گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته پس از ثبت افت سنگین ۵/۱ درصدی روز یکشنبه شاهد حمایت فعالان عمده و صندوق توسعه بازار بود. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که افت قیمتها در روز قبل موجب افزایش توجه به بازار شده بود. در همین حال اگر چه روند کاهش بازار سرمایه موجب کاهش انگیزه معامله‌گران حقیقی در بازار شده است اما تزریق نقدینگی از سوی فعالان عمده بازار و جمع آوری عرضه‌های صورت گرفته در نمادهای عمده بازار نظیر صندوق بازنشستگی، مپنا، پالایشگاه بندرعباس و مخابرات ایران موجب شد تا در نهایت شاخص بتواند به رشد ۱۹۲واحدی معادل ۲۶/۰ واحد دست یابد رشدی که هر چند جبران کننده افت‌های اخیر نبود اما شرایط روانی بازار را اندکی بهبود بخشید. در بازار دیروز همچنین بازار شاهد افزایش انتشار گزارش‌های ۱۲ماهه و تاثیر آن بر بازار بود. نزدیکی زمان برگزاری مجامع، تب و تابی را در این بخش ایجاد کرد که در مهم‌ترین‌ مساله فولاد ارفع پیش از برگزاری مجمع، دیروز بازگشایی شد که با نوسان قابل ملاحظه ۱۲درصدی مواجه شد. ارفع به دلیل تسعیر نرخ ارز و عدم دستیابی به تولید کامل ناشی از راه اندازی واحد شمش ریزی از میانه سال در صورت‌های مالی سال ۹۲با زیان مواجه شد. این شرکت سود سال ۹۳ را نیز با ۱۴درصد کاهش اعلام کرد.

در بازار دیروز در گروه خودرویی عدم انتشار گزارش‌های ۱۲ماهه خودرو سازان عمده همچنان ابهامات در مورد وضعیت این گروه را تداوم بخشیده است. در همین حال حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون سهم شرکت خودروسازی سایپا متعلق به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران عرضه و با قیمت هر سهم ۳۹۰ تومان به صورت بلوکی معامله شد.

این بلوک ۵/۱۷درصدی به عنوان بخشی از سهام مذکور بابت رد دیون به تامین اجتماعی واگذار شد و پیش از این بخشی از آن آزاد شده بود.

در این گروه، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه امسال خط تولید سراتو راه‌اندازی می‌شود، گفت: تولید خودروها با قیمت‌های فعلی زیان‌ده است و امسال نیز در صورت عدم اصلاح قیمت‌ها زیان سنگینی را پیش‌بینی می‌کنیم.

در گروه انفورماتیک بانک مرکزی با صدور اطلاعیه‌ای نرخ خدمات کارت‌ها را اعلام کرد. براساس این بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی به بانک‌ها کارمزدهای جدید دریافتی برای انجام خدمت از روز سه‌شنبه ۲۰ خردادماه سال ۹۳ در کلیه تراکنش‌های مرکز عضو شتاب اعمال خواهد شد. در گروه سیمانی، عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اعلام کرد: انجمن سیمان تصمیم گرفت با توافق با معاونت اجرایی رئیس‌جمهوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت به دلیل اجرای فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها در افزایش قیمت سیمان تاخیر بیندازد. در مجموع بازار دیروز، بازاری متعادل با شاخص مثبت بود که در آن شاخص کل بورس با رشد ۲۶/۰ درصدی به ۷۴هزار و ۷۳۵واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز به ۲۹۸میلیارد تومان رسید.