میرعمادالدین مدیرزاده طهرانی تحلیلگر خبره مالی از موسسه CFA به‌رغم پیش‌بینی‌های دولت، تنها بخش کوچکی از جامعه از دریافت یارانه ‌انصراف دادند. برخی از انصراف‌دهندگان هم در واقع فرصت ثبت‌نام نیافتند و در صورت ارائه مهلت مجدد، اقدام به ثبت‌نام می‌کنند. یعنی عملا این طرح توفیقی نداشته است. از طرفی بررسی‌های دولت حاکی از آن است که بخش قابل توجهی از ثبت‌نام‌کنندگان نیازمند واقعی نبوده اما حاضر به چشم‌پوشی از یارانه‌ها نیستند. لذا اگر دولت قصد ورود به حیطه خصوصی افراد نداشته باشد، بهتر است راهکاری اندیشیده‌ شود تا اثرات تورمی پرداخت یارانه‌ها کاهش یابد و حتی در صورت امکان، منابع آن در جهت افزایش رونق اقتصادی کشور به کار گرفته شود. از این روست که در حال حاضر طرح‌های جایگزین زیادی عنوان می‌شود که یکی از جدی‌ترین آنها اعطای کارت اعتباری انرژی به‌جای یارانه نقدی است که البته بیشتر یک پیشنهاد است و وزیر نفت اعمال این سیاست را تکذیب کرده است. با این حال به جای طرح فوق، پیشنهاد می‌شود صندوقی با نام صندوق سرمایه‌گذاری انرژی در بورس با هدف سرمایه‌گذاری در پروژه‌های سودآور حوزه انرژی مثل پارس جنوبی تاسیس شود و یارانه افرادی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری مبلغ یارانه خود هستند، به آن واریز گردد. این افراد به ازای یارانه واریزی در صندوق فوق‌الذکر، سهام صندوق را دریافت می‌کنند و بدون هیچ محدودیتی امکان فروش آن در بورس را خواهند داشت. برای شروع می‌توان صرفا یارانه نقدی کسانی را که از دریافت یارانه نقدی انصراف داده‌اند به صندوق انرژی واریز و در عوض به آنها سهام صندوق اعطا کرد. احتمالا به‌دلیل پروژه‌های دارای مزیتی که صندوق قرار است در آنها سرمایه‌گذاری کند، تقاضا برای خرید سهام آن بالا است و درست مثل یک عرضه اولیه، قیمت سهام صندوق در بازار ثانویه افزایش می‌یابد. در این طرح سایر افرادی که در سیستم یارانه ثبت‌نام کرده‌‌اند نیز می‌توانند با ورود به سیستم، درخواست کنند که یارانه آنها نیز در ازای دریافت سهام به صندوق انرژی واریز شود. با توجه به جذابیت سهام چنین صندوقی، طبیعی است که افراد زیادی (شاید در میان‌مدت بیش از نیمی از جامعه) سهام صندوق را به یارانه نقدی ترجیح خواهند داد. بهتر است مدیریت این صندوق در اختیار بخش خصوصی باشد و منابع آن توسط مدیر صندوق و با نظارت سازمان بورس و تایید دولت، در پروژه‌های سودآور حوزه انرژی سرمایه‌گذاری شود. با توجه به امکان اخذ ضمانت از وزارت نفت و نیرو بابت پروژه‌ها، امکان تضمین حداقل سود (از نوع افزایش قیمت سهم) نیز برای سهام صندوق وجود خواهد داشت.

از آنجا که در این مرقومه مجال ذکر جزئیات این طرح نیست، در پایان صرفا به مزایای اصلی آن اشاره می‌شود:

• اختصاص یارانه به همه مردم اعم از انصراف‌دهندگان و کسانی که فرصت ثبت‌نام نیافتند / • هدایت بخش عمده‌ای از منابع یارانه‌ها به سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی (حتی اگر بخشی از کسانی‌که به جای یارانه، سهام صندوق دریافت می‌کنند، اقدام به فروش سهام خود کنند، نقدینگی افراد دیگر جایگزین آن می‌شود) / • کاهش اثرات تورمی پرداخت یارانه‌ها / • افزایش رونق اقتصادی و تولید ملی / • کاهش بیکاری / • توسعه بازار اولیه بورس و جلوگیری از رشد غیر‌منطقی بازار ثانویه / • ارزش افزوده بالا برای یارانه مردم.

با اجرای این طرح که البته نیاز به بررسی دقیق کارشناسی و چکش‌کاری دارد، در پایان دولت یازدهم، صندوقی برای توسعه حوزه دارای مزیت نفت و گاز در کشور وجود خواهد داشت که منابع موجود در آن می‌تواند با منابع صندوق توسعه ملی رقابت کند.