گروه بورس - حمید محمدی: معاملات هفته گذشته بازار سرمایه در حالی پیگیری شد که شاخص کل با افت ۲۵۰ واحدی از عدد ۷۴ هزار و ۶۱۳ عددی به رقم ۷۴ هزار و ۳۶۳ واحدی رسید و افتی در حدود ۳/۰درصدی را تجربه کرد. در معاملات هفته قبل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی طی پنج روز معاملاتی به جمع‌آوری بیش از دو میلیون و ۱۴۰ هزار سهم از «وتوسم» پرداخت، شرکت گروه مالی ملت نیز از ابتدای هفته گذشته بیش از ۴۷ میلیون سهم از «وبملت» را به سبد سهام خود افزود، در این بین شرکت سرمایه‌گذاری سمند(سهامی خاص) دو نقش خریدار و فروشنده را در سهم «خودرو» بازی کرد به‌این ترتیب که شرکت سرمایه‌گذاری سمند در حالی به جمع‌آوری بیش از یک میلیون سهمی از «خودرو» طی معاملات هفته گذشته پرداخت که بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار سهم از این نماد را در بازار سرمایه عرضه کرد.

درهمین حال شرکت تعاونی وزارت بهداشت و درمان که سهامدار ۱۵/۲ درصدی از «وپترو» است بیش از یک میلیون و ۲۷۰ هزار سهم از این نماد را به سبد سهام خود افزود. شرکت خدمات مالی و مدیریت معین آزادگان (سهامی خاص) بیش از ۷۲۲ هزار سهم از نماد «غپینو» را در معاملات هفته گذشته عرضه کرد.

شرکت عمران و توسعه شاهد نیز که سهامدار عمده «ثعمرا» است؛ بیش از ۱۱۰ هزار سهم از این نماد را طی روزهای مثبت گروه ساختمانی به سبد سهام خود افزود. شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری که سهامدار بیش از ۴۰ درصدی «شرانل» است بیش از ۳۵۰ هزار سهم از این نماد را تحت تملک خود در آورد.

همچنین شرکت صنعتی مینو در حالی که «غمینو» در درصدهای منفی معامله می‌شد، بیش از ۵۰۰ هزار سهم از این سهم را طی معاملات هفته گذشته عرضه کرد. در نماد «کشرق» دو شرکت تکادو و سرمایه‌گذاری اندیشه محوران (سهامی خاص) در نقش خریدار ظاهر شدند و به ترتیب ۵۰ و ۳۱۸ هزار سهم از این نماد را به سبد سهام خود افزودند.

شرکت سرمایه‌گذاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حالی به خرید و فروش سهام در نماد «حخزر» پرداخت که در مجموع بیش از ۸۰ هزار سهم از «حخزر» را فروخت. معاملات هفته گذشته در نماد «کرازی» در حالی در تمام روزهای مثبت دنبال شد که دو فرد حقیقی به خرید و فروش در این نماد پرداختند. به‌این ترتیب عرضه بیش از ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار سهمی شخص حقیقی با جمع‌آوری ۲ و نیم میلیون سهمی توسط شخص حقیقی دیگر مواجه شد.

بانک سامان نیز بیش از یک میلیون و ۶۳۰ هزار سهم از نماد «وتوکا» را طی معاملات هفته گذشته از سبد سهام خود خارج کرد. شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه گل گهر - سهامی خاص- بیش از دو میلیون و ۲۰۴ هزار سهم را در نماد «ملت» تحت تملک خود در آورد و سرانجام ثبت افزایش سرمایه در نماد «پارسان» طی معاملات هفته گذشته انجام پذیرفت.