گروه بورس: بازار فرابورس روز دوشنبه را در شرایط متعادلی سپری کرد، به طوری که هرچند در پایان معاملات شاخص این بازار با ۶/۳ واحد کاهش مواجه شد اما در مجموع دادوستد ۱۱۹ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۵۸۸ میلیارد و ۸۳۷ میلیون ریال در سامانه مبادلاتی این بازار به ثبت رسید. در این روز نمادهای پتروشیمی و پالایشگاهی بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص آیفکس ایجاد کردند به طوری که پتروشیمی زاگرس و خراسان به همراه پالایش نفت لاوان، نفت ایرانول و پالایش نفت شیراز در این کاهش تاثیر‌گذار بودند. گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، توکاریل و قند شیرین با نوسان مثبت در محدوده ۴ درصد و در مقابل نمادهای کی‌بی‌سی و سرمایه‌گذاری توسعه و عمران کرمان با نوسان منفی ۵ درصدی روبه‌رو شدند.

بیشترین ارزش معاملات روز دوشنبه نیز به اوراق اجاره رایتل تعلق داشت که رقمی معادل ۵/۱۴۳ میلیارد ریال را به خود اختصاص داد. توکاریل نیز با معاملات ۵۲ میلیارد ریالی در رتبه بعدی جای گرفت. نمادهای «توریل»، «ثتران» به عنوان پرمعامله‌ترین نمادها شناخته شدند. افزون بر این شرکت تامین سرمایه امین، ۱۵۰هزار ورقه معادل ۵ درصد از کل اوراق اجاره خدمات ارتباطی رایتل را به قیمت پایه هر ورقه یک میلیون و ۳۲۰ هزار ریال در روز دوشنبه ۵ خرداد در بازار ابزارهای نوین مالی عرضه کرد که به دلیل رقابت در دقایق پایانی جلسه معاملاتی روز مزبور ادامه رقابت برای تصاحب بلوک رایتل به امروز موکول شد. همچنین در معاملات روز دوشنبه، شرکت سخت‌آژند، ۵۰ میلیون سهم معادل ۲۵/۱ درصد از سهام بانک ایران زمین را به قیمت پایه هر سهم ۲هزار ریال در بازار دوم فرابورس عرضه کرد. شرکت کارگزاری شهر عرضه‌کننده این بلوک ۱۰۰میلیارد ریالی بوده و واگذاری آن به صورت یکجا و پرداخت کل ثمن معامله حداکثر طی ۷ روز کاری پس از انجام معامله انجام می‌شود.

عرضه‌های بلوکی در راه است

بلوک ۰۲/۱۴ درصدی سهام شرکت کارخانجات کابل‌سازی ایران، به قیمت پایه هر سهم ۶۰۰۰ ریال یکشنبه ۱۸خرداد به صورت یکجا و نقد در فرابورس عرضه می‌شود. به گزارش روابط عمومی شرکت فرابورس ایران، یکشنبه ۱۸خرداد، ۳/۵میلیون سهم معادل ۰۲/۱۴درصد از سهام شرکت کارخانجات کابل‌سازی ایران به ارزش ۸/۳۱ میلیارد ریال توسط شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران در بازار پایه واگذار می‌شود.