خرید و فروش‌ها در بورس تهران - ۲۹ شهریور ۹۳

گروه بورس، حمید محمدی: شاخص کل بورس در حالی سه روز پایانی هفته سبز رنگ بود که در پایان با افت حدود ۶ دهم درصدی مرز ۷۱ هزار و ۵۰۰ واحدی را از دست داد و در ۷۱ هزار و ۴۴۳ واحدی هفته را به پایان رساند. مطمئنا نشست‌های حاشیه‌ای پایان هفته گذشته در نیویورک می‌تواند روند تغییرات در بورس تهران را تحت تاثیر قرار دهد.

در خبرها داشتیم که دادگاه اروپا حکم به لغو تحریم بانک مرکزی ایران داده است؛ البته این حکم، رای قطعی نیست و قابل تجدید نظر خواهی است. در همین راستا در معاملات روز چهارشنبه بانک سامان، ۴ میلیون و ۴۰۳ هزار سهم از «کهمدا» را به سبد سهام خود افزود.

شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین در مجموع هفته قبل

۱۷ میلیون و ۳۷۱ هزار سهم از «تیپیکو» و ۶ هزار سهم از «دابور» را از سبد سهام خود خارج کرد. صبا تامین ۲۵ هزار سهم از نماد «وپخش» را خریداری کرد.

موسسه صندوق بازنشستگی، وظیفه در نقش فروشنده‌ای فعال ظاهر شد صندوق بازنشستگی ۳۴۷ هزار سهم از «فولاد»، ۴ میلیون و ۱۸ هزار سهم از «وپاسار» و ۱۱۸ هزار سهم از «شبهرن» را از سبد سهام خود خارج کرد.

در نماد «میدکو» دو شرکت تامین مسکن گروه مالی پاسارگاد (سهامی خاص) و شرکت مبنای خاور میانه (سهامی خاص) به ترتیب در نقش‌های خریدار و فروشنده عمده ظاهر شدند این دو شرکت طی دو بلوک معاملاتی ۱۸۰ میلیون سهم از «میدکو» را بین خود داد و ستد کردند.

شرکت سرمایه‌گذاری سمند (سهامی خاص) طی هفته گذشته به حمایت از برخی نمادهایی پرداخت که سهامدارشان است. سرمایه‌گذاری سمند در مجموع

۱۶ میلیون سهم از «خاور»، ۴ میلیون سهم از «خودرو»،

۴۳۸ هزار سهم از «ختوقا» را خریداری کرد. این در شرایطی است که طی هفته اخیر اغلب نمادهای گروه خودرو‌ساز با رشد قیمت

همراه بودند.

شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی زرین پرشیا (سهامی خاص) یک میلیون و ۸۶۰ هزار سهم از «ولساپا» و ۲۰۷ هزار سهم از «پسهند» را به سبد سهام خود افزود.

سه شرکت فرآوری زغال‌سنگ پروده طبس(سهامی خاص)، شرکت سرمایه‌گذاری آتیه تکادو (سهامی خاص) و شرکت آزمون احیا سپاهان (سهامی خاص) طی معاملات روز چهارشنبه به خرید در نماد «کطبس» پرداختند و به ترتیب ۱۰۰هزار، ۲۰هزار و ۲۰ هزار سهم از «کطبس» را به سبد سهام خود افزودند. این در شرایطی است که «کطبس» طی هفته اخیر حدود ۱۰ درصد رشد قیمتی داشته است.

در نماد «وگردش» شرکت‌های سرمایه‌گذاری فرهنگیان(سهامی خاص) و شرکت توسعه امید افق گردشگری (سهامی خاص) در دو نقش متفاوت در هفته گذشته ظاهر شدند. سرمایه‌گذاری فرهنگیان در حالی ۹ میلیون و ۳۳۴ هزار سهم از این نماد را عرضه کرد که توسعه امید ۱۰ میلیون و ۹۱۲ هزار سهم «وگردش» را جمع‌آوری کرد.

در پایان این گزارش می‌افزاید افزایش سرمایه شرکت شیشه همدان که از محل سود انباشته انجام شده بود در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید.