور می‌گوید: شرایط واگذاری از جمله نحوه و زمان‌بندی عرضه، بسته به وضعیت بورس کشور در پایان مهلت تعیین می‌شود.

در گروه تصفیه نفت شرکت نفت سپاهان با سرمایه

۱۰۵۰ میلیارد ریالی در پیش‌بینی سه ماهه سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۹۳ سود هر سهم خود را با ۲ درصد تعدیل مثبت نسبت به پیش بینی قبلی، ۳،۴۶۹ ریال اعلام کرده که در سه ماه موفق به پوشش ۲۴ درصدی آن شده است. قابل ذکر است، «شسپا» در سه ماه اول سال ۹۳ در مقایسه با سال قبل به ترتیب با افزایش

۹ درصدی فروش و ۱۳ درصدی بهای تمام شده و همچنین کاهش ۹ درصدی هزینه عمومی اداری و تشکیلاتی همراه بوده است.

از جمله دلایل افزایش درآمد این شرکت بورسی می‌توان به افزایش ۱۲ درصدی میزان فروش نسبت به دوره مشابه سال قبل و همچنین افزایش ۲۵ درصدی نرخ فروش محصول روغن نهایی اشاره داشت. همچنین نکته مثبتی که در مورد بهای تمام شده این شرکت قابل ذکر است ثبات نسبی قیمت لوبکات مصرفی از سال گذشته تا کنون است.

در گروه معدنی دیروز چادر‌ملو در شرایطی با رشد قیمتی مواجه شد که شرکت صنعتی و معدنی چادرملو جهت اجرای طرح‌های توسعه کارخانه گندله‌سازی به ظرفیت ۶۰۰ هزار تن، احداث واحد یک میلیون و ۶۰۰ تنی آهن اسفنجی، تکمیل طرح احداث واحد یک میلیون تنی فولاد اردکان و احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی اردکان اقدام به افزایش سرمایه ۴۲/۵ درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی کرده است.

بر همین اساس سرمایه «کچاد» از مبلغ ۱۲ هزار میلیارد ریال به مبلغ ۱۷،۱۰۰ میلیارد ریال افزایش خواهد یافت که مجوز آن نیز دریافت شده است.

در گروه لیزینگی بازار همچنان در انتظار عرضه اولیه بهمن لیزینگ است. در این رابطه مدیر امور ناشران فرابورس عنوان کرده است: شرکت بهمن لیزینگ در حالی صورت‌های مالی عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۹۲ خود را منتشر کرده که باید اطلاعات تکمیلی همچون پیش‌بینی بودجه سال مالی جاری و عملکرد میان دوره‌ای امسال توسط این مجموعه به سازمان ارائه شود تا پس از تایید توسط اداره نظارت بر ناشران و هماهنگی شرکت فرابورس با سهامداران عمده مجموعه مذکور، زمان دقیق عرضه اولیه سهام «ولبهمن» تعیین شود.

رضا غلامعلی‌پور افزود: با توجه به اقدامات مدیران شرکت بهمن لیزینگ برای ارائه اطلاعات درخواستی به سازمان، به محض تکمیل اطلاعات، مراحل بعدی برای عرضه اولیه این سهام پیش خواهد رفت. این در حالی است که به نظر می‌رسد عرضه اولیه ۱۰ درصد از سهام «ولبهمن» طی هفته جاری امکان پذیر نباشد و به روزهای آتی موکول شود.

وی همچنین درخصوص عرضه اولیه سهام شرکت قاسم‌ایران گفت: این مجموعه طی روزهای اخیر صورت‌های مالی مربوط به عملکرد سنوات گذشته خود را ارائه و منتشر کرده و باید شرکت مذکور پیش‌بینی‌ درآمد هر سهم سال مالی جاری و عملکرد ۶ ماه نخست خود را نیز ارائه دهد تا پس از سپری کردن مراحل قانونی عنوان شده، زمان دقیق ورود این سهم به فرابورس مشخص شود. علاوه بر این، سعی بر آن است تا عرضه اولیه سهام در بهترین شرایط از نظر روند معاملاتی انجام پذیرد تا سهامداران نیز از اجرای این برنامه منتفع شوند.در گروه شوینده‌ها شرکت پاکسان فعال در تولید محصولات شوینده اقدام به شفاف‌سازی پیرامون اثرات افزایش قیمت محصولات بر عملکرد خود کرده است.

بر این اساس مورخ ۱۰/۶/۹۳ انجمن صنایع شوینده طی نامه‌ای مقرر کرده تا قیمت انواع محصولات شوینده و آرایشی به جز انواع صابون و پودر دستی و ماشینی از تاریخ ۱/۷/۹۳ حداکثر به میزان ۱۲ درصد افزایش یابد. بنابراین با عنایت به اینکه عمده محصولات شرکت پاکسان شامل پودر و صابون است، افزایش قیمت مذکور شامل محصولات این شرکت نبوده و هیچ‌گونه افزایش قیمتی را برای شرکت به همراه ندارد.

در گروه خودرویی، معامله‌گران در انتظار گزارش‌های

۶ ماهه شرکت‌های خودرویی هستند؛ گزارش‌هایی که می‌تواند نقش مهمی در تعیین‌تکلیف قیمت سهام این گروه داشته باشد. در گروه ساختمانی دیروز نمادهای مسکن و عمران تهران ثنوسا، بین‌المللی توسعه ساختمان و عمران فارس با صف خرید همراه شدند. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات نیز بسیار اندک بود. دیروز ۸۴ میلیارد تومان سهام در بورس و ۷۵ میلیارد تومان در فرابورس معامله شد.