سنا: آمارها نشان می‌دهد مشارکت اشخاص حقوقی در معاملات خرد بازار (بدون معاملات عمده و بلوکی) همواره در دامنۀ بین ۳۵ تا ۴۵ در سمت خرید و فروش در نوسان بوده و آنچه در معرض نوسانات بیشتری قرار داشته، میزان مشارکت اشخاص حقیقی است. سهم مشارکت حقوقی‌ها در بازار و تغییرات آن همواره برای بازار و سرمایه‌گذاران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده تا حدی که چندی است به یکی از مولفه‌های اصلی تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران تبدیل شده است.

براساس گزارش مدیریت نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و آمارها، مشارکت اشخاص حقوقی در معاملات خرد بازار (بدون معاملات عمده و بلوکی) همواره در دامنه بین ۳۵ تا ۴۵ در سمت خرید و فروش در نوسان بوده و آنچه طبیعتا براساس شرایط بازار در معرض نوسانات بیشتری قرار داشته، میزان مشارکت اشخاص حقیقی چه در سمت خرید و چه در سمت فروش بوده است.

براساس این گزارش، همان‌گونه که در جدول بالا نیز مشخص است، از ابتدای سال ۱۳۹۰ تاکنون همواره سهم حقیقی‌ها در معاملات خرد بیش از ۵۰ درصد بوده است.

آنچه از آمار مندرج در جدول فوق مشخص است، عبارت است از:

- حقیقی‌ها در دوره‌های پر رونق تر بازار (مانند شش ماه دوم سال ۹۱ و شش ماه اول سال ۹۲) خالص خرید بالاتری داشته‌اند و حقوقی‌ها در دوره‌های کم رونق تر، خریدارتر بوده اند، هر چند که همواره گردش معاملات اشخاص حقیقی در بازار خرد بیشتر بوده است.

- آمار نشان می‌ دهد که از ابتدای سال ۱۳۹۳ روزانه اشخاص حقوقی نزدیک ۷۰ میلیارد ریال به‌صورت خالص از اشخاص حقیقی خرید کرده اند و سهم ایشان در قسمت خرید با رشد ۸ درصدی از ۳۴درصد به ۴۲ درصد رسیده است، از این رو با توجه به اینکه تغییرات معنی‌داری در سطح مشارکت اشخاص حقوقی در بازار مشاهده نمی‌‌گردد، تاثیرگذاری این عامل بر فرآیند معاملات محدود است.

- ترکیب مالکیتی بازار نیز روند پایدار و مستمر مشارکت حقوقی‌ها در بازار را تایید می‌کند، به‌عبارت دیگر سهم فعالیت گروه‌های حقیقی و حقوقی تناسب قابل اتکایی با ترکیب مالکیت بازار دارد و بر اساس اطلاعات بازار، میانگین سهام شناور آزاد تجمعی سهام در بورس بین ۱۳ تا ۱۴ درصد است و سهم اشخاص حقیقی در سهامداری شرکت‌های بورس بین ۷ تا ۸ درصد، بر این اساس سهم سهامداران حقیقی از سهام شناور آزاد بین ۵۳ تا ۵۹ درصد است که با نسبت فعالیت ایشان در بازار معاملات خرد همخوانی دارد.

- به‌صورت طبیعی فعالیت و تحرک اشخاص حقیقی در روزهای پررونق بازار بیشتر است که می‌تواند افزایش سهم مشارکت ایشان تا ۶۵ درصد را نیز در شرایط خاص توضیح دهد.

نحوه مشارکت حقوقی‌ها از سال 90