تالار حافظ این روزها خلوت است و حال و روز خوبی ندارد. این تالار که در سال گذشته به محل تجمع پرشور سهامداران تبدیل شده و سودهای کلانی را نصیب همراهان خود کرده بود، اکنون در سکوت و نگرانی با همراهان خود سر ناسازگاری گذاشته و زیان‌های نسبتا بالایی را در مورد معاملات کوتاه‌مدت به آنها تحمیل کرده است. تالار حافظ بعد از کسب بازدهی رویایی ۱۰۸ درصدی در سال گذشته با موجی از استقبال سرمایه‌گذاران رو به رو شد و مردم عادی به امید بهبود اوضاع این بازار در دولت جدید سرمایه‌های خود را روانه این بازار کردند، اما در نهایت، اخیرا متحمل زیان شدند.

هر‌چند شاخص بورس در پنج ماه نخست روی کار آمدن دولت جدید رشد خیره‌کننده‌ای داشت و قله‌های جدید را یکی پس از دیگری فتح ‌کرد، اما این بازار از دی ماه و در زمان تصویب بودجه تا کنون با سهامداران خود سر ناسازگاری گذاشته است، به طوری که بازدهی بورس تهران از ابتدای سال تا کنون نه تنها مثبت نشد بلکه با گذشت سه ماه از سال، بورس تهران به بازدهی منفی خود اصرار کرد تا جایی که زیان از ابتدای سال را به ۷/۵ درصد رسانده است.

به این ترتیب شاخص بورس تهران از ۱۵ دی‌ماه سال ۱۳۹۲ و با بررسی لایحه بودجه در مجلس تا به امروز معادل ۱۶ درصد افت کرده است. به بیان دیگر در این مدت قیمت سهام برخی از شرکت‌ها نزدیک به یک‌سوم کاهش یافته و موجب خروج سهامداران شده است. اما در این شرایط به‌رغم وعده‌های داده شده، از حمایت جدی و عملی از بورس خبری نیست.

وزیر اقتصاد در یک ماه گذشته از حمایت از بازار سرمایه از طریق کاهش سود سپرده بانکی و کاهش نرخ گاز پتروشیمی‌ها بارها سخن گفت ولی این تدابیر نتوانست تاثیر بادوامی در بهبود اوضاع بازار سرمایه داشته باشد؛ زیرا عواملی همچون عدم تعیین تکلیف نرخ کالای شرکت‌های پالایشگاهی، خودرویی، سیمانی و لبنی در کنار نبود حمایت جدی از سوی سهامداران عمده و همچنین دولت باعث شد تا دماسنج بازار سرمایه از ۷۹ هزار واحد در ابتدای سال به کانال ۷۴ هزار واحد سقوط کند.

طبق وعده طیب‌نیا با راه‌اندازی صندوق توسعه در اردیبهشت ماه قرار بود ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس تزریق شده و این صندوق به کمک بازار سرمایه بیاید؛ اما به گفته اکثر فعالان بازار، نشانه چندانی از تزریق ۵ هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه رویت نمی‌شود و ساز و کار صندوق شفاف نیست تا جایی که یکی از مسوولان سازمان بورس از تغییر ساختار صندوق توسعه خبر داده است.

کارشناسان معتقدند نباید انتظار داشت که با ورود این مبلغ به بورس یکباره همه نمادها مثبت شده و بورس به وضعیت مطلوبی برگردد زیرا همچنان ابهامات زیادی در بورس وجود دارد البته اگر این مبلغ به بازار تزریق می‌شد، دیگر مدیر عامل شرکت بورس مهم‌ترین مشکل بازار را کمبود نقدینگی ذکر نمی‌کرد و بازار هم به روند منفی خود ادامه نمی‌داد ولی این مهم با ایجاد صندوق توسعه محقق نشد.

به این ترتیب در صورتی که تزریق منابع مالی جدید به بورس رخ ندهد و ابهامات موجود در صنایع برطرف نشود، شاید شاهد افت‌های سنگین‌تر در بازار سرمایه باشیم زیرا این روزها بازار سرمایه با رخوت و کسادی مواجه است و این رخوت در روند معاملات، قیمت‌ها و حتی در انتظارات سرمایه‌گذاران خود را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر بازار درانتظار تعیین تکلیف درخصوص ابهامات موجود شرایط اقتصادی ناشی از هدفمندی یارانه‌ها و شرایط سیاسی در مذاکرات ژنو به سر می‌برد و چنانچه شرایط طبق انتظارات بازار پیش نرود، نمی‌توان انتظار رشد را برای بازار متصور بود. این در حالی است که تسریع در تصمیم‌گیری‌ها و از بین رفتن تعلل در سیاست‌گذاری‌ها می‌تواند شکلی از بهبود را به بازارها از جمله بازار سهام باز گرداند.

در این شرایط سهامداران تالار شیشه‌ای نیز از اوضاع بورس ناراضی بوده و مدام از یکدیگر سوال می‌کنند که چرا مدیران اقتصادی دولت به صورت پراکنده و ناهماهنگ عمل می‌کنند و چرا قادر نیستند امنیت و سودآوری سرمایه‌گذاران را تامین کنند؟

با این شرایط بازار سرمایه به دنبال یک تصمیم جدی و عملیاتی است و این بازار و فعالان آن در انتظار ورود رئیس‌جمهور به بورس بوده و خواستارحمایت ویژه از این بازار پرتلاطم هستند؛ زیرا از نظر بازار سرمایه تنها رئیس‌جمهور است که طبق وعده‌های خود می‌تواند در این شرایط منشا اثر باشد و بورس را از وضعیت پر تلاطم نجات دهد.