گروه بورس: کاهش ۶ واحد دیگر از رقم آیفکس، روز گذشته این شاخص را تا رقم ۶۹۱ واحد کاهش داد. در جریان معاملات دیروز شاخص برای مدت ۳۰ دقیقه در مسیر افزایشی قرار گرفت و دوباره از حدود ۱۰ صبح ریزش روزهای قبل را از سرگرفت. در مجموع معاملات دیروز فرابورس، ۵۹ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۹۱۶ میلیارد ریال مورد داد و ستد قرار گرفت. این معاملات در ۱۶ هزار دفعه در حالی انجام شد که نمادهای شاوان، ذوب، زاگرس، میدکو، شراز و سمایه قرمز شدند و به ترتیب بیشترین تاثیر منفی را برشاخص گذاشتند. در این میان نماد ارفع سبز شد و بر شاخص تاثیر مثبتی گذاشت. در بازاردیروز فرابورس همچنان اوراق مشارکت و اوراق اجاره بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده‌اند. فروش بلوکی اوراق مشارکت شیرازدر نماد (مراز ۱۴) و معاملات این اوراق در نماد مراز‌۱ معاملات این اوراق را در صدر بیشترین ارزش معاملات بازار قرار داد. همچنین اوراق اجاره مپنا و اوراق اجاره پارس در رده‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. در این میان نماد بانک دی با معامله یک میلیون سهم در راس بیشترین حجم معاملات ایستاد. دیروز اما، بیشترین تقاضا برای نماد ارفع به صورت صف خرید شکل گرفت. بیشترین افزایش قیمت نیز دراین بازار به همین نماد اختصاص یافت. از روز یکشنبه نیز عملا سفته بازی در برخی نمادهای اوراق تسهیلات مسکن کندتر شده است. نمادهای معاملاتی تسه ۹۰۱۰ و تسه ۹۱۰۴ هریک تا تاریخ ۱۴/۰۵/۱۳۹۳ مشمول اعمال محدودیت عدم فروش شدند و سایر نمادهای معاملاتی اوراق حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن مشمول محدودیت فروش خریداران به مدت ۲ ماه خواهند بود. بنا بر اطلاعیه‌های بازار اعتبار کلیه اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن از اوراق تسهیلات مسکن شهریور‌ماه سال ۱۳۹۰ (تسه۹۰۰۶) به بعد، برای اخذ تسهیلات تا یک ماه پس از توقف نماد در بازار فرابورس ایران است. همچنین محدودیت سقف خرید به میزان حداکثر ۹۰ ورقه برای هر کد معاملاتی در هر جلسه معاملاتی و در کلیه نمادهای اوراق تسهیلات مسکن اعمال می‌شود.

اولین معامله در بازار دارایی فکری فرابورس قطعی شد

همچنین خبر رسید که اولین معامله بازار دارایی فکری در این بازار قطعی شده است. رئیس‌ اداره عملیات بازار فرابورس ایران از قطعی شدن اولین معامله در بازار دارایی فکری خبر داد. به گزارش روابط ‌عمومی فرابورس ایران، بهنام محسنی با اعلام این خبر، گفت: معامله اختراع استارتر هوشمند دیجیتال ضد سرقت خودرو که به صورت یکجا و شرایطی همزمان با افتتاحیه بازار دارایی فکری در روز یازدهم خردادماه انجام شده بود، در جریان معاملات روز یکشنبه قطعی شد.

وی با بیان اینکه این دارایی فکری به صورت ۱۰۰ درصدی و به قیمت ۲‌میلیارد ریال معامله شد، افزود: این معامله اولین معامله بازار دارایی فکری فرابورس ایران بوده است و در حال حاضر بیش از ۲۰ طرح دیگر در زمینه‌های مختلف از جمله آی‌تی، تجهیزات پزشکی و دارویی، خودرو، صنعت مس، موادغذایی، لبنیات، برق و

زیست محیطی برای عرضه در این بازار ارائه‌شده که با طی فرآیندهای قانونی شاهد عرضه آنها خواهیم بود.