گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته به‌رغم خبر تمدید مذاکرات هسته‌ای شاهد مقاومت قیمت‌ها بود؛ به‌گونه‌ای که شاخص کل تنها نزدیک به ۴ واحد افت کرد. بازار دیروز معامله‌گران، اگرچه با خبر نه‌چندان دلچسب تمدید ۴ ماهه مذاکرات هسته‌ای مواجه شده و انتظار اولیه آنها برای پایان این مذاکرات و حصول توافق نهایی محقق نشد و انتظار یک بازار منفی وجود داشت، اما با حمایت صورت‌گرفته از بازار، در کف بودن قیمت‌ها و نزدیکی پایان ماه مبارک رمضان بورس توانست از افت جلوگیری کند و معاملات آن متعادل رقم بخورد که به‌جز در گروه خودرویی و برخی از نمادهایی که اخیرا رشد کرده‌اند، در گروه‌های دیگر با تعادل به کار خود پایان دهد.

در بازار دیروز در تحولات مهم، بازار شاهد اظهار نظر وزیر اقتصاد در مورد وضعیت اقتصاد کشور بود؛ دیروز وزیر امور اقتصادی و دارایی ابراز امیدواری کرد با اجرایی شدن بسته سیاستی برای خروج از رکود، دولت مقابله با تورم را تا جایی ادامه دهد که شاهد تورم تک رقمی باشیم.

در بازار دیروز در گروه خودرویی بازگشایی نماد ایران خودرو با لحاظ دامنه نوسان پرسش‌های متعددی ایجاد کرد. ایران‌خودرو که تغییر مهمی را در سود شرکت اعلام کرده بود، دیروز بازگشایی شد. این نماد پس از اعلام تعدیل مثبت ۱۰۷ درصدی، با محدودیت نوسان چهار درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت.

در همین حال ایران خودرو دیروز برای برگزاری مجمع نیز در پایان بازار متوقف شد.

همزمان با بازار دیروز در صحن مجلس شورای اسلامی گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودرو مطرح شد. در این گزارش، در نهایت پیشنهادهایی برای رفع مشکلات صنعت خودرو ارائه شده بود، براساس این پیشنهادها عمل به رهنمودهای رهبر انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی با مهندسی مجدد صنایع خودرو کشور از طریق تدوین فرآیندی درون‌زا، برون‌گرا، مردم‌ بنیاد، دانش‌بنیان، چابک، کارآفرین، جوشیده از دل ظرفیت‌های کشور و مردم و با اتکا بر امکانات و توانمندی‌های کشورمان عینیت خواهد یافت.

همچنین تدوین سند راهبردی به منظور اعمال تحولات بنیادین از ضرورت‌های این صنعت است. علاوه‌بر آن نوع ساختار، ماهیت دولتی، عدم‌عزم جدی در مدیریت تحریم، نحوه انتصاب مدیران، عدم ساختار دانش‌بنیان در مراکز تحقیق و توسعه نیز از مهم‌ترین نقاط ضعف این صنعت دانسته شده است.

هیات تحقیق و تفحص در نهایت خاطرنشان کرد: ضرورت ساماندهی و تشکیل بانک اطلاعاتی از کلیه شرکت‌های تامین‌کننده قطعات و اجزای منفصله خودرو و ایجاد شرایط عادلانه و مساوی برای کلیه تامین‌کنندگان قطعات استاندارد و متعهد کیفیت در قبال مصرف‌کننده نهایی در جهت پایان دادن به رانت‌ها و انحصارات موجود با بهره‌گیری از الگوهای موفق بین‌المللی وجود دارد.

در گروه مالی دیروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی، گزارش کمیسیون اقتصادی را درباره تقاضای تحقیق و تفحص از صنعت بیمه کشور مورد بحث و بررسی قرار دادند و به تصویب رساندند؛ این تقاضا پس از چندین جلسه بحث و بررسی در کمیسیون اقتصادی، به تصویب این کمیسیون نیز رسیده بود.

در گروه بانکی، معاون بانک تجارت در گفت‌وگویی در آستانه برگزاری مجمع عمومی سالانه بانک تجارت با اشاره به روند مثبت خصوصی شدن بانک تجارت طی چهار سال گذشته اظهار کرد: خوشبختانه، وضعیت مالی بانک تجارت در پایان سال مالی ۱۳۹۲ بسیار مثبت بوده است. EPS بانک به طور کامل محقق شده و تعدیل مناسب EPS نیز لحاظ شده است و صورت‌های مالی ما نیز نشان از استحکام ذخایر و وضعیت مالی بانک دارد.

با تصویب افزایش سرمایه ۱۶۲ درصدی در مجمع عمومی فوق‌العاده بانک در اسفندماه سال گذشته به میزان ۲۸۲۰۰ میلیارد ریال، نسبت کفایت سرمایه بانک در انطباق با حدود مقرر در استانداردهای بین‌المللی افزایش یافته که این به معنی افزایش توان بانک در اعطای تسهیلات و توسعه سهم بازار است.

ضمن اینکه این افزایش سرمایه ظرفیت توسعه فعالیت‌های بانک را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده است. با توجه به برنامه‌هایی که برای توسعه کسب‌و‌کار و افزایش سودآوری عملیات بانک وجود دارد، می‌توانیم بگوییم که سهامداران می‌توانند مطمئن باشند که روند مثبت و موثر بانک تجارت در بازار سرمایه همچنان ادامه خواهد یافت.

در گروه فلزی جلسه مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان دیروز رای به تقسیم

۶۶۰ ریال سود نقدی به ازای هر سهم داد.

در گروه غذایی مجمع بهنوش با تقسیم سود یک هزار و ۲۰۰ ریالی به کار خود پایان داد.

در گروه پتروشیمی قطع گاز در زمستان و افت قیمت اوره در بازار جهانی موجب تعدیل منفی چشمگیر پتروشیمی پردیس شد، پردیس با ۴۲ درصد کاهش سود خود را به ۲هزار و ۳۴۶ ریال رسانده است که در دوره ۶ ماه تنها موفق به تحقق ۲۸ درصد از بودجه خود شده، علت این تعدیل منفی را قطع ۷۰ روزه گاز در زمستان و همچنین عدم مجوز صادرات به‌منظور تامین نیاز داخلی به‌مدت ۴ ماه و کاهش قیمت جهانی اوره و عدم افزایش نرخ اوره داخلی عنوان کرده است.

در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات در بورس و فرابورس اندکی بیش از دویست میلیارد تومان ثبت شد.