گروه بورس: دیروز معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری طی نامه‌ای از اعتبار اختصاصی به پارک فناوری با موضوع تشکیل و تقویت این بازار خبر داد. پارک فناوری پردیس به مخترعان، سرمایه‌گذاران و تمامی مشارکت‌کنندگان در بازار دارایی فکری فرابورس، اعتبارات ویژه‌ای ارائه خواهد داد. بر این اساس، حمایت از ۱۰ طرح اول متقاضی حضور در این بازار، بر مبنای ارزیابی و ارزش گذاری انجام شده و تا سقف ۷۰ درصد ارزش برآورده شده، خواهدبود. در این بین، سقف تسهیلات قابل ارائه در این قالب، به خریداران هر یک از طرح‌های ده‌گانه مذکور پنج میلیارد ریال اعلام شده است. رئیس اداره عملیات بازار فرابورس ایران همچنین از برگزاری جلسات و پیگیری‌های مکرر برای انجام معامله و افتتاح رسمی بازار دارایی فکری با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد و یادآور شد: در حال حاضر مدارک دریافتی جهت اعلام آمادگی بعضی از شرکت‌های کارگزاری و تامین سرمایه در حال تکمیل و بررسی در کمیته عرضه فرابورس ایران است.

در بازار چه خبر بود؟

روز گذشته ۲۵۲ میلیون و ۵۹۸ هزار سهم به ارزش یک هزار و ۱۳۴ میلیارد و ۹۲۳ میلیون ریال در بازار فرابورس ایران مورد معامله قرار گرفت. بر این اساس آیفکس در پی ۱۹ هزار و ۹۴۸ هزار دفعه معاملاتی از رشد ۴۰/۸ واحدی برخوردار شد و به ۷۰/۷۸۵ واحد رسید. براساس این گزارش شاخص فرابورس دیروز تحت تاثیر تاثیرگذاری منفی توسعه خدمات دریایی و بندری سینا، تولید برق عسلویه مپنا و توکاریل و تاثیرات مثبت پتروشیمی مارون، پتروشیمی جم، نفت ایرانول و پالایش نفت لاوان بود. امتیاز تسهیلات مسکن نیز با کاهش قیمت همراه بود، به طوری که هر برگه امتیاز تسهیلات مسکن تیر ماه ۹۰، با ۵ درصد کاهش به نرخ ۸۶۹ هزار و ۹۳۳ریال رسید. از سوی دیگر در پی استقبال از نخستین روز پذیره‌نویسی ۳ هزار میلیارد ریالی اوراق مشارکت گل‌گهر، ۱۴۴میلیارد و ۱۸۰میلیون ریال اوراق پذیره‌نویسی و ادامه آن به امروز موکول شد. به دنبال انتقال نمادهای معاملاتی شرکت تامین مواد اولیه فولاد صبانور (کنور) و شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق (ثشرق) از بازار اول فرابورس ایران به بازار معاملاتی شرکت بورس اوراق بهادار تهران، این دو نماد در پایان معاملات دیروز متوقف شدند.

دستور فوری بررسی معاملات دیروز «حسینا»

دیروز محمودرضا خواجه‌نصیری، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در گفت‌وگو با فارس، با اعلام اینکه اطلاعات ارائه شده از سوی نماد توسعه خدمات دریایی و بندری سینا «حسینا» در زمان معاملاتی باید مورد بررسی قرار گیرد، گفت:‌ سهامداران زیادی با این سازمان تماس گرفتند و این سازمان بر حسب وظیفه مبنی بر حمایت از سهامداران دستور فوری بررسی معاملات «حسینا» را صادر کرد.