دنیای اقتصاد - روند کاهشی بازار سرمایه کشور روز گذشته نیز ادامه یافت؛ به‌طوری‌که بورس با ریزش ۹۴۷ واحدی قله ۷۴ هزار واحدی خود را نیز از دست داد و به این ترتیب در مدت ۳ روز بازار ۳ هزار و ۴۵۰ واحد دیگر افت کرد که معادل ۴/۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد. کارشناسان معتقدند ریزش بازار همچنان تابع انتظارات از روندهای پیش‌رو است و انتظار بازگشت در این شرایط، مادامی که سیاست‌ها به ثبات نرسیده منطقی نیست. در این بین روز گذشته بخشنامه معاونت توسعه بازرگانی وزارت صنعت برای جلوگیری از افزایش قیمت ۸ گروه صنعتی عامل دیگری بود که به ریزش دوشنبه بازار دامن زد. این در شرایطی است که دولت در ابعاد کلان اقتصادی برنامه‌های مفصلی را برای کنترل نرخ تورم در دستور کار دارد که به‌نظر می‌رسد تصمیم اخیر نیز در همین رابطه باشد. خبرها همچنین حکایت از دید و بازدیدهایی دارد که بین اهالی بازار سرمایه و مجلس برای اتخاذ تدابیر حمایتی در جریان است، با این حال تحلیلگران معتقدند این اقدامات فعلا نمی‌تواند جریان بازار را تغییر دهد. بازار 947 واحد دیگر ریخت

ثبت رکوردهای معکوس ادامه دارد

گروه بورس- مجید اسکندری: سومین روز کاری بورس در این هفته هم گذشت و بازار همچنان منفی ماند. ثبت رکوردهای معکوس همچنان ادامه‌ دارد و هر روز رکوردی جدید، رکودی سنگین‌تر را به همراه می‌آورد.

بازار اتفاق قابل توجهی را شاهد نیست و اظهارنظرها پیرامون وضعیت جاری و آتی بازار تقریبا مشابه یکدیگرند.

قرار است رفت و آمدهایی میان «پاستور» و «بهارستان» انجام شود گرچه شاید این رفت و آمدها نتیجه‌ای برای «حافظ» به دنبال نداشته باشد اما بچه‌های تالار همچنان به دنبال اعمال حمایت‌های اعلام شده از سوی دولت و مجلس از بازار هستند.

بر این اساس روز گذشته برخی مدیران و فعالان بازار سرمایه با نایب رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کردند و او را در جریان وضعیت جاری این بازار قرار دادند، اگرچه از جزئیات این دیدار تا ساعت تنظیم این گزارش، خبری منتشر نشده بود.

به گفته مدیرعامل «غدیر» فعالان بازار سرمایه در انتظار حمایت‌های دولت و مجلس از بازار سرمایه هستند تا بتوانند بار دیگر شاهد شکوفایی این بازار به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی اقتصاد کشور باشند.

افت ۲۶/۱ درصدی شاخص کل بورس

سرمایه‌گذاران روز گذشته کاهش ۹۴۷ واحدی شاخص کل را نظاره‌گر شدند و رقم ۷۳ هزار و ۹۷۳ واحدی این شاخص، تعدیل دیگری را در کارنامه بازار بر جای گذاشت.

بورس اوراق بهادار، دیروز شاهد دادوستد بیش از ۵۲۰ میلیون برگه بهادار به ارزش حدود ۱۵۴۰ میلیارد ریال بود که با افت روزانه ۵۰ درصدی روبه‌رو شد.

در همین حال ارزش بازار بالغ بر ۳۶۰ هزار میلیارد تومان شد که در مقایسه با روز یکشنبه افت ۲۶/۱ درصد را نشان می‌دهد. همچنین حجم کل معاملات، کاهش ۳۰ درصدی را به ثبت رساند و به ۵۲۰ میلیون سهم رسید.

براساس اطلاعات منتشرشده نمادهای تاپیکو، پارسان، فولاد، اخابر و رمپنا که زمانی جزو نمادهای پیشرو بازار بودند دیروز بیشترین تاثیر منفی را در روند روبه کاهش شاخص کل بر جای گذاشتند.

گروه‌های شیمیایی، واسطه‌گری مالی، خودرو، بانکی و رادیویی همچنان در ردیف برترین صنایع بورسی قرار دارند و در این میان نمادهای تکشا، غمارگ، پارسیان، کسرام و غچین توانسته‌اند بیشترین افزایش قیمت را در بازار دیروز به خود نسبت دهند.

از سوی دیگر بیشترین کاهش قیمت نصیب نمادهای خگستر، رتکو، کاذر، خنصیر و وساپا شده است.

دیروز برترین تقاضاها در نمادهای دروز، دزهراوی، وبملت، سفار و فجر شکل گرفت و شبندر، خودرو، وساخت، رمپنا و بنیرو نیز نمادهای پرعرضه بازار روز گذشته بودند.

در همین حال نمادهای وپارسح، پاکشو، رمپنا، خبهمن و تاپیکو بیشترین ارزش معاملات را کسب کردند و نمادهای وپارسح، وبصادر، خبهمن، وبملت و خودرو به ترتیب توانستند بیشترین حجم معاملات بازار را از آن خود کنند.

