گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز نیز جو ضعیفی داشت که در آن شاخص کل با افت ۱۱واحدی مواجه شد. در بازار دیروز به رغم تلاش معامله‌گران مدافع برای جلوگیری از افت شاخص در نهایت شاخص با رقم ۷۴هزار و ۶۹۷ واحد عقب نشینی کرد تا همچنان بازار با کمبود نقدینگی مواجه باشد. در بازار دیروز توجه عمده معامله‌گران به سخنان دکتر طیب‌نیا در برنامه پایش شامگاه دوشنبه معطوف بود. در این برنامه وزیر اقتصاد در بیان آکادمیکی به تلاش برای تشریح برنامه خروج از رکود دولت پرداخت. وی به کاهش تورم ۴۵ درصدی اقتصاد کشور در ابتدای فعالیت دولت یازدهم به زیر ۱۵ درصد در تیر ماه سال جاری اشاره کرد و آینده روشن اقتصادی را به مردم نوید داد. طیب‌نیا با بیان اینکه کسب توفیق در کاهش تورم نقطه به نقطه از ۴۵ درصد به زیر ۱۵ درصد و ایجاد ثبات در نرخ ارز، طلا و بازار مسکن و سرمایه ظرف یک سال، رکوردی بی‌نظیر و کم سابقه در عرصه ملی و بین‌المللی محسوب می‌شود، افزود: البته باید توجه داشته باشیم که تمرکز دولت بر کنترل تورم و تلاش برای ایجاد ثبات از طریق اعمال انضباط شدید مالی به معنای بی‌توجهی آن به شرایط رکودی حاکم بر کشور نیست زیرا دولت معتقد است، مقابله با تورم و ایجاد ثبات در بازارهای مختلف، شرط لازم برای خروج از رکود است.

وی افزود: طبیعی است، در جامعه‌ای که قیمت ارزهای خارجی و نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی به علت وجود تورم، بالا است نمی‌توان توقع ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در بازارها را داشت؛ به همین دلیل کنترل تورم پیش شرط اعمال سیاست‌های خروج از رکود محسوب می‌شود. در همین حال دیروز در رسانه‌های مختلف بحث نقد سخنان طیب‌نیا نیز مطرح بود. در مهم‌ترین‌ اظهار‌نظر اسدالله عسگراولادی در چهل و چهارمین نشست نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درخصوص بسته حمایتی دولت برای خروج از رکود تورمی اظهار کرد: اگرچه این بسته می‌تواند نقطه قوتی برای پویایی اقتصاد کشور باشد، اما در این بسته کلی‌گویی زیادی شده و حضور بخش خصوصی که بتواند اقتصاد فعلی را که ۸۰ درصد آن در دست دولت است پویا کند، هنوز شفاف‌سازی نشده است. رئیس اتاق ایران و چین همچنین به این نکته اشاره کرد که در مورد صادرات غیر‌نفتی در بسته دولت کلی‌گویی شده، وضعیت مشوق‌ها روشن نیست و حضور ما در بازار هدف مشکلاتی دارد و با توجه به گفته رئیس‌جمهور، صادرات ما باید به مرز ۷۰ میلیارد دلار برسد. راهکارهای رسیدن به این هدف نیز ارائه نشده است. در مسائل کلان دیگر موثر بر بازار، رئیس تیم ایرانی در مذاکرات کارشناسی گفت: زمان برگزاری مذاکرات کار‌شناسی قبل از برگزاری دور آتی مذاکرات هنوز مشخص نشده است.

