گروه بورس- مسعود‌رضا طاهری: بازار فرابورس روز گذشته متاثر از افت تقریبا نیم درصدی شاخص بازار بورس تهران در مسیر کاهشی قرار داشت و ۱۰ واحد کاهش ثبت کرد. رقم شاخص دیروز آیفکس ۷۵۸ واحد بود. افت ۴/۱ درصدی شاخص در بازار دیروز البته در حالی روی داد که بیش از ۱۰۲ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش تقریبا ۵۷۰میلیارد ریال داد‌‌و‌ستد شد که حجم نسبتا قابل توجهی است. مهم‌ترین اتفاق بازار دیروز فرابورس ورود کل سهام زغال‌سنگ البرز شرقی بود؛ معامله این سهام بلوکی در نهایت به قیمت ۱۸۳ تومان برای هر سهم صورت گرفت. همچنین افزایش تقریبا ۵ درصدی ارزش سهام شرکت آهن و فولاد ارفع تنها برگ برنده منحنی شاخص این بازار در بین سایر لیدر‌های بازار بود.

در این میان با‌وجود انجام این حجم از معاملات از ابتدای زمان کاری بازار، منحنی شاخص با تاثیر‌پذیری از افت نرخ نمادهای مارون، زاگرس، شتران، شاوان، جم و میدکو تا رقم ۷۶۰ واحد ریزش کرد و در ادامه ۲ واحد دیگر نیز کاهش ثبت کرد. پتروشیمی‌ها و پالایشگاهی‌ها همچنان به عنوان لیدر‌های بازار و شرکت‌هایی که دارای سهام این شرکت‌ها هستند، به اخبار مختلف در خصوص نرخ خوراک و تبعات احتمالی ناشی از هدفمندی یارانه‌ها واکنش دارندو به نظر می‌رسد تا یکی، دو ماه آینده باید برای تثبیت موقعیت سود‌آوری این شرکت‌ها به ویژه پس از برگزاری مجامع آنها صبر کرد.

در جریان معاملات دیروز نمادهای غمینو، ارفع، حخزر و برخی اوراق تسهیلات مسکن با افزایش نزدیک به ۵ درصدی مواجه شدند. در بازار ابزارهای نوین مالی نیز نماد اوراق اجاره ۳ ماهه پتروریگ با بیش از یک درصد افزایش بیشترین نوسان مثبت را ثبت کرد. با این حال بیشترین تقاضای روز گذشته فرابورس متعلق به نماد حخزر بود که تقریبا صف خرید ۶/۳۱ میلیون سهمی را رقم زد. نماد ارفع، غمینو و پخش نیز در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. در بازار دیروز همچنین برترین تقاضا متوجه نماد کی‌بی‌سی بود. این سهم ۱۸ هزار و ۶۰۰ ریالی بیش از ۲ میلیارد ریال تقاضا داشت.

اما انجام بیش از ۲۷ میلیون سهم از نماد بپاس (بیمه پاسارگاد) به ارزش تقریبا ۱۱۱ میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات دیروز را از آن خود کرد.

فروش بلوک ۱۰۰ درصدی زغال‌سنگ البرز

اولین عرضه خصوصی‌سازی در سال ۹۳ با فروش بلوک ۱۰۰ درصدی زغال‌سنگ البرز در فرابورس، معامله شد.

به گزارش روابط‌عمومی فرابورس ایران، به دنبال عرضه ۱۰۰درصدی سهام کنترلی شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی توسط سازمان خصوصی‌سازی، ۳۳۶ میلیون و ۷۵۷ هزار و ۵۷ سهم این شرکت به ارزش ۲۷/۶۱۶ میلیارد ریال به صورت یکجا در بازار سوم فرابورس ایران به فروش رفت که بیشترین حجم و ارزش معاملات روز چهارشنبه بازار پایه فرابورس به این معامله اختصاص یافت.

سهام کنترلی شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی که به انجام عملیات اکتشاف مواد معدنی آب‌های زیر‌زمینی و طراحی، تجهیز و بهره‌برداری از معادن می‌پردازد، به قیمت پایه هر سهم ۱۸۳۰ ریال به معامله رسید.

بلوک دو شرکت در فرابورس عرضه می‌شود

از میان پیام‌های ناظر بازار نیز مشخص شد که سهام دو شرکت پیمانکاری عمومی گسترش انرژی نوین و سرمایه‌گذاری گسترش و توسعه صنعت از سوی سازمان خصوصی‌سازی به صورت یکجا سه‌شنبه ۲ اردیبهشت در بازار سوم فرابورس واگذار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، ۴۰ درصد از سهام شرکت پیمانکاری عمومی گسترش انرژی نوین معادل ۴۰ میلیون سهم را به قیمت پایه هر سهم ۱۱۹۷ ریال یکجا و به صورت نقد بابت رد دیون عرضه می‌کند.

این بلوک ۸/۴۷ میلیارد ریالی در حالی سه‌شنبه ۲ اردیبهشت در بازار سوم واگذار می‌شود که مبلغ سپرده شرکت در این رقابت ۴/۱ میلیارد ریال بوده و مهلت پرداخت حصه نقدی و ارائه فرم خارج از پایاپای حداکثر ۹روز کاری از تاریخ انجام معامله تعیین شده است.

همچنین در این روز، ۸۵ میلیون سهم معادل ۱۰۰درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری گسترش و توسعه صنعت که متعلق به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است توسط سازمان خصوصی‌سازی به رقابت می‌رود.

طبق این گزارش، ارزش این بلوک ۳/۹۵۰ میلیارد ریال است که به نرخ پایه هر سهم ۱۱هزار و ۱۸۰ریال و با شرایط یکجا و نقد یا نقد و اقساط به صورت ۳۰ درصد نقد مابقی اقساط ۴ ساله و نرخ ۱۵درصد عرضه می‌شود.

زمینه فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری گسترش و توسعه صنعت در خصوص سرمایه‌گذاری مستقیم یا مشارکت در احداث، توسعه یا تکمیل و راه اندازی واحد‌های صنعتی و خدماتی و همچنین شرکت پیمانکاری عمومی گسترش انرژی نوین در حوزه مدیریت نصب و راه‌اندازی پروژه‌های نیروگاهی اعلام شده است.

عرضه ۳۰درصد سهام سرمایه گذاری بانک کارآفرین

همچنین مطابق اعلام ناظر بازار فرابورس، تعداد ۶۲ میلیون سهم از سهام شرکت سرمایه گذاری بانک کارآفرین (سهامی خاص) با قیمت پایه کل ۱۸۶ میلیارد ریال، به طور یکجا و شرایطی (در روز چهارشنبه ۲۷ فروردین) در بازار سوم فرابورس عرضه می‌شود.