هماهنگی «سرمایه‌گذاری»ها برای حمایت از بازار

در این بین، دیروز مدیرعامل بانک کارآفرین با اعلام اینکه بازار در حال طی کردن مسیر طبیعی خود است و حباب‌هایی که در برخی سهم‌ها شکل گرفته بود در حال تخلیه است، گفت: اما در این میان برخی سهم‌های خوب نیز ناگزیر دچار کاهش قیمت می‌شود.

فضل‌الله معظمی درخصوص افت بازار در روزهای اخیر گفت: در حال حاضر ابهام موجود در برخی سیاست‌های اقتصادی دولت موجب از بین رفتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری می‌شود زیرا هیچ بازاری با ابهام سازگاری ندارد.

وی توضیح داد: مباحث مربوط به افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، بهره مالکانه و محدودیت‌های ایجادشده برای سنگ‌آهنی‌ها از جمله این ابهامات است.

از سوی دیگر دولت فشار مالی وارده بر خود را می‌خواهد با دریافت مالیات‌های بالا جبران کند و این در حالی است که تنها بحث افزایش نرخ مالیات مطرح نیست و کارشناسان سازمان امور مالیاتی اظهارات شرکت‌ها را نیز قبول ندارند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه درباره حمایت دولت از بازار اظهار کرد: حمایت دولت از بازار تنها در حد حرف است و ابهامات ایجادشده امکان حمایت از بازار را نمی‌دهد، زیرا این ابهام‌ها همه شرکت‌های فعال در بازار را دربرگرفته؛ به عنوان مثال شرکت‌های پتروشیمی، معدنی و سرمایه‌گذاری‌هایی که این دو گروه را در پرتفوی خود دارند الان با نرخ گازی ۲۶۵ تومانی مواجه شده‌اند در حالی که قیمت خوراک ۱۳ سنت تعیین شده، اما تکلیف آنها روشن نیست.معظمی درخصوص چشم‌انداز بازار سرمایه تا پایان سال گفت: متاسفانه بازار امسال از روند مناسبی برخوردار نخواهد بود.

وی درباره راهکارهای برگشت بازار پیشنهاد کرد: تنها راه موجود انجام هماهنگی میان شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای حمایت از بازار است؛ اگرچه انگیزه چندانی در میان سرمایه‌گذاران حقوقی برای تداوم فعالیت دیده نمی‌شود.

کمک بانک‌ها به شرکت‌های نیازمند نقدینگی

از دیدگاه مدیر سرمایه‌گذاری سایپا نیز به چهار دلیل ممکن است روند پیش‌روی بازار سهام روند باثباتی نباشد.

ابوالفضل صمدی در توضیح نخستین دلیل گفت: تداوم عدم اطمینان و روند ناتمام سال ۱۳۹۲ یکی از این عوامل است، زیرا با تغییر تعدادی از عوامل اثرگذار بر سودآوری برخی صنایع از جمله صنایع پتروشیمی، آنگونه که انتظار می‌رفت، قیمت سهام سایر صنایع تعدیل نشد که دلیل آن مواردی همچون از حمایت‌های صورت گرفته در بازار بود. به همین خاطر بازار دنبال بهانه‌ای برای تعدیل انتظارات خود بود.

وی افزود: بحث نشست ۱+۵ در ۲۳ اردیبهشت‌ماه و تدوین پیش‌نویس توافق هسته‌ای دلیل دیگری است که برای همگان ابعاد مثبت و منفی آن تا حدودی نامعلوم است و همین موضوع در کنار ریزش بازار در انتهای سال ۹۲ نگرانی سرمایه‌گذاران را دو چندان کرده است. صمدی موضوع هدفمندی یارانه‌ها و ابهام در نرخ حامل‌های انرژی و آثار متفاوت آن بر صنایع گوناگون را دلیل سوم و نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت بانکی را دلیل چهارم افت بازار دانست.وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد هدف اصلی دولت همانا کنترل نقدینگی قبل از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها باشد، بنابراین، با این همه ابهام و نبود اطمینان، مثبت‌اندیشی حداقل برای دوره زمانی کوتاه‌مدت به نظر، اندکی خارج از واقعیت است.

صمدی تاکید کرد: بازار سرمایه مانند بازار پول، کوتاه‌مدت نیست که با یک شوک افزایش یا کاهش نرخ بهره نوسان کند؛ چه بسا در دوره دوماهه پایان سال ۱۳۹۲ راهکارهای گوناگونی برای بازگرداندن اعتماد به بازار سهام به کارگرفته شد و تا جایی که حق مالکیت به‌عنوان اصل ابتدایی بازار رقابتی نادیده گرفته شد.

این کارشناس مالی پیشنهاد کرد: برای جلوگیری از ریزش‌های هیجانی بازار سهام بیشتر از هر چیز ترسیم چشم‌انداز روشن برای سرمایه‌گذاری بلندمدت نیاز است؛ در غیر این‌صورت هیچ برنامه کوتاه‌مدتی نمی‌تواند چشم‌انداز مثبت بلندمدتی را رقم بزند. اما آنچه مشخص است دولت با موافقت ضمنی برای افزایش نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت منابع قابل‌توجهی را در بانک‌ها انباشته کرده است که با آزادسازی این منابع به شکل سرمایه‌گذاری در بازار سهام می‌‌تواند به این بازار تحرک هرچند موقت بدهد یا با کمک به برخی از صنایعی که نیاز مبرم به نقدینگی دارند مانند صنعت خودرو باعث رونق شود البته همه اینها راهکار موقتی و در حکم مسکن هستند.

تداوم رکوردزنی معکوس بورس