گروه بورس- روز گذشته در بازار فرابورس ایران 141 میلیون و 685 هزار سهم به ارزش 962 میلیارد و 961 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت تا فعالان بازار در اولین روز کاری فرابورس در هفته منتهی به بیست‌وهفتم فروردین ماه پس از انجام 70 هزار و 557 دفعه معاملاتی، شاهد کاهش 10/12 واحدی آیفکس باشند. بر این اساس شاخص بازار فرابورس در پی تاثیرپذیری از معاملات منفی پتروشیمی مارون، میدکو، پالایش نفت تهران، پالایش نفت لاوان، پتروشیمی جم و نفت ایرانول به رقم 746 واحدی بازگشت.
در حال حاضر بازارهای اول و دوم از ارزش بیش از ۶۵ هزار میلیارد تومان برخوردار هستند.
اما در فعالیت‌های بازار سرانجام نماد شرکت آهن و فولاد ارفع پس از ۸ روز کاری از زمان ورودش به فرابورس، منفی و بارها با صف فروش مواجه شد که در نهایت این صف از سوی سهامدار عمده جمع‌آوری شد.
در بازار ابزارهای نوین مالی بیشترین حجم معاملات به خرید و فروش ۳۰ هزار و ۵۷۰ برگه اجاره سامان تعلق گرفت و پس از آن معامله ۲۸ هزار و ۷۷۰ برگه اجاره رایتل بیشترین تقاضا را داشت. در بازار صندوق‌های قابل معامله هم ۳۶۱ هزار و ۴۱۶ واحد صندوق‌ سرمایه‌گذاری اطلس معامله شد.
هر برگ ۵ میلیون ریالی گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن هم در بازه قیمتی ۷۱۲ تا ۷۳۰ هزار ریال داد‌و‌ستد شد.
عرضه اوراق مشارکت میدکو
اوراق مشارکت شرکت مادرتخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) از روز دوشنبه ۲۵ فروردین‌ماه به مدت ۴ روز کاری در فرابورس ایران پذیره‌نویسی می‌شود.
۲ میلیون ورقه مشارکت میدکو به مبلغ اسمی هر ورقه یک میلیون ریال برای تامین مالی ۴ پروژه عمرانی از طریق بازار سوم فرابورس پذیره‌نویسی می‌شود و محدودیت حجمی هر سفارش خرید ۱۰ هزار ورقه تعیین شده است.
اوراق مشارکت میدکو که قابلیت معامله در فرابورس را دارند با نرخ سود علی‌الحساب سالانه ۲۰ درصد و قابل پرداخت به‌صورت ماهانه منتشر شده‌ و سررسید آن ۴ سال پس از تاریخ انتشار خواهد بود، ضمن آنکه کارگزاری بانک ملت عاملیت فروش و تامین سرمایه بانک ملت نیز تعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی این اوراق را بر عهده دارند.
تامین مالی بخشی از اجرای پروژه‌های فولادسازی بردسیر، فولادسازی بوتیا، مس کاتدی شهر بابک و نیروگاه سیکل ترکیبی بوتیای کرمان از دلایل انتشار اوراق میدکو هستند.
عرضه بلوک ۲۰درصدی اوراق اجاره بانک سامان در فرابورس
همچنین شرکت تامین سرمایه امین، ۲۰۰ هزار ورقه معادل ۲۰درصد از اوراق اجاره بانک سامان را به قیمت پایه هر ورقه یک میلیون و ۱۶۰ هزار ریال به صورت یکجا سه‌شنبه ۲۶ فروردین در بازار فرابورس به فروش می‌رساند. این عرضه به‌منظور تامین مالی بانک سامان صورت می‌گیرد.
کارگزار عرضه‌کننده این عرضه ۲۳۲میلیارد ریالی شرکت کارگزاری امین آوید بوده و مبلغ سپرده شرکت در این رقابت ۹/۶ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.
طبق این گزارش، شرایط پرداخت ثمن معامله یکجا و پرداخت مبلغ ۷ میلیارد ریال به صورت نقد حداکثر ۲روز کاری پس از انجام معامله است. همچنین پرداخت مابقی طی یک فقره چک به تاریخ سررسید ۲۶ مهر ماه ۹۳ همزمان با انجام معامله و ارائه سفته به ارزش ۱۲۰ درصد مبلغ قرارداد معادل ۲۷۸ هزار و۴۰۰ میلیون ریال بابت ضمانت پرداخت مبلغ قرارداد همزمان با انجام معامله است.

شروعی منفی در اولین روزکاری