در بازار دیروز در گروه پتروشیمی، هلدینگ نفت و گاز تامین همچنان مورد توجه بازار بود. جایی که انتظار می‌رود با توجه به نزدیکی زمان برگزاری مجمع این شرکت، تقسیم سود مناسبی در حد بیش از ۸۰درصد سود شرکت صورت گیرد. گروه پتروشیمی پردیس نیز دیروز پس از تغییر سال مالی، اطلاعات مالی خود را منتشر کرد. شرکت پتروشیمی پردیس با سرمایه‌ای معادل با ۳۰۰ میلیارد تومان که به تازگی پایان سال مالی خود را از ۳۰ آذر به ۳۱ شهریور تغییر داده و برای هر سهم در دوره مالی ۹ ماه منتهی به ۳۰ شهریور ۹۳ مبلغ ۱.۶۱۸ ریال سود خالص پیش‌بینی کرده و در دوره ۶ ماهه ۴۱ درصد از آن را محقق کرده است.

«شپدیس» برای ۳ ماه باقی مانده از دوره ۹ ماهه مالی سال ۹۳ نرخ هر کیلو اوره داخلی را ۶.۱۲۵ ریال، هر تن آمونیاک ۴۰۰ دلار و هر تن اوره صادراتی را ۲۷۰ دلار در نظر گرفته است. همچنین یادآوری می‌شود این پتروشیمی برای سال مالی ۹۴ نیز نرخ فروش هر کیلو اوره داخلی را ۷۸۰ تومان و هر تن اوره صادراتی را ۲۹۵ دلار لحاظ کرده است.

در گروه خودرویی، یک عضو شورای رقابت تاکید کرد که مردم نباید تاوان سوء‌مدیریت خودروسازان را بپردازند.

وی اظهار کرد: خودرو‌سازان هنوز وام‌های دریافتی خود از بانک‌ها را پرداخت نکرده‌اند و بدهکار بانک‌ها هستند به همین دلیل این خلأ را می‌خواهند با افزایش قیمت خودرو پر کنند. در گروه تصفیه نفت، با برگزاری مجامع پالایشگاه‌ها انتظار برای بازگشایی نمادهای این شرکت‌ها در بازار وجود داشت. همچنین در این گروه سرمایه‌گذاری نفت با صف خرید همراه بود. دیروز معاون شرکت ملی گاز با اشاره به توافق وزارت نفت و وزارت اقتصاد و دارایی از خروج نام ۴۰ شرکت‌ انتقال و پالایش و گاز استانی از لیست خصوصی‌سازی و سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی خبر داد. در گروه معدنی، ۹۹/۹۹درصد از سهام شرکت سنگ‌آهن شرق ایران به قیمت پایه هر سهم ۷۱ هزار و ۸۴۸ ریال امروز در بازار فرابورس واگذار می‌شود. این بلوک که به وکالت از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی امروز عرضه خواهد شد، از ارزش ۹۲/۶ میلیارد ریالی برخوردار است. قیمت پایه هر سهم ۷۱ هزار و ۸۴۸ ریال تعیین شده است.

در گروه غذایی، شرکت صنعتی بهشهر با سرمایه ۱۰۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی پیش‌بینی درآمد هر سهم در سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ۹۳ را منتشر کرده است.

این شرکت روغنی برای هر سهم در سال مالی ۹۳ مبلغ ۱.۲۶۸ ریال سود خالص پیش‌بینی کرده که در دوره ۶ ماهه موفق به تحقق ۵۴ درصد از این مبلغ شده است.

«غبشهر» گزارش اخیر خود را با تعدیل منفی ۳۴ درصدی نسبت به گزارش قبل (مبلغ ۱.۹۲۸ ریال) به بازار ارائه کرده و علت این تعدیل وجود شرایط رقابتی است که شرکت به منظور حفظ سهم بازار مبالغی را به‌عنوان‌ تخفیف به مشتریان اعطا کرده است. براین اساس بودجه حاضر با توجه به شرایط فعلی بازار و تخفیفات جاری تنظیم شده است. در مجموع بازار دیروز، بازاری ضعیف بود که در آن حجم معاملات نیز با افت مواجه شده و به رقم ۲۰۶میلیارد تومان در بورس و فرابورس رسید.