کارگاه آموزشی زبان گزارشگری مالی گسترش‌پذیر(XBRL) در حاشیه نمایشگاه بورس‌، بانک، بیمه برگزار خواهد شد. به گزارش «سنا»، در راستای آگاه‌سازی ذی‌نفعان مختلف اعم از ناظران دولتی، ناشران، حسابداران، تحلیلگران حرفه‌ای، تامین‌کنندگان نرم‌افزاری بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران از مزایای XBRL و همچنین آشنایی با فعالیت‌های انجام شده در‌خصوص پروژه «پیاده‌سازی XBRL در بازار سرمایه»، کارگاه آموزشی XBRL در روز چهارشنبه مورخ ۲۱ خرداد ماه ۹۳ از ساعت ۱۱ تا ۱۳ در غرفه سازمان بورس و اوراق بهادار در نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه برگزار خواهد شد.

زبان گزارشگری مالی گسترش‌پذیر(XBRL) استانداردی جهانی برای تبادل اطلاعات کسب‌و‌کار است که امکان درک و پردازش اطلاعات توسط رایانه‌ها را فراهم می‌کند.

با توجه به مزایای فراوان این زبان، در سال‌های اخیر استفاده از آن از سوی نهادهای نظارتی در حوزه‌های مختلف بازار سرمایه، بانکداری، سرپرستی مالی و مالیاتی و غیره الزام شده و بیشتر کشورهای توسعه یافته اقدام به پیاده‌سازی این زبان کرده‌اند.

کارگاه آموزشی XBRL، توسط کارشناسان واحد مدیریت فناوری اطلاعات سازمان بورس برگزار و مطالب آن در سه بخش ارائه خواهد شد؛ بخش اول به معرفی کلیات و مفاهیم XBRL پرداخته و مخاطبان را با ماهیت این زبان آشنا خواهد کرد، بخش دوم، مروری بر اقدامات و فعالیت‌های انجام شده در‌خصوص پروژه «پیاده‌سازی XBRL در بازار سرمایه» داشته و در نهایت در بخش سوم، نحوه کار با ابزارهای XBRL به صورت عملی تشریح می‌شود.