سهام خودرو صعودی می‌شود؟ - ۲۱ مرداد ۹۳

گروه بنگاه‌های اقتصادی: روز گذشته در صفحه ۱۰ روزنامه «دنیای اقتصاد» «تیتر یک» صفحه، به دلیل نقص فنی در چاپ با اشکال و ناقص منتشر شد که ضمن پوزش از خوانندگان روزنامه ضمن اصلاح تیتر و انتشار مجدد، بخش‌هایی از این گفت‌و‌گو در ادامه می‌‌آید. معاون اقتصادی گروه بهمن معتقد است با توجه به استقرار عقلانیت در کشور، چشم‌انداز خوب روابط بین‌المللی و ظرفیت‌های کشور در صنعت خودرو، اکنون زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری در سهام خودرویی‌ها است. سعید موحدی می‌گوید: چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو و سهام این گروه بسیار جذاب است، اما باید اهرم‌هایی همچون سرکوب قیمتی برداشته شود تا خودروسازان بتوانند به میزان تورم، قیمت محصولات خود را افزایش دهند.

افق صنعت خودرو را برای سرمایه‌گذاری در سال آینده، با توجه به تغییر دولت و مذاکرات و تحریم‌ها چطور می‌بینید؟

به اعتقاد من چشم‌انداز بسیار مناسب در کشور برای سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو وجود دارد، چرا که کشور موفقیت و زیر‌ساخت‌های مناسبی برای تولید خودرو دارد و بزرگان و صاحبان فناوری صنعت خودرو نیز علاقه‌مند به حضور در ایران هستند و امیدواریم محدودیتی نیز برای حضورشان در کشور وجود نداشته باشد، این سه را که کنار هم بگذاریم چشم‌انداز بسیار جذابی برای صنعت خودرو در کشور وجود دارد.

سهام خودرویی‌ها را با نگاه به 6 ماه آینده چطور ارزیابی می‌کنید؟‌

اگر کسی می‌خواهد به صورت پایه‌ای در یک صنعت که دارای مزیت‌های اقتصادی است سرمایه‌گذاری کند، حتما صنعت خودرو دارای این مزایا است اما اگر سرکوب قیمتی و فشار نهادها برای متوقف کردن قیمت خودرو وجود نداشته باشد و حداقل خودروسازان بتوانند به میزان تورم، قیمت محصولات را افزایش دهند، براین اساس می‌توان گفت صنعت خودرو سال‌های زیادی سودآور بوده است و باز هم می‌تواند سودآور باشد. از طرف دیگر اگر به دنبال توصیه به سرمایه‌گذاران برای خرید سهام خودرو هستیم، به اعتقاد من با توجه به اینکه شرایط بین‌المللی هنوز غیرشفاف است، که البته دیر یا زود محدودیت‌های بین‌المللی مرتفع می‌شود و بر این اساس و با توجه به اینکه دولت در زمان حاضر اقتصادی و واقعی به پدیده‌ها نگاه می‌کند، بستر کسب‌و‌کار را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کند که نه دشوار و نه پیچیده باشد و مسیر انجام کارها در حال تسهیل و ارتباطات بین‌المللی به‌گونه‌ای تنظیم می‌شود که فرصت‌های توسعه‌یافتگی فراهم شود، با این گزینه‌ها صددرصد سهام خودرو هم در میان‌مدت و هم بلندمدت کاملا مثبت و سودده است. با توجه به اینکه صنعت خودرو صنعتی مادر است، بر این اساس سرمایه‌گذاری در خودرو را مثبت ارزیابی می‌کنم.

پس سرمایه‌گذاری چه در حوزه بازار سرمایه و چه صنعت خودرو را سودده ارزیابی می‌کنید؟

من فکر می‌کنم فضای خوبی در حال ایجاد شدن است و شرکت‌های خارجی نیز تمایل زیادی برای ورود به بازار خودروی ایران دارند. در ایران حدود ۲۱ میلیون خانوار زندگی می‌کنند و حدود ۱۴ میلیون دستگاه خودرو تردد می‌کند و این نشان می‌دهد هنوز ۷ میلیون خانواده خودرو ندارند. از طرفی دیگر ضریب مالکیت خودرو که یک شاخص بین‌المللی است و به ازای هر هزار نفر مشخص می‌شود، تقریبا در ایران این عدد نزدیک ۲۰۰ است. لیکن هر هزار نفر، ۲۰۰ دستگاه خودرو دارند این در حالی است که در کشورهای توسعه‌یافته این عدد بیش از ۶۰۰ تا ۷۰۰ دستگاه است و این یک منحنی است که همه کشورها اعم از توسعه نیافته، در حال توسعه و توسعه یافته یا طی کرده‌اند یا باید طی کنند، البته ایران وضعیت بهتری نسبت به متوسط جهانی دارد، اما با کشورهای توسعه‌یافته خیلی فاصله دارد.